Ford Bronco w pustynnej, limitowanej wersji Desert (DR)
Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku
16.11.2021

Ford Bronco w pustynnej, limitowanej wersji Desert (DR)

Ford Bronco Desert Racer to wyczynowy samochód sportowy. Celem stworzenia tego unikatowego pojazdu o topowych możliwościach off-road, jest udany start w rajdzie Baja 1000.


Ford Bronco DR bazuje na konstrukcji seryjnego, 4-drzwiowego modelu. Limitowana wersja DR została zbudowana wyłącznie jako samochód do jazdy w terenie. Wykorzystuje możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote (o przewidywanej mocy ponad 400 KM), amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa Multimatic oraz wiele innych technicznych modyfikacji.

Zdolności terenowe i trwałość

Zespół Ford Performance zbudował wersję Desert Racer tak, aby pomóc przetrwać wiele dni tortur w wyczerpującym terenie i w wysokich temperaturach podczas SCORE Baja 1000 w Baja California w Meksyku. Ostateczna specyfikacja zostanie udostępniona bliżej daty sprzedaży. Bronco DR zawiera długą listę wyposażenia opracowanego specjalnie dla ekstremalnych rajdów pustynnych.

Ford
Pojazd - o masie startowej około 2 812 kg - ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road. Dodatkowo 73,7-calowy (1,87 metra) rozstaw kół przednich i 73,3-calowy (1,86 metra) rozstaw kół tylnych, zapewniają stabilność podwozia na drodze

Wieloletni partner Ford Performance – Multimatic - ulepszył, dostępny wyłącznie w Bronco, system „High-performance Off-road Stability Suspension” (H.O.S.S.), dodając amortyzatory z systemem regulacji pracy DSSV o 80-milimetrowych obudowach chłodzonych płynem, a także zaprojektowane przez Multimatic aluminiowe dolne wahacze. W porównaniu do czterodrzwiowego wariantu Bronco serii Badlands, DR dysponuje o 55,1% większym skokiem przedniego zawieszenia i o 58,6% większym skokiem na tylnej osi - gwarantując niezwykłą dzielność w niemal każdym terenie.

Bronco DR wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37x12.5R17) i koła beadlock. Opony zostały wykonane z zaawansowanej mieszanki Krawl-TEK, która poprawia przyczepność na nawierzchniach skalnych i śliskich, a Linear Flex Zone zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w oponach.

Ford Bronco
Klatka bezpieczeństwa Multimatic, zoptymalizowana z wykorzystaniem metody elementów skończonych (FEA) ze zintegrowany orurowaniem OE ACCRA, osłania kabinę dla dwóch pasażerów wyposażoną w parę kubełkowych foteli sportowych oraz wyświetlacz Motec C187 wraz z systemem gromadzenia danych CAN - z opcjonalnym dostępem do danych w chmurze

Sprawdzony układ przeniesienia napędu

Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4x4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Moment obrotowy jest przenoszony przez niezależny, elektronicznie blokowany przedni i tylny mechanizm różnicowy o przełożeniach 4,70:1. Przednie półosie to unikalne konstrukcje RCV, które zapewniają przeniesienie potężnego momentu obrotowego przy zwiększonym skoku zawieszenia.

Duże wloty powietrza w przedniej części auta i kolejne na dachu zapewniają dodatkowe transfery powietrza do zamontowanej z tyłu chłodnicy. Zbiornik paliwa o pojemności 65 galonów (246 litrów) znajduje się poniżej przestrzeni ładunkowej.

Ford Bronco
Bronco DR posiada hamulce tarczowe na czterech kołach z produkcyjnego modelu Bronco, z ulepszonymi klockami oraz układ kierowniczy ze wzmocnionymi przegubami drążków kierowniczych

Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku nosząc czerwone, białe, czarne i niebieskie barwy Ford Performance, by upamiętnić jedyne zwycięstwo w Baja 1000. Pierwsze 50 sztuk Bronco DR 2023 będzie dostępnych w sprzedaży pod koniec 2022 roku z ceną wywoławczą około 200 000 dolarów. (oprac. ms)