Nowy Mercedes-AMG korzysta z systemów Formuły 1
Zastosowany w modelu AMG C 43 rzędowy silnik o pojemności 2,0 l generuje moc 3408 KM przy 6750 obr./min
13.05.2022

Nowy Mercedes-AMG korzysta z systemów Formuły 1

Sercem nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC jest czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l, który łączy innowacyjne rozwiązania techniczne i wysokie osiągi z wzorową efektywnością. Jest on pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorem z turbodoładowaniem realizowanym za pomocą elektrycznej turbosprężarki.


Innowacyjny system bezpośrednio wywodzi się z techniki, którą od wielu lat z powodzeniem stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Tak działa elektryczna turbosprężarka

Z wałkiem turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”, zintegrowano mały silnik elektryczny – o grubości około 4 cm. Elektronicznie sterowany motor bezpośrednio napędza wałek turbosprężarki, a tym samym „rozpędza” koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin przejmie jego napęd w konwencjonalny sposób.
Znacznie poprawia to reakcję z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Spalinowa jednostka jeszcze bardziej spontanicznie odpowiada na wciśnięcie pedału gazu, a samochód odznacza się znacznie lepszą dynamiką. Dodatkowo elektryfikacja turbosprężarki pozwala osiągać wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. To również zwiększa reaktywność i optymalizuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Sportowe osiągi

Za sprawą innowacyjnej techniki czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 l generuje moc 300 kW (408 KM) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji na krótko do dyspozycji jest również dodatkowe zwiększenie mocy o 10 kW (14 KM) przez rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG). RSG drugiej generacji działa jak łagodna hybryda (mild hybrid): oferuje tymczasowe zwiększenie mocy, a także umożliwia realizację funkcji zapewniających maksymalną efektywność, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja. Jednocześnie 48-woltowa instalacja zwiększa komfort jazdy – działanie funkcji start-stop i żeglowania jest niemal niezauważalne.

Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 s, a wariant kombi na to samo potrzebuje 4,7 s. W obu modelach prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG można podnieść ją do 265 km/h.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC


O ogromnym potencjale innowacyjnej techniki turbo w zakresie efektywności świadczy zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP, wynoszące 8,7-9,1 l/100 km dla limuzyny i 8,8-9,2 l/100 km dla kombi.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Unikalna przekładnia i napęd

Siła napędowa płynie do kół za pośrednictwem skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Po pierwsze pozwoliło to ograniczyć masę, a po drugie – zoptymalizować reakcję na wciśnięcie pedału gazu dzięki mniejszej bezwładności, zwłaszcza podczas gwałtownych przyspieszeń oraz zmian obciążenia. Z kolei funkcja międzygazu w trybach jazdy Sport i Sport+ oferuje szczególnie emocjonujące wrażenia przy zmianie biegów. Dostępna jest również funkcja RACE START, która umożliwia optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Zawieszenie z adaptacyjnym systemem tłumienia

Zawieszenie AMG RIDE CONTROL oparte na stalowych sprężynach i amortyzatorach z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS, standardowo montowane w C 43 4MATIC Do wyboru trzy tryby pracy: Comfort, Sport oraz Sport+.

Mercedes Benz
Mercedes-AMG C 43 4MATIC


Odpowiednie tło akustyczne zapewnia układ wydechowy AMG ze swoim sportowym brzmieniem. W zależności od wybranego programu poziom hałasu waha się od zrównoważonego i dyskretnego po emocjonująco sportowy. (oprac. ms)