Niewielki efekt podwyżki mandatów
Największy udział przekroczeń prędkości znajduje się w przedziale do 10 km/h
10.02.2022

Niewielki efekt podwyżki mandatów

Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów, znacznie zwiększającego ich wysokość, nie poskutkowało tak, jak oczekiwano. Sądzono, że spowoduje to znaczną poprawę zachowania kierowców na drogach. Praktycznie niewiele się zmieniło poza tym, że piraci płacą za wykrocznia znacznie więcej niż w roku biegłym.



Jak wygląda obecnie sytuacja na drogach w efekcie tych zmian sprawdzili eksperci Yanosika.

Pierwszy miesiąc

Nowy taryfikator zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Jego założeniem było zmniejszenie liczby wypadków drogowych, do których dochodzi m.in. z powodu nadmiernej prędkości jazdy, prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości oraz w wyniku łamania innych przepisów drogowych.

Yanosik.pl

Według danych z systemu Yanosik, kierowcy na obszarze zabudowanym poruszają się teraz ze średnią prędkością 78 km/h, a poza nim z prędkością 40 km/h. W porównaniu z ubiegłym rokiem, średnia prędkość jazdy na obszarze zabudowanym jest wyższa o 2 km/h, z kolei w niezabudowanym spadła o 1 km/h.

Prędkość zależy od rodzaju drogi

W Polsce każdy rodzaj dróg ma nałożony inny limit prędkości. Dla pojazdów osobowych są to:

• autostrady - 140 km/h,
• drogi ekspresowe jednojezdniowe - 100 km/h,
• drogi ekspresowe dwujezdniowe - 120 km/h,
• drogi krajowe w terenie niezabudowanym - 90 km/h,
• drogi dwujezdniowę poza obszarem zabudowanym – 100 km/h,
• drogi krajowe na obszarze zabudowanym - 50 km/h,
• strefa zamieszkania – 20 km/h.

Eksperci Yanosika sprawdzili średnie prędkości jazdy kierowców na różnych rodzajach dróg w pierwszym miesiącu po wprowadzeniu nowego taryfikatora i porównali je z ubiegłym rokiem.

Yanosik.pl

- Średnie prędkości jazdy kierowców na autostradach i drogach ekspresowych są poprawne, zarówno w 2021 roku, jak i w 2022 roku. Niewielkie przekroczenia prędkości są widoczne w średnich prędkościach jazdy na obszarze niezabudowanym i drogach krajowych na obszarze zabudowanym – komentuje Julia Langa, Yanosik

Porównując styczeń 2022 roku z ubiegłorocznym, kierowcy jeżdżą o 2 km/h szybciej na autostradach, o 3 km/h - na drogach ekspresowych, a 1 km/h wolniej na obszarze niezabudowanym.

Yanosik.pl

- Zebraliśmy dane udziału przekroczeń prędkości na obszarze zabudowanym i niezabudowanym z całego stycznia w 2021 roku oraz w tym roku. Widoczna jest znaczna poprawa w zachowaniu kierowców, którzy w tym roku zachowują prawidłową prędkość jazdy na obszarze zabudowanym o 3% bardziej niż w ubiegłym roku. Z kolei na obszarze niezabudowanym z odpowiednią prędkością jeździ o 1,1% więcej kierowców, niż w ubiegłym roku – komentuje Julia Langa.

Największy udział przekroczeń prędkości, według danych z systemu Yanosik, znajduje się w przedziale do 10 km/h. W tym roku, na obszarze niezabudowanym dokonuje tego o 1,2% więcej kierowców, niż w 2021 roku.

Z kolei na obszarze zabudowanym udział przekroczeń prędkości utrzymuje się na tym samym poziomie. Zmniejszył się za to udział przekroczeń prędkości od 10-20 km/h – w tym roku spadł o 1,3% w terenie zabudowanym oraz o 0,2% w terenie niezabudowanym. Zmalała również liczba przekroczeń prędkości o 20-30 km/h w terenie niezabudowanym o 0,9%, w zabudowanym o 1,5%. Znacznie mniej kierowców przekracza prędkość o 30-50 km/h i więcej.

Po Łodzi najwolniej

Najmniejsze średnie prędkości osiągane są przez kierowców z Łodzi, którzy w tym roku poruszają się nawet o 2 km/h wolniej niż w ubiegłym roku. Niewiele szybciej jeżdżą średnio poznańscy kierowcy, którzy według raportu Inrix spędzają w korkach nawet 3,5 dnia rocznie. Z największą średnią prędkością w tym roku poruszają się kierowcy z Warszawy - 34 km/h.

Yanosik.pl

Nowy taryfikator mandatów zmienił nieco zachowania kierowców na polskich drogach. W obawie przed otrzymaniem wysokiej kary, jeżdżą troszeczkę wolniej i stosują się do przepisów drogowych. Potwierdza to wzrost prawidłowej prędkości jazdy wśród kierowców, a także spadek udziału przekroczeń prędkości powyżej 10 km/h. (opr. ms)