Hyundai i 20 N – szybka jazda z turbodoładowaniem
Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych
21.03.2021

Hyundai i 20 N – szybka jazda z turbodoładowaniem

Hyundai i 20 N otwiera nowy rozdział w gamie modelowej koreańskiej marki. Inspirowany rajdowym i20 WRC, nowy i20 N oferuje sportowe doznania, a to za sprawą turbodoładowanego silnika o mocy 204 KM i zaawansowanym technologiom. Pasjonaci szybkiej jazdy nie powinni być zawiedzeni. Ten miejski hot-hatch dostępny jest od 99 900 zł.


Na początek trochę historii. Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20, a zatem ma masę taką samą jak minimalna wymagana w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). To właśnie ten model przyniósł Hyundaiowi w 2019 roku tytuł Mistrza Producentów WRC po czterech zwycięstwach etapowych. Do tej pory Hyundai odniósł w sumie 17 zwycięstw w międzynarodowych rajdach samochodowych.

Nowa odsłona i20 N

Na rynek trafia całkowicie nowy Hyundai i20 N. Samochód o masie 1190 kg napędza turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra (1.6 T-GDi) połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT). Silnik ten jest pierwszym silnikiem nowej generacji w europejskim modelu Hyundai. Zapewnia on maksymalną moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 275 Nm. Osiągi, jak na auto segmentu B są imponujące. Trzeciej generacji i20 N pędzi z prędkością maksymalną 230 km/h, a 0 od 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,2 sekundy.

Hyundai
Po wersji i30 N nowy i20 N to drugi ze sportowych modeli N Hyundaia, który zadebiutuje w tym roku w salonach marki Hyundai

Skrzynia biegów 6MT została dopracowana i wzmocniona specjalnie pod kątem nowego i20 N, aby radzić sobie z wyższymi obrotami i momentem obrotowym silnika, a także funkcją Launch Control. Nowy i20 N może być również wyposażony w N Corner Carving, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD), który wykorzystuje mechanicznie sterowaną przekładnię kątową do sterowania przenoszeniem mocy na przednie koła.

Hyundai
Z zewnątrz i20 N wyróżnia wiele sportowych elementów: przedni zderzak z większym wlotem powietrza, szeroka osłona chłodnicy z logo N

Moc i elegancja

Z zewnątrz i20 N wyróżnia wiele sportowych elementów: przedni zderzak z większym wlotem powietrza, szeroka osłona chłodnicy z logo N, czerwone listwy znajdujące się na bocznych progach, przednim i tylnym zderzaku, spojler dachowy inspirowany WRC, tylny dyfuzor oraz trójkątne tylne światło przeciwmgielne. Innymi atrakcyjnymi elementami stylistycznymi są przyciemnione przednie reflektory i tylne lampy wykonane w technologii LED. Sportowy charakter nowego i20 N jest dodatkowo podkreślony przez specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 18-calowe felgi aluminiowe z szarym matowym wykończeniem i zaciskami hamulcowymi z logo N.

Hyundai
Wersja N Performance dostępna jest z pakietem Navi, zawierającym system multimedialny z 10,25” ekranem dotykowym, nawigację fabryczną, systemem Bluelink, system Premium Audio BOSE z zewnętrznym wzmacniaczem i głośnikiem centralnym

Wnętrze nowego i20 N oferuje przestrzeń do sportowej jazdy oraz wiele elementów charakterystycznych dla modeli N. Między innymi sportowe fotele z tapicerką skórzano-materiałową, kierownicę N i gałkę dźwigni zmiany biegów N oraz sportowe metalowe pedały. Czarne wnętrze z czarną podsufitka uzupełniają akcenty w kolorze Performance Blue. Ponadto dla wersji N cyfrowy zestaw wskaźników i ekran multimediów wyposażono w takie funkcje, jak czerwone pole, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego oraz wskaźnik momentu zmiany biegu, który sugeruje kierowcy najlepszy czas na zmianę przełożenia.

Nowy Hyundai i20 N dostępny jest w dwóch wersjach, które oferują bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, łączności i komfortu. Bazowa wersja N kosztuje 99 000 złotych, natomiast topowa N Performance została wyceniona na 108 900 złotych.