Ford Bronco w pustynnej, limitowanej wersji Desert (DR)
Ford Bronco Desert Racer to wyczynowy samochód sportowy. Celem stworzenia tego unikatowego pojazdu o topowych możliwościach off-road, jest udany start w rajdzie Baja 1000.
Ford Bronco DR bazuje na konstrukcji seryjnego, 4-drzwiowego modelu. Limitowana wersja DR została zbudowana wyłącznie jako samochód do jazdy w terenie. Wykorzystuje możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote (o przewidywanej mocy ponad 400 KM), amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa Multimatic oraz wiele innych technicznych modyfikacji.
Zdolności terenowe i trwałość
Zespół Ford Performance zbudował wersję Desert Racer tak, aby pomóc przetrwać wiele dni tortur w wyczerpującym terenie i w wysokich temperaturach podczas SCORE Baja 1000 w Baja California w Meksyku. Ostateczna specyfikacja zostanie udostępniona bliżej daty sprzedaży. Bronco DR zawiera długą listę wyposażenia opracowanego specjalnie dla ekstremalnych rajdów pustynnych.
Wieloletni partner Ford Performance – Multimatic - ulepszył, dostępny wyłącznie w Bronco, system „High-performance Off-road Stability Suspension” (H.O.S.S.), dodając amortyzatory z systemem regulacji pracy DSSV o 80-milimetrowych obudowach chłodzonych płynem, a także zaprojektowane przez Multimatic aluminiowe dolne wahacze. W porównaniu do czterodrzwiowego wariantu Bronco serii Badlands, DR dysponuje o 55,1% większym skokiem przedniego zawieszenia i o 58,6% większym skokiem na tylnej osi - gwarantując niezwykłą dzielność w niemal każdym terenie.
Bronco DR wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37x12.5R17) i koła beadlock. Opony zostały wykonane z zaawansowanej mieszanki Krawl-TEK, która poprawia przyczepność na nawierzchniach skalnych i śliskich, a Linear Flex Zone zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w oponach.
Sprawdzony układ przeniesienia napędu
Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4x4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Moment obrotowy jest przenoszony przez niezależny, elektronicznie blokowany przedni i tylny mechanizm różnicowy o przełożeniach 4,70:1. Przednie półosie to unikalne konstrukcje RCV, które zapewniają przeniesienie potężnego momentu obrotowego przy zwiększonym skoku zawieszenia.
Duże wloty powietrza w przedniej części auta i kolejne na dachu zapewniają dodatkowe transfery powietrza do zamontowanej z tyłu chłodnicy. Zbiornik paliwa o pojemności 65 galonów (246 litrów) znajduje się poniżej przestrzeni ładunkowej.
Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku nosząc czerwone, białe, czarne i niebieskie barwy Ford Performance, by upamiętnić jedyne zwycięstwo w Baja 1000. Pierwsze 50 sztuk Bronco DR 2023 będzie dostępnych w sprzedaży pod koniec 2022 roku z ceną wywoławczą około 200 000 dolarów. (oprac. ms)