Bardzo dobre wyniki sprzedaży ale zaczyna brakować aut
To czwarty z rzędu, liczony rok do roku, wzrost od września ubiegłego roku
02.06.2021

Bardzo dobre wyniki sprzedaży ale zaczyna brakować aut

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w maju 2021 roku zarejestrowano w Polsce 47 992 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 94,85% (+23 362 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,98% (+932 szt.) więcej niż w kwietniu 2021 roku. Dane skumulowane (230 999 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 41,26% (+67 473 szt.). Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 472 tys. szt. (wzrost o 10,2%), dla nowych samochodów dostawczych - 68 tys. szt. (wzrost o 14,0%).


To czwarty z rzędu, liczony rok do roku, wzrost od września ubiegłego roku. Tempo wzrostu zdecydowanie się zmniejszyło, co nie powinno dziwić, gdyż po silnych spadkach w marcu i kwietniu ubiegłego roku, maj 2020 roku przyniósł nieco większe ożywienie, a więc baza do porównań jest wyższa. Analitycy IBRM Samar podkreślają, że warto również zwrócić uwagę na obecne ograniczenia w dostępności aut ze względu na problemy z półprzewodnikami. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co odbije się na dostawach w kolejnych miesiącach. Czas oczekiwania na samochody zamawiane do produkcji zdecydowanie się wydłużył. Realistyczny termin to 6, a nawet 8 miesięcy. W niektórych przypadkach na nowe auto trzeba czekać nawet rok.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 199 413 samochodów osobowych, o 38,45% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+55 382 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła kwiecień 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (58 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (67 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (103 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w kwietniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 83 zarejestrowane samochody na 10 000 mieszkańców.

W maju 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 23,96%. Udział firm osiągnął poziom 76,04%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 469 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 73,33%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 33 711 aut tej marki, o 55,74% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,91%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 534 szt., o 24,01% więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,30%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 17 147 samochodów, o 44,70% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,60%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 12 368 szt., o 36,38% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,20%. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 10 500 aut tej marki, o 66,53% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,27%.

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (10 484 szt.; +52,98% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (8 388 szt.; +63,89% r/r) oraz Skoda Octavia (7 390 szt. +26,04% r/r), następnie Dacia Duster (5 643 szt.;+66,31/r), a za nią Skoda Fabia (4 916 szt.; +4,93% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (4 105 szt.; +38,78%), na drugim miejscu – Dacia Duster (2 570 szt.; +49,94%), na trzecim – Toyota Corolla (2 555 szt.; +26,49%), na czwartym – Hyundai Tucson (1 904 szt.;+57,36%), a na piątym – Kia Sportage (1 794 szt.; +80,12%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (7 929 szt.; +64,06%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (6 375 szt.; +35,09%), na trzecim Toyota Yaris (4 283 szt.; +98,29%), czwartym – Skoda Fabia (3 577 szt.; +8,89%), piątym – Dacia Duster (3 073 szt.; +83,03%).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2021 roku zarejestrowano w Polsce 6 605 samochodów dostawczych, o 89,74% (+3 124 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 4,39% (-303 szt.) mniej niż w kwietniu 2021 roku. W 2021 roku dotychczas zarejestrowano w Polsce 31 586 samochodów dostawczych, o 62,02% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
15 pierwszych marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku, w tym najbardziej Roller Teamu, o 272,34%.

Tytuł lidera rynku w 2021 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 5 451 aut tej marki, o 99,01% więcej niż w 2020 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 17,26%.
Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 292 szt., o 62,27% więcej niż w 2020r. Udział marki w rynku wyniósł 13,59%.
Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2021r. klienci tego producenta zarejestrowali 4 115 pojazdów dostawczych, o 70,89% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,03%.
Na czwartej pozycji znalazło się IVECO, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 836 szt., o 90,34% więcej niż w 2020r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,98%.
Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2021r. zarejestrowano 2 533 auta dostawcze tej marki, o 51,04% więcej niż w analogicznym okresie 2020r. Udział marki wyniósł 8,02%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2021 r. jest Renault Master (4 420 szt.; +89,54% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Iveco Daily (2 836 szt.;+90,34%), na trzeciej Mercedes Sprinter (1 898 szt.; -2,67% r/r), a na czwartej Fiat Ducato (2 683 szt.; +44,87%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (1 575 szt.;+44,89%). (oprac. ww)