VISION EQXX – elektryczny Mercedes o 1000 km zasięgu na jednym ładowaniu
Zdaniem producenta VISION EQXX jest bardziej aerodynamiczny niż piłka do futbolu amerykańskiego
05.01.2022

VISION EQXX – elektryczny Mercedes o 1000 km zasięgu na jednym ładowaniu

VISION EQXX to dopuszczony do ruchu prototyp Mercedesa, który – jak informuje producent – ma większy zasięg, mniejsze zużycie energii oraz więcej luksusu i wygody a to wszystko przy ograniczonym wpływie na przyrodę. Osiągnięcia inżynierskie zapewniły w tym modelu niskie zużycie energii – poniżej 10 kWh na 100 km i imponujący zasięg - ponad 1000 km na jednym ładowaniu.



VISION EQXX to elektryczny odpowiednik samochodu spalającego 1 litr paliwa na 100 km. Do pokonania 100 km zużywa bowiem mniej niż 10 kWh energii elektrycznej. W przeliczeniu na zużycie paliw kopalnych odpowiada to właśnie ok. 1 l/100 km.

Vision EQXX

Zdaniem producenta VISION EQXX jest bardziej aerodynamiczny niż piłka do futbolu amerykańskiego. Podczas długodystansowych podróży typowy samochód elektryczny około 2/3 swojej energii zużywa na „przebijanie” powietrza. Współczynnik powietrza Cd prototypu równy 0,17 może mieć duże znaczenie podczas jazdy z wyższymi prędkościami. Redukcja Cd o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg pojazdu elektrycznego o około 2,5%. Dla porównania współczynnik oporu powietrza piłki do futbolu amerykańskiego wynosi 0,18-0,20.

Elektryczna jednostka napędowa VISION EQXX składa się z silnika elektrycznego, przekładni oraz energoelektroniki i wykorzystuje nową generację węglików krzemu. Energoelektronika bazuje na tej z nadchodzącego hipersamochodu Mercedes-AMG Project ONE.

Vision EQXX

Układ elektryczny, który zasila wiele urządzeń pomocniczych VISION EQXX, dodatkową energię czerpie ze 117 ogniw słonecznych na dachu. W ciągu jednego dnia, dach może zwiększyć zasięg pojazdu na długich trasach nawet o 25 km.

Futurystyczny design

Nadwozie prototypu, polakierowane na efektowny, srebrny kolor Mercedes-Benz o nazwie alubeam, ma opadającą ku tyłowi linię dachu, której kształt przywodzi na myśl kroplę wody. Przykładem współpracy w zakresie designu, aerodynamiki i inżynierii jest chowany tylny dyfuzor, który rozkłada się tylko przy wyższych prędkościach, gdy powietrze staje się znacznie trudniejszym przeciwnikiem. Po złożeniu estetycznie dopasowuje się on do linii tylnej części nadwozia.

Vision EQXX

Prostota wnętrza

Architektura kokpitu tego modelu skupia się na zaledwie kilku modułach, bez skomplikowanych kształtów. Efektowny, intuicyjny w obsłudze, całkowicie zintegrowany wyświetlacz ma przekątną 47,5”. Dzięki rozdzielczości 8K (7680x660 pikseli) pełni funkcję portalu łączącego kierowcę i pasażerów z samochodem oraz światem zewnętrznym.

Vision EQXX

Samochód ma również pierwszy system nawigacji 3D w czasie rzeczywistym na ekranie tej wielkości. Pozwala on na płynne powiększanie i przewijanie od mapy satelitarnej do widoku trójwymiarowej reprezentacji miasta z wysokości 10 metrów. Dzięki wykorzystaniu jednoczęściowego wyświetlacza nawigacja oferuje użytkownikowi niezwykle przejrzyste i intuicyjne prowadzenie po trasie.

Z ekologicznej stali

Nadwozie VISION EQXX stanowi jeden z pierwszych przykładów zastosowań w Mercedes-Benz stali o niskiej emisji CO2, w 100% wyprodukowanej ze złomu, przy użyciu techniki elektrycznego pieca łukowego. Gatunki takiej stali zostały niedawno wprowadzone do produkcyjnych pojazdów z gwiazdą. (oprac. ms)
_________________________________

Najważniejsze dane techniczne VISION EQXX

  • użyteczna pojemność baterii: <100 kWh;
  • maks. napięcie systemowe: >900 V;
  • zużycie energii: <10 kWh/100 km;
  • Cd: 0,17;
  • moc maks.: ~150 kW (~204 KM);
  • rozstaw osi: 280 cm;
  • masa własna pojazdu: ~1750 kg.