Ford Maveric – dla tych, którym nigdy nie przyszło do głowy, by kupić pikapa
Nowy Ford Maverick jest kompaktowym pikapem z samonośnym nadwoziem
13.06.2021

Ford Maveric – dla tych, którym nigdy nie przyszło do głowy, by kupić pikapa

Nowy Ford Maverick 2022 to samochód dla ludzi, którym nigdy nie przyszło do głowy, by sprawić sobie pikapa. Tak Ford reklamuje wprowadzanego właśnie na rynek nowego pikapa – kompaktowego, stworzonego niekoniecznie dla farmerów i drwali, oszczędnego i wyposażonego w zaawansowane rozwiązania i funkcje.


Standardowy Maverick jest czterodrzwiowym, pięciomiejscowym pikapem, dysponującym w pełni hybrydowym układem napędowym, który według szacunków EPA zapewnia zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100 km w jeździe miejskiej oraz zasięg 800 km na pełnym zbiorniku paliwa. Wszystko to można mieć za sugerowaną przez producenta cenę 19 995 dolarów, jeśli wybieramy wersję podstawową.

W pełni hybrydowy układ napędowy

Nowy Ford Maverick jest kompaktowym pikapem z samonośnym nadwoziem i pierwszym pikapem w Ameryce z oferowanym w standardzie, w pełni hybrydowym układem napędowym. 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik spalinowy hybrydowego układu napędowego, pracujący w cyklu Atkinsona, dostarcza wraz z silnikiem elektrycznym 191 KM mocy maksymalnej i 210 Nm momentu obrotowego, przekazując napęd za pośrednictwem przekładni bezstopniowej na przednie koła. Układ napędowy otrzymał lekki, elektryczny silnik trakcyjny o sporej mocy, zaprojektowany i wyprodukowany przez Forda.

Ford
Oprócz zużycia paliwa szacowanego według metodologii EPA na 5,9 l/100 km w mieście i zasięgu 800 km (500 mil) na jednym zbiorniku paliwa, samochód oferuje standardowo ładowność 680 kg, pozwalającą na przewiezienie typowego quada, a także możliwość holowania przyczepy o masie ponad 900 kg, co pozwala na transportowanie nawet dwóch skuterów wodnych lub sporej przyczepy campingowej


Ci, których takie możliwości nie zadowalają, mogą wybrać 2-litrowy silnik benzynowy EcoBoost o mocy 250 KM i momencie obrotowym 376 Nm, współpracującym z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i standardowym napędem na przednie koła lub dostępnym opcjonalnie napędem na wszystkie koła. Samochód może zostać wyposażony w pakiet holowniczy 4K, który podwaja uciąg wersji standardowej i wystarcza do holowania przyczepy o masie 1800 kg. Oznacza to możliwość ciągnięcia przyczepy z typową łodzią o długości 6,4 metra.

Dobrze w środku...

Maverick nie będzie wymagał od właściciela płacenia rachunków za łączność ze światem, oferuje bowiem zarówno łączność pokładową, jak i możliwości korzystania z zewnętrznych urządzeń. Jego standardowy, 8-calowy ekran dotykowy jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, dzięki czemu kierowca i pasażerowie mogą korzystać w czasie jazdy ze znanych sobie rozwiązań. Maverick jest standardowo wyposażony w system FordPass Connect z wbudowanym modemem i Wi-Fi dla nawet 10 urządzeń, natomiast standardowy FordPass ułatwia odnalezienie samochodu, sprawdzenie poziomu paliwa, zablokowanie i odblokowanie zamków drzwi, czy uruchomienie lub wyłączenie pojazdu – wszystko to za pomocą telefonu właściciela.

Ford
Standardowy, 8-calowy ekran dotykowy jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto


Zestaw rozwiązań Ford Co-Pilot360 obejmuje standardowy system Pre-Collision Assist z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego oraz automatyczne światła drogowe. Dostępne opcje, to adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go, system informujący o obiektach w martwym polu widzenia z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu i system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody. Dostępnych jest pięć standardowych trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, Slippery i Tow/Haul.

...jeszcze lepiej z tyłu

Maverick imponuje funkcjonalnością, z unikalnym systemem FLEXBED, który oferuje cały zestaw standardowych elementów i możliwości przekształcenia skrzyni ładunkowej w przestrzeń racjonalnie dostosowaną do potrzeb użytkownika. FLEXBED zapewnia rozwiązania w zakresie organizacji i przewozu przedmiotów, zabezpieczające ładunek, a jednocześnie umożliwiające montaż akcesoriów Forda i kreatywnych rozwiązań według własnego pomysłu.

Ford
Z boku skrzyni ładunkowej w wersji XLT znajduje się schowek, przewidziany do przechowywania haka holowniczego lub pompki powietrza, w wersji Lariat dostępne są dwa takie schowki.

Użytkownicy mogą tworzyć na przykład dzielone schowki, podwyższoną podłogę, stojaki na rowery i kajaki, a także wsuwać typowe deski o przekroju 2x4 cale lub 2x6 cali w szczeliny wytłoczone przy burcie skrzyni ładunkowej. Do dyspozycji są dwa uchwyty mocujące, cztery pierścienie „D” i wbudowane w boki gwintowane otwory do przykręcenia zabezpieczeń własnej konstrukcji. Oprócz 12-woltowej instalacji elektrycznej dla majsterkowiczów, dostępne są dwa gniazdka 110 V o mocy 400 W – jedno w skrzyni ładunkowej i jedno w kabinie – które mogą zasilać telefony, laptopy, małe telewizory, ładowarkę do akumulatorów narzędzi bezprzewodowych lub małe narzędzia elektryczne, takie jak wyrzynarka.

Ford
Skrzynia o długości niemal 1,4 metra ma nośność 680 kilogramów, a przy opuszczonej klapie tylnej ma podłogę o długości 1,8 metra. Maverick może przewozić długie i szerokie ładunki, dzięki wielopozycyjnej klapie skrzyni ładunkowej


Maverick dostępny jest w trzech poziomach wykończenia – XL, XLT i Lariat. Pakiet FX4, dostępny w wersjach XLT i Lariat z napędem na wszystkie koła, zwiększa możliwości terenowe dzięki wytrzymałym oponom terenowym i odpowiedniemu zestrojeniu zawieszenia, a także dodatkowej ochronie podwozia oraz trybom jazdy stworzonym do jazdy w terenie, jak błoto/żwir i piasek, a także dzięki funkcji wspomagania zjeżdżania ze stromego wzniesienia.

Ford Maverick 2022 wejdzie do sprzedaży jesienią tego roku. Sugerowana przez producenta cena - 19 995 dolarów, jeśli wybieramy wersję podstawową. (oprac. ms)