Hybrydowe Renault Arkana: SUV o atrakcyjnym wyglądzie
Na polskie drogi zawitało ostatnie hybrydowe “dziecko” Renault - Arkana E-TECH Hybrid 145 KM. Nie sposób nie zauważyć tego samochodu z racji jego atrakcyjnego wyglądu. Elegancka sylwetka tego auta to zasługa francuskich konstruktorów, dzięki którym kolejne modele koncernu są coraz ładniejsze. Renault jest też jednym z pierwszych producentów popularnych samochodów, który proponuje w Europie SUV-a o wyglądzie coupé - dotychczas takie wersje charakterystyczne były głównie dla marek premium.
Nowa Arkana została zaprojektowana w prawdziwie hybrydowym stylu. Duży prześwit (199 mm), wysoka, atletyczna linia dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami to stylistyka SUV-ów. Wrażenie wzmacniają osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia oraz poszerzenia nadkoli. Natomiast opadająca linia dachu i powierzchni oszklonej, sięgająca aż po tylną klapę, współtworzy dynamiczną, smukłą sylwetkę i podkreśla dynamikę, typową dla stylu SUV-ów coupé.
To co na zewnątrz nie trudno zauważyć. Jednak ciekawe jest to, co się kryje pod karoserią. Dlatego ze zrozumiałą ciekawością przez kilka dni miałem okazję sprawdzić to testując ten samochód.
Sporo miejsca w eleganckim wnętrzu
Arkana ma długość całkowitą 4 568 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2 720 mm. Dzięki temu w środku jest sporo miejsca i to zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Podróż przebiega w niezłym komforcie, a auto jest przyzwoicie wyciszone.
We wnętrzu Arkany sporo systemów wspomagających kierowcę. Cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej, kolorowy ekran o przekątnej 10,25” pozwala na intuicyjną personalizację ustawień. Wygodny jest także umieszczony obok środkowy ekran o przekątnej 9,3”.
W środkowej konsoli jest duży schowek z ładowarką indukcyjną do smartfonów oraz boczne schowki, a także kieszeń siatkowa od strony pasażera. W konsolę wbudowano również automatyczny elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto hold”. Arkana ma także bardzo pojemny bagażnik (480 litrów) z zestawem naprawczym.
Technologia hybrydowa
W skład napędu E-TECH Hybrid 145 KM wchodzi spalinowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy Aliansu Renault-Nissan nowej generacji o pojemności 1,6 l. Silnik jest przystosowany do technologii napędu hybrydowego i wyposażony w ograniczający emisję zanieczyszczeń filtr cząstek stałych. Ma moc 69 kW (94 KM) i jest wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi – e-silnikiem (o mocy 36 kW) i wysokonapięciowym rozrusznikiem-alternatorem typu HSG (High-Voltage Starter Generator) o mocy 15 kW.
Zespół napędowy współpracuje z innowacyjną, wielotrybową skrzynią biegów. Zmiana biegów przebiega bardzo płynnie, a to z racji połączenia silników elektrycznych i skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym. Biegi wchodzą bardzo płynnie, samochód przyspiesza wręcz idealnie. Wszystko to poprawia komfort podróżowania.
Producent zapowiadał, że Arkana E-TECH Hybrid zużywa w cyklu mieszanym 4,9 l/100 km i emituje 112 g CO2/km (zgodnie z WLTP). Nasz test przebiegał głównie pod drogach ekspresowych, po których poruszaliśmy się głównie z maksymalną dopuszczalną prędkością 130 km/h, co zaowocowało spalaniem ponad 6,5 l/100 km. Po mieście zużycie też było nieco większe niż podawał producent.
W sumie nowa Arkana to atrakcyjnie prezentujące się auto, przyzwoicie wyposażone w nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, komfortowe i dobrze wyciszone, ze stosunkowo niewielkim apetytem na paliwo.
Ceny tego samochodu w Polsce zaczynają się od 113 900 zł.