Mercedes EQA – e-SUV z gwiazdą
Elektryczny kompaktowy SUV EQA należy do submarki “EQ”, będącej częścią marki-matki Mercedes-Benz. Modele sygnowane EQ coraz częściej będziemy widywać na europejskich drogach.
Elektryczny zespół napędowy EQA 250 to zintegrowany, zwarty moduł zamontowany przy przedniej osi. Podczas hamowania silniki elektryczne stają się alternatorami i generują energię elektryczną (rekuperacja) na potrzeby ładowania akumulatora 66kWh. Bateria składa się z pięciu modułów i znajduje pod kabiną pasażerską, pośrodku pojazdu. Nieco poniżej spodu akumulatora przebiegają dolne krawędzie osłon progów. Prześwit EQA wynosi 20 cm.
W akumulatorze zastosowano konstrukcję „dwupoziomową”. Przed potencjalnym uszkodzeniem z zewnątrz chroni go aluminiowa obudowa, jak również sama struktura nadwozia. Obudowa stanowi element konstrukcji pojazdu, a tym samym jest integralną częścią przenoszącą energię w razie zderzenia. W utrzymaniu optymalnego zakresu temperatur pomaga znajdująca się pod baterią płyta chłodząca, która może ją podgrzać lub schłodzić.
Co ciekawe, to przy korzystaniu z inteligentnej nawigacji akumulator zostanie podgrzany lub schłodzony podczas jazdy – tak, aby znajdował się w idealnym oknie temperaturowym podczas „tankowania” przy szybkich ładowarkach DC. Warto dodać, że EQA może był ładowany mocą do 100 kW, a takich ładowarek pojawia się w Polsce zaraz więcej. Gdyby akumulator nie został przygotowany do procesu ładowania nie byłby ładowany optymalnie. Standardem już jest, że akumulator i inne podzespoły układu elektrycznego są objęte rozszerzoną gwarancję. Nie inaczej jest w przypadku Mercedesa; u niemieckiej marki gwarancja obejmuje 8 lat lub do osiągnięcia przebiegu 160 000 km.
Mercedes planuje w przyszłości mocniejsze warianty, które zostaną wyposażone w dodatkowy elektryczny zespół napędowy przy tylnej osi. Pewnie wtedy otrzymają sygnaturę “4matic”.
Ładowarka pokładowa zapewnia wygodny sposób ładowania przy użyciu prądu przemiennego (AC) z mocą do 11 kW – jest to dobry wynik; niewiele samochodów elektrycznych oferuje ładowarki o większej mocy.
EQA dysponuje również zaawansowanym systemem zarządzania ciepłem z pompą ciepła w standardzie. Postojowa klimatyzacja może być uruchomiona przed rozpoczęciem jazdy – przez system operacyjny MBUX lub za pomocą aplikacji “Mercedes me”. Najlepiej z klimatyzacji postojowej korzystać podczas ładowania – energia pochodzi wtedy z prądu ładowania i nie wpływa na zasięg.
W trybie ECO system przełącza się na powolniejszą reaktywności dodatkowych odbiorników, zmniejszając zużycie prądu i zwiększając zasięg. Podstawowe tryby jazdy przełącza się manetką przy kolumnie kierownicy.
Mercedes EQA ma współczynnik powietrza Cd od 0,28, EQA i dorównuje dobremu wynikowi osiągniętemu przez jego „brata” – GLA. Można by się spodziewać nieco lepszego wyniku ponieważ przód auta jest pozbawiony, zaburzającego opływ powietrza, wlotu chłodnicy. Z drugiej strony EQA ma większe koła, które mogą dawać nieco większy opór aerodynamiczny.
Nabywcy w 100% elektrycznych modeli Mercedes-EQ oraz hybryd plug-in Mercedes-Benz mogą korzystać z usługi “Mercedes me Charge”, która znacząco ułatwia ładowanie pojazdu na publicznych stacjach AC i DC. W ramach “Mercedes me Charge” użytkownik pojazdu ma do dyspozycji kartę, która zapewnia dostęp do ponad 500 punktów ładowania w Polsce oraz niemal 200 tysięcy takich punktów w całej Europie.
Usługa “Mercedes me Charge” obejmuje też zintegrowaną funkcję płatności – z końcem miesiąca rozliczeniowego właściciel otrzymuje jedną zbiorczą fakturę ze szczegółowym wykazem poszczególnych ładowań. Wyszukiwanie stacji ładowania jest możliwe za pomocą wbudowanej nawigacji. Wyszukiwarka jest w stanie podać szczegóły stacji (m.in. moc ładowania), a nawet informacje na temat jej zajętości oraz ceny prądu.
W ramach promocji roczna subskrypcja usługi Mercedes me Charge jest bezpłatnie oferowana nabywcom EQA (właściciele EQC oraz EQS w cenie pojazdu otrzymują 3-letnią subskrypcję).
Standardowe wyposażenie EQA obejmuje m.in. reflektory LED, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, aluminiowe relingi dachowe, 18-calowe obręcze z lekkich stopów, tapicerkę częściowo wykonaną z syntetycznej skóry ARTICO, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, czujnik deszczu, aktywnego asystenta pasa ruchu, układ antykolizyjny, klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, komfortowe fotele z regulacją podparcia lędźwiowego, inteligentną nawigację, nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach do wyboru oraz pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW.
Spodziewamy się, że wkrótce do testowanej wersji Mercedesa EQA dołączą kolejne. Będą to EQA 300 4MATIC (228 KM, 390 Nm) i EQA 350 4MATIC (292 KM, 520 Nm)