Mercedes-Benz elektryfikuje gamę modelową
Tylko w 2025 r. Mercedes-Benz wprowadzi na rynek 3 główne koncepcje architektury pojazdów w 100% elektrycznych
27.07.2021

Mercedes-Benz elektryfikuje gamę modelową

Do końca dekady – o ile pozwolą na to warunki rynkowe – Mercedes-Benz chce być gotowy do całkowitego przejścia na zasilanie energią elektryczną. W ramach „przesiadki” ze strategii „pierwszeństwa prądu” (ang. electric first) na napędy wyłącznie elektryczne, producent aut z gwiazdą przyspiesza swoją transformację w kierunku bezemisyjnej, opartej na oprogramowaniu przyszłości.


W 2022 r. Mercedes-Benz zaoferuje pojazdy zasilane prądem (BEV) we wszystkich segmentach, w których jest obecny na rynku. Od 2025 r. wszystkie nowo wprowadzane platformy nowej architektury będą całkowicie elektryczne, a klienci będą mieli do wyboru wyłącznie elektryczną alternatywę dla każdego produkowanego przez firmę modelu. Mercedes-Benz zamierza realizować tę przyspieszoną transformację przy zachowaniu swoich celów w zakresie zyskowności.

- Transformacja w kierunku napędu elektrycznego nabiera tempa – zwłaszcza w segmencie aut luksusowych, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt krytyczny jest coraz bliżej i kiedy rynki do końca tej dekady przestawią się na zasilanie wyłącznie prądem, będziemy (na to) gotowi – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Daimler AG oraz Mercedes-Benz AG.

 

Mercedes EQS
Pod koniec dekady Mercedes-Benz będzie gotowy do całkowitego przejścia na napędy w 100% elektryczne. Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC


Łączne inwestycje w pojazdy elektryczne z zasilaniem akumulatorowym w latach 2022-2030 wyniosą ponad 40 mld euro. Przyspieszenie i rozwój gamy aut elektrycznych przyniesie punkt zwrotny dla akceptacji tych pojazdów.

Plan technologiczny – platformy nowej architektury

W 2025 r. Mercedes-Benz wprowadzi na rynek trzy platformy nowej architektury zaprojektowane pod kątem napędu wyłącznie elektrycznego:

  • MB.EA dla wszystkich aut od klasy średniej wzwyż; skalowalny modułowy układ jako „szkielet” dla samochodów z przyszłego portfolio „elektryków”;
  • AMG.EA – platforma przeznaczona dla pojazdów elektrycznych o wysokich osiągach, skierowana do klientów Mercedes-AMG ;
  • VAN.EA – zapoczątkuje nową epokę elektrycznych vanów i lekkich samochodów dostawczych, które w przyszłości przyczynią się do bezemisyjnego transportu oraz bezemisyjnych miast.

Akumulatory

Mercedes-Benz będzie potrzebował akumulatorów o pojemności ponad 200 gigawatogodzin i w związku z tym, wraz ze swoimi partnerami, na całym świecie planuje otworzyć 8 gigafabryk do produkcji ogniw. To uzupełnienie zaplanowanej już sieci 9 zakładów, które mają budować akumulatory. Baterie nowej generacji będą wysoce znormalizowane i mają nadawać się do użytku w ponad 90% wszystkich samochodów osobowych oraz dostawczych Mercedes-Benz.

 

Mercedes EQS
Mercedes-Benz planuje utworzenie 8 gigafabryk i wspólnie z partnerami chce montować ogniwa. Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC

Ładowanie

Mercedes-Benz pracuje również nad wyznaczeniem nowych standardów w dziedzinie ładowania. Plug & Charge umożliwi klientom podłączanie, ładowanie i odłączanie samochodu bez dodatkowych czynności związanych z uwierzytelnianiem i przetwarzaniem płatności. Funkcja Plug & Charge zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku, wraz z wprowadzeniem na rynek modelu EQS.

Już dziś Mercedes me Charge jest jedną z największych sieci ładowania na świecie – obecnie obejmuje ona ponad 530 000 punktów AC i DC na całym świecie. Ponadto Mercedes-Benz pracuje nad rozbudową sieci ładowania wspólnie z firmą Shell. Dzięki temu klienci zyskają dostęp do sieci Shell Recharge, która do 2025 r. będzie składać się z ponad 30 000 punktów w Europie, Chinach i Ameryce Północnej (w tym ponad 10 000 ładowarek o wysokiej mocy). Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy planuje również uruchomienie w Europie szeregu stacji ładowania premium, które przy okazji ładowania będą oferować najwyższej klasy udogodnienia.

VISION EQXX

Mercedes-Benz pracuje właśnie nad Vision EQXX – samochodem elektrycznym o rzeczywistym zasięgu ponad 1000 km, dążąc przy tym do jednocyfrowego zużycia kWh na 100 kilometrów podczas jazdy autostradowej z normalną prędkością. Światowa premiera Vision EQXX odbędzie się w 2022 r.

Plany produkcyjne

Wczesne inwestycje w elastyczną produkcję i najnowocześniejszy system produkcyjny MO360 sprawiają, że Mercedes-Benz już dziś może masowo produkować pojazdy BEV. W przyszłym roku, w 7 lokalizacjach na 3 kontynentach, wytwarzanych będzie 8 modeli samochodów elektrycznych Mercedes-Benz. Ponadto do 2022 r. wszystkie zakłady montujące auta osobowe i akumulatory prowadzone przez Mercedes-Benz AG przestawią się na produkcję neutralną pod względem emisji CO2.

Aby zwiększyć efektywność produkcji, Mercedes-Benz łączy siły z niemiecką firmą GROB – światowym liderem w zakresie wysoce innowacyjnych systemów produkcji akumulatorów i automatyzacji, podnosząc swoje zdolności produkcyjne baterii i zyskując dodatkowe know-how. Współpraca skupia się na technice montażu modułów akumulatorowych oraz całych pakietów. Mercedes-Benz planuje również otworzyć nową fabrykę recyklingu baterii w Kuppenheim w Niemczech, gdzie chce rozwijać moce i know-how w zakresie recyklingu. Rozpoczęcie jej działalności nastąpi w 2023 r. (ww)