Renault Arkana: powiew świeżości w segmencie C
Renault Arkana

Renault Arkana: powiew świeżości w segmencie C

Jeszcze nie minęły emocje związane z wprowadzeniem na polski rynek elektrycznej Dacii Spring, a już koncern Renault przygotował kolejną niespodziankę wprowadzając na rynek europejski, a więc i polski, sportowego SUV-a Arkanę. Tym samym Renault jest jednym z pierwszych producentów popularnych samochodów, który proponuje w Europie SUV-a o wyglądzie coupé - dotychczas takie wersje charakterystyczne były głównie dla marek premium.


Nowy model Renault jest SUV-em nowej generacji, sklasyfikowanym w segmencie C, obdarzonym wyrazistą hybrydową osobowością, na którą składa się zarówno jego stylistyka, jak i napęd.

Stylowa hybryda

Renault Arkana
Nowa Arkana to przykład hybrydowego stylu


Duży prześwit (199 mm), wysoka, atletyczna linia dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami idealnie wpisuje się w stylistykę SUV-ów. Wrażenie wzmacniają osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia oraz poszerzenia nadkoli. Natomiast opadająca linia dachu i powierzchni oszklonej, sięgająca aż po tylną klapę, współtworzy dynamiczną, smukłą sylwetkę i podkreśla dynamikę, typową dla stylu SUV-ów coupé. Arkana ma duże koła o średnicy 690 mm (felgi aluminiowe 17” i 18”), długość całkowitą 4 568 mm i stosunkowo niewielką wysokość 1 571 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2 720 mm. Takie proporcje dodają sylwetce płynności.

Renault Arkana
Nowe Renault Arkana jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej

 

Kolorowy ekran o przekątnej 4,2, 7 lub 10,25” (w zależności od wersji) pozwala na bardzo intuicyjną personalizację ustawień wpływających na doznania z jazdy. Umieszczony obok środkowy ekran o przekątnej 7 lub 9,3” sprawia, że nowy model znajduje się w czołówce pod względem powierzchni wyświetlaczy w tej klasie.

Środkowa konsola

W środkowej konsoli znajduje się duży schowek z ładowarką indukcyjną do smartfonów oraz boczne schowki, a także kieszeń siatkowa od strony pasażera. W konsolę wbudowano również automatyczny elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto hold”, dostępny od wersji Intens. Również od wersji Intens nad konsolą jest umieszczony duży pionowy ekran dotykowy o przekątnej 9,3”, który sprawia że wnętrze kabiny wygląda bardzo nowocześnie. W wersji Zen jest dostępny poziomy ekran 7”. Podobnie jak w wyższych wersjach Captura, również w wersji Arkany E-TECH Hybrid R.S. Line jest dostępna dźwignia „E-shifter” (bez cięgien mechanicznych).
Pod względem możliwości załadunku Arkana dysponuje bardzo pojemnym bagażnikiem (513 litrów i 480 litrów w wersji E-TECH Hybrid), z zestawem naprawczym.

Renault Arkana
W konsolę wbudowano również automatyczny elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto hold”

Innowacyjna technologia hybrydowa

Renault kontynuuje upowszechnianie innowacyjnej technologii hybrydowej E-TECH i wprowadza ją w nowym Renault Arkana. Zastosowany napęd „full hybrid” jest taki sam jak montowany w Clio E-TECH Hybrid. Technologia napędu hybrydowego opiera się na rewolucyjnym rozwiązaniu, które zostało objęte ponad 150 wnioskami patentowymi. Wykorzystano w niej bogate doświadczenie Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie odzyskiwania energii. Technologia napędu E-TECH Hybrid jest oparta na szeregowo-równoległym układzie hybrydowym. Posiada liczne zalety: zapewnia maksymalną liczbę możliwych kombinacji działania między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym i umożliwia maksymalną redukcję emisji CO2 podczas jazdy.

