Solterra czyli Subaru na prąd
Na polski rynek wjeżdża zupełnie nowy model Subaru. To Solterra, pierwsze elektryczne auto tej marki. W ten sposób Subaru dołączyło do grona producentów aut wyłącznie na prąd. Na razie z nowym „elektrykiem” zapoznawali się jedynie dziennikarze. W salonach sprzedaży pojawi się w drugiej połowie tego roku.
Stworzenie elektrycznego Subaru to coś więcej niż zamiana silnika spalinowego na elektryczny. Użytkownicy tych samochodów mają bowiem specyficzne i bardzo wyraźnie sprecyzowane oczekiwania wobec swoich aut i nie chodzi wyłącznie o to, że Subaru musi być czteronapędowe. Czy Solterra spełni te nadzieje?
Charakterystyczna sylwetka
Podobno polscy dilerzy na nie już otrzymali kilkadziesiąt zamówień, zatem należy optymistycznie podchodzić do powodzenia tego modelu. Na razie wybór Solterry był dokonywany jeszcze bez możliwości odbycia nim chociażby jazdy próbnej, a nawet jej obejrzenia „na żywo”.
Już w sylwetce Solterra znajdziemy cechy charakterystyczne dla stylistyki znanych modeli Subaru. Mocne, zdecydowane rysy podkreślono „terenowymi” dodatkami w postaci plastikowych nadkoli, progów oraz osłon pod zderzakami. Nadwozie typu hatchback ma 4,69 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,85 m. To sporo jak na auto klasy kompakt, a za przedstawiciela tego segmentu uważane jest najnowsze Subaru.
Krótkie zwisy mają mu zapewnić lepszą sprawność przy podjazdach i zjazdach ze wzniesień. W tym samym celu Solterra została zaopatrzona w elektroniczne systemu (X-Mode) pomagające kierowcy w wykonywaniu m.in. takich manewrów.
Subaru Solterra jest oczywiście samochodem czteronapędowym, z tym, że koła każda z osi są napędzane osobnym silnikiem elektrycznym i dlatego nie ma między nimi mechanicznego wału przeniesienia napędu. Silnik umieszczony z przodu napędza koła przednie, a tylny tylne. Łączna moc systemowa obu jednostek to 160 KM.
Pierwsze jazdy
Pierwsze jazdy jakie odbyliśmy tym samochodem odbyły się na specjalnym torze, na którym poza owalną płytą poślizgową, zjazdami i podjazdami na kilkumetrowe przeszkody, przejazdy przez wodę o głębokości ok. 25 cm były próby na specjalnej przeszkodzie pozwalającej ocenić skuteczność jazdy w trawersie. Na tej ostatniej auto miało także za zadanie udowodnić, że poradzi sobie nawet wtedy, gdy przyczepność będzie miało tylko jedno z kół. Solterra przeszła wszystkie z prób bez zastrzeżeń. Dzielnie zniosła również „test łosia” oraz slalom przy prędkości ok. 45 km/h.
W zależności od sytuacji z pomocą kierującemu przychodziły różne systemy elektroniczne.
Zadziwiająco dobrze wypadła sztywność nadwozia oraz jakość montażu, gdyż ani razu nie narzekaliśmy na zbyt duże przechyły nadwozia ani wtedy, gdy auto jechało po nierównościach bo wewnątrz panowała niezakłócona żadnymi trzeszczeniami cisza.
Nie mieliśmy okazji ładować baterii (71,4 kWh) w tym samochodzie, ale zapewniono nas, że konstrukcja elektrycznego Subaru pozwala korzystać nie tylko a domowego gniazdka 230 V prądu zmiennego, ale także szybkich ładowarek prądu stałego o mocy 150 kW.
Szczegółową charakterystykę najnowszego Subaru zawarliśmy w tabelce z danymi technicznymi. Solterra nie jest autem szybkim („tylko” 160 km/h), ale za to dynamicznym (6,9 sek. do 100 km/h). Kierowca ma do dyspozycji kilka trybów jazdy: Eco, Normal i Power oraz kilkustopniowy system odzyskiwania energii podczas hamowania.
Subaru |
SOLTERRA |
Silniki elektryczne przód/tył |
Synchroniczne z magnesami trwałymi |
Moc maksymalna (kW) |
80/80 |
Maks. moment obrotowy (Nm) |
167/167 |
Moc systemowa (kW) |
160 |
Napęd |
AWD |
Osiągi |
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) |
6,9 |
Zasięg (km) |
414 - 465 |
Wymiary |
|
Długość (mm) |
4690 |
Szerokość (mm) |
1860 |
Wysokość (mm) |
1650 |
Rozstaw osi (mm) |
2850 |
Prześwit (mm) |
210 |
Zwis przedni/tylny (mm) |
915/925 |
Pojemność bagażnika (l) |
421/452 |
Masa pojazdu (kg) |
2010 - 2040 |
Ogumienie |
235/60 R18 – 235/50 R20 |
|
|
Akumulator trakcyjny |
Litowo-jonowy |
Pojemność (kWh) |
71,4 |
Maksymalna moc ładowania prądem przemiennym AC (kW) |
7 |
Maksymalna moc ładowania prądem stałym DC (kW) |
150 |
|
|