VW Golf R – najsilniejszy bestseller lubi jazdę bokiem
Dynamiczny Golf R, z napędem na cztery koła i z bardzo bogatym wyposażeniem seryjnym
24.03.2021

VW Golf R – najsilniejszy bestseller lubi jazdę bokiem

Do wysokiej jakości i osiągów Golfa, sprzedażowego bestsellera Volswagena, zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Co pewien czas przechodzi on zmiany i są to zmiany na lepsze. W ostatnich miesiącach unowocześniono ten model, w tym Golfa R. Ta najmocniejsza wersji modelu właśnie trafiła na nasz rynek.


To dynamiczny Golf, z napędem na cztery koła i z bardzo bogatym wyposażeniem seryjnym. Od zawsze reprezentuje zarówno najlepsze osiągi, jak i rozwiązania technologiczne w swojej klasie – klasie Golfa. Tak samo jest i tym razem: Golf R jest pierwszym modelem Volkswagena, który został wprowadzony na rynek z nowym napędem na cztery koła 4MOTION z systemem R Performance Torque Vectoring. System ten, współpracując z innymi, które odpowiadają za dynamikę jazdy.

- Naszym celem w przypadku Golfa R było zapewnienie mu jak najbardziej neutralnych właściwości jezdnych. Innymi słowy, chcieliśmy mieć pewność, że samochód nie będzie ani pod-, ani nadsterowny. Prowadzenie Golfa R zawsze powinno być możliwie łatwe – wyjaśnia Jonas Thielebein, inżynier odpowiedzialny za osiągi Golfa R.

Volkswagen
Torque Vectoring to nowy system napędu na cztery koła, który rozdziela moment obrotowy nie tylko między przednią i tylną oś, ale także między koła tylnej osi. Dzięki temu zwinność Golfa R, szczególnie na ciasnych zakrętach, jest znacznie lepsza

- Możliwość kontrolowania momentu obrotowego na poszczególnych kołach, a nie tylko osiach pozwala po raz kolejny przesunąć granice przyczepności i osiągów samochodu. Nawet przy dużych prędkościach Golf R prowadzi się bardzo neutralnie – dodaje Thielebein.

Golfa R można zamówić z opcjonalnym pakietem, który pozwala na uzyskanie wyższej prędkości maksymalnej, wynoszącej 270 km/h. Pakiet R Performance obejmuje również większy spojler z tyłu, który zapewnia większy docisk tylnej osi, 19-calowe obręcze kół Estoril oraz dwa dodatkowe profile jazdy – Special (tryb Nürburgring) i Drift. Szybki dostęp do wyboru profilów jazdy zapewnia przycisk R umieszczony na kierownicy. Dwa dodatkowe profile jazdy zapewniają maksymalną wydajność Golfa R. Z dala od dróg publicznych profil Drift otwiera zupełnie nowy poziom dynamiki jazdy i w pełni wykorzystuje potencjał systemu Torque Vectoring. W tym profilu jazdy Golf R zyskuje naturalną tendencję do nadsterowności: maksymalny możliwy moment obrotowy jest wtedy dostępny na kole, które znajduje się po zewnętrznej stronie zakrętu. System ESC w profilu Drift jest standardowo ustawiony w tryb Sport, co oznacza, że stabilizacji toru jazdy uruchamia się bardzo późno.

Volkswagen
W Golfie R możliwa również jest niczym nieskrępowana jazda bokiem – system ESC można całkowicie wyłączyć. Golf R zapewnia kierowcy większą kontrolę

W obydwu profilach jazdy dostępnych wraz z pakietem R Performance charakterystyka działania pedału przyspieszenia została dobrana tak, aby zapewnić kierowcy poczucie osiągów przy jak najmniejszym filtrowaniu odczuć. Odczuć, które są niezwykle istotne zarówno podczas jazdy na śniegu i lodzie, jak i na asfalcie.

Zarówno w profilu jazdy Special, jak i Drift, praca skrzyni biegów została zoptymalizowana tak, aby utrzymać stałą wysoką prędkość obrotową silnika. Podczas pracy w trybie automatycznym dwusprzęgłowa przekładnia przełącza biegi w górę tak późno, jak to możliwe i redukuje je jak najwcześniej, aby zapewnić silnikowi możliwość płynnego rozwijania mocy. Po raz pierwszy od czasu wprowadzenia przekładni DSG, w obydwu profilach jazdy pozostaje ona w trybie ręcznej zmiany przełożeń, jeśli kierowca dokonał takiego wyboru. Niechciany powrót do automatycznego trybu pracy przekładni należy już do przeszłości.

Ceny tego 320-konnego hot hatcha w Polsce zaczynają się od 198 690 zł. (oprac. ms)