Z historii flot samochodowych
Wykorzystywanie flot samochodowych w życiu społecznym i gospodarczym świata jest tak stare, jak stara jest motoryzacja.
Od kiedy tylko do napędu pojazdów zaczęto używać pary, a później ropy, samochody stały się popularnym narzędziem zarówno do przewozu początkowo ludzi, towarów a później sportów samochodowych.
Cały ten proces trwał i rozwijał się latami.
Jak on przebiegał przedstawiamy w cyklu publikacji "Z historii flot samochodowych".
-
Poloneza czas zacząć
, Tomasz Szczerbicki
Pod koniec lat 70. rozpoczęto produkcje Polonezów. Pierwsza seria informacyjna tych aut została zaprezentowana publicznie w listopadzie 1977 roku. Na bazowe podwozie Polskiego Fiata 125p zamontowano nowe nadwozie i okrzyknięto ten samochód „dziełem polskich konstruktorów”. Czytaj więcej -
Polonez pikap 4x4 – tylko prototyp
, Tomasz Szczerbicki
W latach 80. pracowano w Polsce nad kilkoma modelami osobowych i dostawczych samochodów terenowych. Jednym z nich był Polonez pikap 4x4. Prace nad nim rozpoczęto ok. 1985 roku. Gotowy prototyp zaprezentowano wioną 1988 roku. Czytaj więcej -
Polskie terenówki na bazie Poloneza
, Tomasz Szczerbicki
W 1981 roku w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMot.), na zlecenie warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych rozpoczęto prace projektowe nad nowym samochodem terenowym z napędem 4x4. W 1983 roku gotowy był pierwszy prototyp z otwartą karoserią, który nazwano BR-83 (BR – Badawczo… Czytaj więcej -
UAZ 469B - podstawowa terenówka flot firmowych lat 80
, Tomasz Szczerbicki
W latach 80. zobowiązania „sojusznicze” ciągle jeszcze zmuszały instytucje państwowe w naszym kraju do kupowania radzieckich samochodów terenowych UAZ 469B, pojazdów wprawdzie nie najnowocześniejszych konstrukcyjnie, lecz sprawdzających się dobrze w ciężkim terenie. Czytaj więcej -
Fiat 125p – flotowa „sól ziemi”
, Tomasz Szczerbicki
Uruchomiona w warszawskiej FSO w 1967 roku licencyjna produkcja Polskiego Fiata 125p dostarczała masowo samochody dla prawie wszystkich flot w naszym kraju. Te auta stawały się podstawą flot firmowych. To właśnie była flotowa „sól ziemi”, której odsetek sięgał 70 –… Czytaj więcej -
Gierkowskie „Otwarcie na Zachód”
, Tomasz Szczerbicki
Grudzień 1970 roku przyniósł kolejny przełom polityczny w naszym kraju. Do władzy doszedł Edward Gierek, lansujący hasło „Otwarcia na Zachód”. Było to zapowiedzią poważnych zmian w wielu sferach również gospodarki i życia społecznego. Dość szybko owe zmiany można było zauważyć… Czytaj więcej -
Wołgi, Mercedesy, Citroeny i Chevrolety - dla rządu
, Tomasz Szczerbicki
Produkcja samochodów Warszawa M20 (po niewielkiej modernizacji na przełomie lat 50. i 60. oznaczanych: 200, 201, 202) szła pełną parą. Nie było kłopotów ze zbytem, więc fabryka nie przykładała się do jakości – delikatnie rzecz ujmując. W 1964 roku w… Czytaj więcej -
Z Fiatem 125p na poziom europejski
, Tomasz Szczerbicki
Po 1956 roku pojawiało się coraz więcej okazji do zakupu aut na zachodzie Europy, głównie we Francji, która chętnie handlowała z nami na zasadach barterowych, co przy permanentnym braku dewiz było dla PRL-u bardzo korzystne. Czytaj więcej -
Warszawa M20 w wielu odsłonach
, Tomasz Szczerbicki
Przemiany polityczne, zwane „odwilżą”, jakie nastąpiły w 1956 roku miały ogromny wpływ na gospodarkę naszego kraju i wiele aspektów życia społecznego. Miały także kluczowy wpływ na motoryzację i zmiany mentalnościowe w tym względzie. Władza powoli przestawała traktować „samochód osobowy” jako… Czytaj więcej -
Nadeszły czasy Warszawy M20
, Tomasz Szczerbicki
Przed rokiem 1956 pojawiły się u nas radzieckie Wołgi 21 i niewielka ilość Moskwiczy. Na drogach można było spotkać także nowe niemieckie samochody IFA F9, te jednak nie trafiały do flot państwowych, ale jako premie uznaniowe dla górników wyróżniających się… Czytaj więcej -