W skład napędu E-TECH Hybrid 145 KM wchodzi spalinowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy Aliansu Renault-Nissan nowej generacji o pojemności 1,6 l. Silnik jest przystosowany do technologii napędu hybrydowego i wyposażony w ograniczający emisję zanieczyszczeń filtr cząstek stałych. Ma moc 69 kW (94 KM) i jest wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi – e-silnikiem (o mocy 36 kW) i wysokonapięciowym rozrusznikiem-alternatorem typu HSG (High-Voltage Starter Generator) o mocy 15 kW.

Renault Arkana
Zespół napędowy współpracuje z innowacyjną, wielotrybową skrzynią biegów. Rewolucyjne w swej koncepcji połączenie silników elektrycznych i skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Konstrukcja ta jest synonimem najwyższej sprawności energetycznej i owocem bogatego doświadczenia Renault w Formule 1


Dzięki umieszczonemu w bagażniku litowo-jonowemu akumulatorowi trakcyjnemu
o pojemności 1,2 kWh (230 V), napęd hybrydowy E-TECH pozwala znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. W ten sposób nawet przez 80% czasu jazdy po mieście można poruszać się w trybie w 100% elektrycznym, co pozwala obniżyć o 40% zużycie paliwa w cyklu miejskim w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Nowe Renault Arkana E-TECH Hybrid zużywa w cyklu mieszanym 4,9 l/100 km i emituje 112 g CO2/km (zgodnie z WLTP). Podobnie jak w samochodach elektrycznych, akumulator trakcyjny jest tutaj doładowywany podczas zwalniania i hamowania. Możliwe jest także jego doładowywanie za pośrednictwem silnika spalinowego, gdy ten pracuje na optymalnych obrotach, z wykorzystaniem nadmiaru mocy niezużytej do napędzania samochodu. Technologia zapewnia bezgłośną pracę i wysoki poziom komfortu przy równoczesnym ograniczeniu strat energii.

Renault Arkana
Kolorowy ekran o przekątnej 4,2, 7 lub 10,25” (w zależności od wersji) pozwala na bardzo intuicyjną personalizację ustawień wpływających na doznania z jazdy



W trybie elektrycznym Renault Arkana E-TECH Hybrid może osiągnąć prędkość
75 km/h. Napęd E-TECH Hybrid o mocy 145 KM jest dostępny we wszystkich wersjach nowego Renault Arkana, łącznie z poziomem wyposażenia R.S. Line.

Mikrohybryda

Nowe Renault Arkana jest również dostępne we wszystkich poziomach wyposażenia
z napędem mikrohybrydowym z turbodoładowanym, benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.3 TCe. Technologia napędu mikrohybrydowego polega na dodaniu rozrusznika-alternatora współpracującego z litowo-jonowym akumulatorem 12V umieszczonym pod siedzeniem pasażera.Ten oszczędny i wydajny mikrohybrydowy napęd benzynowy współpracuje z 7-stopniową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów EDC i będzie oferowany w dwóch wersjach: 140 KM (w dniu debiutu rynkowego) i 160 KM (od czwartego kwartału 2021 roku). Renault Arkana w wersji mikrohybrydowej TCe 140 dysponuje momentem obrotowym 260 Nm, dostępnym w przedziale od 1 750 do 3 500 obr./min. Jest to o 10 KM i o 20 Nm więcej w porównaniu do poprzedniego silnika 1.3 TCe 130. Arkana to wyjątkowo udane połączenie oszczędności, elastyczności i przyjemności z jazdy. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 5,8 l/100 km, a emisja CO2 132 g/km (wartości WLTP).

Dla osób poszukujących bardziej dynamicznego auta nowa Arkana będzie także dostępna z napędem mikrohybrydowym 1.3 TCe w wersji o mocy 160 KM, Wersja ta trafi do sprzedaży w ostatnim kwartale bieżącego roku.

