Multivan eHybrid czyli luksusowa salonka Volkswagena
Nowej generacji Multivan zdecydowanie wyróżnia się od znanych wersji Transportera, Caravelle i California (T 6.1)
04.10.2022

Multivan eHybrid czyli luksusowa salonka Volkswagena

Volkswagen do swojej modelowej oferty dołączył hybrydowego Multivana w wersji plug-in. Luksusowy Multivan Style to komfortowa salonka, którą może wygodnie podróżować nawet siedem osób.

 


Minął rok od czasu gdy Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował zupełnie nową generację Multivana podczas targów IAA Mobility w Monachium. Auto zbudowane na nowej płycie podłogowej MQB, na której oparto także m.in. modele Caddy i Golfa, jest już dostępne także w polskich salonach.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV


Nowej generacji Multivan zdecydowanie wyróżnia się od znanych wersji Transportera, Caravelle i California (T 6.1). W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory Multivana eHybrid PHEV w wersji wyposażenia Style. Moc systemowa układu plug-in (silnik spalinowy 1.4 TSI 110 kW/150 KM + silnik elektryczny 85 kW/116 KM) osiąga 350 Nm momentu obrotowego. Komfort prowadzenia vana podnosi automatyczna, sześciobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG zaś regulowane zawieszenie DCC przenosi pasażerów na wyższy poziom komfortu.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV

Nowy wymiar podróży

Ten siedmiomiejscowy Multivan znajduje zastosowanie w różnych opcjach transportu, zarówno osobowego jaki i towarowego po złożeniu lub zdemontowaniu foteli. Z przodu dwa fotele AGR ErgoComfort dedykowane dla kierowcy i pasażera mają szeroki zakres regulacji, co znacznie podnosi komfort jazdy. Z tyłu zaś znajdują się łatwo regulowane pod kątem nachylenia i zdejmowane pojedyncze siedzenia z systemem mocowania ISOFIX, dzięki czemu można dowolnie aranżować wnętrze auta.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV


Niestety, w tej konstrukcji Multivana nie przewidziano obracanych foteli w drugim rzędzie. W części pasażerskiej pomiędzy fotelami dostępna jest przesuwana konsola ze zintegrowanym stolikiem. Dodatkowo, pod każdym z foteli można znaleźć niewielką wysuwaną szufladę na przydatne w podróży drobiazgi. Wyruszając w trasę warto zajrzeć do bagażnika. Jego wielkość wynosi 469 litrów, z kolei po złożeniu trzeciego rzędu foteli 1844 litrów, zaś w przypadku demontażu dwóch tylnych rzędów foteli uzyskamy pojemność nawet 3710 litrów.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV


Zastosowana w nowym Multivanie gama systemów wspomagania została znacznie poszerzona. Na uwagę zasługuje innowacyjny system „IQ.DRIVE Travel Assist”, który umożliwia półautomatyczną jazdę z prędkością od 0 do 210 km/godz. Jadąc na tempomacie system sam rozpoznaje znaki drogowe i zwalnia do wskazanej prędkości. Kolejną nowością zastosowaną w nowym Multivanie są „IQ.LIGHT – matrycowe reflektory LED” z interaktywnym sterowanym oświetleniem, które są dostępne jako alternatywa dla standardowych reflektorów LED.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV

Energetyczne wsparcie

Jazda Multivanem PHEV jest doświadczeniem jedynym w swoim rodzaju. Auto zaskakuje dynamiką, zaś napęd w trybie hybrydowym pracuje wyjątkowo cicho. Przy włączonym tempomacie i stałej prędkości 120 km/godz komputer wskazywał zużycie benzyny 7,3 l na 100/km (vanem podróżowały dwie osoby z bagażem). Efektowniej prezentuje się spalanie w trybie hybrydowym, w tym przypadku komputer pokładowy wskazał 3,4 l na 100/km.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV


Po rozładowaniu akumulatora można usłyszeć pracę silnika spalinowego chociaż sam moment przełączania się z silnika spalinowego na elektryczny jest niewyczuwalny. Dopiero gdy mocniej wciśniemy pedał gazu wyczujemy szarpnięcie napędu silnika spalinowego.

System hybrydowy działa bardzo sprawnie, samochód korzysta przede wszystkim z prądu i jest wydajny nawet przy rozładowanym akumulatorze. Oznacza to pokonanie odcinka na benzynie, ale w trybie ładowania akumulatorów. Na centralnym wyświetlaczu można wybrać tryb jazdy: tylko na prąd, czy też hybrydowy. Można także opcjonalnie wybrać, ile pojemności baterii chcemy zachować na później. W ten sposób nie doprowadzimy do całkowitego rozładowania baterii.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV


Ładowanie prądem przemiennym o mocy 3,6 kW zajmuje trzy kwadranse, a ładowarką o mocy 2,3 kW około 5 godzin. W razie potrzeby można również ładować podczas jazdy, co oczywiście oznacza wzrost zużycia benzyny. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 10,4 kWh netto zostały zamontowane pod przednimi fotelami zaś gniazdo do ładowania, gdzie można podpiąć przewód ładowania, umieszczono w przednim prawym błotniku. Wersja PHEV może maksymalnie osiągnąć prędkość 190 km/godz. i potrzebuje około 11,5 s. aby rozpędzić auto do 100 km/godz. Zasięg jazdy w trybie elektrycznym (sprawdzony w trakcie testu) sięga 47 km. Z kolei zatankowany do pełna bak paliwa pozwalał przejechać wg. wskazania komputera 560 km.

Nowy wymiar komfortu

Kierowca ma przed sobą efektowny i solidnie spasowany kokpit. Uwagę przykuwa też cyfrowy zestaw wskaźników Digital Cockpit oraz system multimedialny z 10-calowym dotykowym ekranem. Wirtualne zegary wyróżniają się ładną grafiką a przy tym są czytelne. Ponadto oferują spory zakres personalizacji wyświetlanych treści.

NowoczesnaFlota
Multivan eHybrid PHEV


Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda USB-C (dwa z przodu i cztery z tyłu) oraz indukcyjną ładowarkę. Nowy Multivan jest standardowo wyposażony w poduszki powietrzne kierowcy, pasażera z przodu, środkowe i boczne w kokpicie, a także poduszki kurtynowe aż do trzeciego rzędu siedzeń.

NowoczesnaFlota

W sumie Multivan eHybrid PHEV to samochód spełniający zróżnicowane potrzeby - równie atrakcyjny dla rodzin oraz osób, które potrzebują przestronnego wnętrza w celach rekreacyjnych. Znakomicie sprawdza się jako luksusowy pojazd do przewozu VIP-ów lub hotelowych gości.