Hillmany Minx dla „przewodniej siły narodu”
, Tomasz Szczerbicki
O markach i typach firmowych aut osobowych w drugiej połowie lat 40. najlepiej świadczą dane urzędowe. Takim było na przykład uchwała Rady Ministrów określająca, które auta są „typowe” – znaczyło to: najliczniej występujące we flotach firm urzędów państwowych. Za auta… Czytaj więcej -
Pierwsze były Chevrolety
, Tomasz Szczerbicki
Po wojnie jako pierwsze zaczęły trafiać do nas Chevrolety. W latach 1946 – 1956 rząd zakupił ok. 1500 osobowych aut tej marki. Były to modele Fleetmaster, Stylemaster, Fleetline, Bell Air. Pojawiały się też ich wersje De Luxe, przy czym wozy… Czytaj więcej -
Urzędnicze floty samochodowe
, Tomasz Szczerbicki
W latach 1945 – 1956 floty samochodowe powstawały tylko w obrębie firm i urzędów państwowych. Dziś głównymi użytkownikami aut flotowych są przeważnie przedstawiciele handlowi lub pracownicy serwisów. Wówczas wolny handel nie istniał, więc firmowe samochody służyły głównie urzędnikom. Przy czym… Czytaj więcej -
Pierwsze lata po wojnie
, Tomasz Szczerbicki
Czas II wojny światowej sprawił, że przez Polskę dwukrotnie (1939, 1944) przetoczył się front działań wojennych, pozostawiając po sobie gruzy, ruiny i tragedie ludzkie. Zakończenie zaś tego globalnego konfliktu, na kolejne ponad cztery dziesięciolecia, zmieniło układ sił i zależności w… Czytaj więcej -
Początki krajowego przemysłu motoryzacyjnego
, Tomasz Szczerbicki
Okres od połowy 1931 roku do połowy 1936 roku był czasem, w którym panował u nas wielki światowy kryzys. Jego skutki były tragiczne, zarówno dla firm, jak i dla przeciętnych obywateli. Życie gospodarcze zamarło, a główne wysiłki firm skierowano na… Czytaj więcej -
Władza w autach amerykańskich
, Tomasz Szczerbicki
W dwudziestoleciu międzywojennym posiadaczem sporej floty samochodów osobowych był rząd polski, przy czym auta Urzędu Rady Ministrów były oddzielnie zarządzane od samochodów Kolumny Zamkowej, przeznaczonej dla prezydenta Polski. W obu przypadka samochody podzielone były mniej więcej na dwie kategorie –… Czytaj więcej -
Chevrolety pierwszymi firmowymi autami flotowymi
, Tomasz Szczerbicki
Prywatnymi krajowymi fabrykami samochodów osobowych, funkcjonującymi w drugiej połowie lat 20, były Stetysz i AS. Obie wytwórnie zbudowały po ok. 150 aut. Obie też reklamowały swoje wyroby jako „samochody krajowe”, choć nie była to do końca prawda, bo montowano w… Czytaj więcej -
Początek, czyli historia flot samochodów osobowych w Polsce
, Tomasz Szczerbicki
Pierwsze samochody osobowe powstały 135 lat temu. Za ojców tego bytu uznaje się dwóch niemieckich konstruktorów – działających niezależnie – Gottlieba Daimlera i Karla Benza. Czytaj więcej -
Zbieranina z demobilu
, Tomasz Szczerbicki
I wojna światowa (1914 – 1918) miała kluczowy wpływ na powstawanie pierwszych cywilnych flot samochodowych w odrodzonej Polsce. Po zakończeniu pierwszego globalnego konfliktu odrodzone wojsko polskie weszło w posiadanie kilku tysięcy zdobycznych samochodów, które następnie w latach 1921 – 1923… Czytaj więcej -
„Żółte niebezpieczeństwo” na ulicach Warszawy
, Tomasz Szczerbicki
Pierwsza flota samochodowa, zbliżona do dzisiejszego znaczenia tego pojęcia, pojawiła się w Warszawie w 1911 roku. Wówczas to poczta carska zakupiła 28 samochodów Benz, pomalowanych na kolor żółty. Niecodzienna barwa wzbudziła sensację i stała się przyczyną żartów. Czytaj więcej -
Pierwsze były taksówki...
, Tomasz Szczerbicki
Wśród światłych Polaków postrzeganie samochodu na samym początku ery motoryzacjii bywało bardzo różne, co można wywnioskować z artykułów prasowych. Osoby o nastawieniu naukowym podchodziły do niego z wielkim namaszczeniem i nastawieniem badawczym, pełni szacunku dla złożoności konstrukcji i przełomowej wagi… Czytaj więcej