Wspomaganie kierowcy

System MULTI-SENSE daje kierowcy możliwość wyboru jazdy w jednym z kilku dostępnych trybów: My Sense – do codziennych przejazdów, Eco – by dodatkowo obniżyć zużycie paliwa lub Sport – wykorzystujący równocześnie łączną moc wszystkich silników.

Renault Arkana
Nowe Renault Arkana wyposażono w zwiększające poziom bezpieczeństwa i komfortu systemy wspomagania prowadzenia najnowszej generacji, takie jak EASY PILOT – asystent jazdy w korku i na autostradzie. Te systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) dzielą się na trzy rodziny: systemy ułatwiające prowadzenie, parkowanie i podnoszące bezpieczeństwo. Wchodzą w skład Renault EASY DRIVE


Nieależna organizacja europejska testująca samochody pod względem bezpieczeństwa przyznała Arkanie najwyższą ocenę 5 gwiazdek.

Nowa Arkana jest też wyposażona w ekosystem Renault EASY CONNECT, który zapewnia dostęp do wielu usług za pomocą aplikacji MY Renault na urządzenia mobilne oraz system multimedialny Renault EASY LINK. System ma stały dostęp 4G do Internetu i wzbogaconą ofertę usług dzięki współpracy z Google (wyszukiwanie adresów) i TomTom (info trafic i strefy niebezpieczne). Od zdalnego zarządzania samochodem przez nawigację od drzwi do drzwi, przesyłanie trasy do samochodu i wkrótce zdalną kontrolę blokowania drzwi, po informację o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym – chodzi o zapewnienie kierowcy wyjątkowego doświadczenia z użytkowania samochodu z wykorzystaniem smartfona,również gdy jest poza samochodem. Technologia OTA umożliwia automatyczną i regularną aktualizację systemu multimedialnego Renault EASY LINK i map. Multimedialna platforma Renault EASY LINK jest dostępna w trzech wersjach, z których każda jest kompatybilna z Android Auto i Apple CarPlay.

Wersja R.S. Line

Renault Arkana
Arkana jest czwartym modelem w gamie Renault po Clio, Capturze i nowym Megane, w którym pojawi się nowa wersja R.S. Line, stawiająca na elegancję w sportowym wydaniu

Swój styl czerpie z DNA Renault Sport i nowego Megane R.S. Wyrazistą stylistykę doskonale podkreśla kolor lakieru Pomarańczowy Valencia opracowany specjalnie dla tej wersji i wystrój w tonacji „black” z czarnymi lakierowanymi lub metalizowanymi ciemnymi elementami nadwozia, łącznie z listwą F1, inspirowaną rozwiązaniami ze świata Formuły 1. Wersja ma specjalny zderzak i obręcze kół Silverstone z czerwonymi akcentami kolorystycznymi. Na nadkolu widoczny jest emblemat R.S. Line, a z tyłu uwagę zwraca podwójna chromowana końcówka wydechu i osłona podwozia wykończona w ciemnym, metalizowanym kolorze, podobnie jak listwa F1 i przednia osłona podwozia. Wersja R.S. Line jest dostępna w samochodach z napędem E-TECH Hybrid i z napędem mikrohybrydowym TCe 140, a w czwartym kwartale 2021 roku również z jednostką TCe 160.

Renault Arkana
Z tyłu uwagę zwraca podwójna chromowana końcówka wydechu i osłona podwozia wykończona w ciemnym, metalizowanym kolorze



Nowe Renault Arkana jest produkowane w zakładzie w Busan w Korei Południowej, gdzie powstaje również model XM3 Renault Samsung Motors. Zamówienia na samochód będzie można składać od maja 2021 roku, a samochody pojawią się w salonach dilerskich już w czerwcu br. w wersji TCe i w lipcu w wersji E-TECH Hybrid.
Ceny tego samochodu w Polsce zaczynają się od 111 900 zł.