Mercedes Citan Tourer – kombivan w klasie premium
Szeroką gamę samochodów marki Mercedes-Benz uzupełnia kompaktowy model Citan Tourer, który jest efektem współpracy z koncernem Renault. Drugiej generacji Citan w wersji osobowej Tourer wyróżnia się przestronną i funkcjonalną kabiną pasażerską oraz szeregiem nowych technologii zaczerpniętych z osobowych modeli Mercedesa.
Konstrukcja Citana Tourer, zwłaszcza linia nadwozia nawiązuje do modeli osobowych, które korzystają z najnowszego nurtu stylistycznego Mercedesa. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to mix Klasy B i Sprintera doposażony m.in. w światła do jazdy dziennej LED. Mercedes Citan, jak przystało na rodowód marki klasy premium został doskonale doposażony w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa a wnętrze wykonano na wysokim poziomie.
Solidny charakter kombivana Mercedesa podkreśla muskularna linia nadwozia z charakterystyczną trójramienną gwiazdą zamocowaną na atrapie chłodnicy. Warto podkreślić, że dla kompleksowej ochrony przed korozją, nadwozie nowego Citana wykonano wyłącznie z blach w pełni ocynkowanych. Producent przygotował dwie opcje wyposażenia: BASE i PRO.
Mercedes Citan Tourer jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Citan Tourer o długości 4,50 m oferuje dużo miejsca dla pasażerów i ich bagażu.
Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 517 l, maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej
2 390 l zaś ładowność 539 kg. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. W wersji osobowej tylne drzwi są z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.
Podczas pierwszej jazdy nowym Mercedesem Citan Tourer uwagę zwracało wyciszenie kabiny. We wnętrzu pasażerowie mogli poczuć się jak w typowej osobówce. Ergonomiczne ukształtowanie siedzeń, a zwłaszcza ich oparć, zapewnia dobre trzymanie boczne, a przy tym wygodę i bezpieczeństwo. Siedzenia przednie można przesuwać do przodu i do tyłu. Ponadto można regulować nachylenie oparć. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji stoliki zamocowane w oparciu przednich foteli, co podkreśla osobowy charakter auta. Wielofunkcyjna kierownica ma regulowaną wysokość i nie zasłania wskaźników. Kierowca ma do dyspozycji analogowy prędkościomierz z kolorowym wyświetlaczem po środku zaś w centralnej części kokpitu uwagę przykuwał dotykowy 7 calowy wyświetlacz wraz z system multimedialnym MBUX z nawigacją oraz ładowarką indukcyjną, jakże funkcjonalny gadżet dla zapominalskich, którzy nie pamiętali aby doładować telefon przed podróżą.
Konstruktorzy Mercedesa zadbali także aby w Citanie Tourer nie zabrakło najnowszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy m.in. w standardzie oferowanych jest pięć systemów wspomagających kierowcę i siedem poduszek powietrznych tj. system wykrywania senności, system ostrzegania o martwym polu, a także hamowanie awaryjne, utrzymywanie pasa ruchu i asystenta bocznego wiatru. Jazdy testowe w okolicach Hamburga potwierdziły, że nowy Citan Tourer jak typowy Mercedes-Benz wykazuje się komfortowymi właściwościami jezdnymi, do jakich przyzwyczajeni są kierowcy samochodów Sprinter i Vito.
W momencie wprowadzenia do sprzedaży gama silników nowego Citana składaa się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Ich wspólnymi atutami są dobre właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomiczność. Czterocylindrowy diesel ma pojemność 1,5 litra i jest dostępny z mocami 75, 95 i 116 KM. Z kolei 1,3-litrowy silnik benzynowy jest dostępny z mocą 102 lub 131 KM. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, dla mocniejszych modeli wysokoprężnych i benzynowych dostępna będzie również dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa skrzynia biegów.
Citan BASE
Moc silnika | 75 kW (102 KM) |
Średnie zużycie paliwa: | 6,8 l/100 km |
Średnia emisja CO₂ | 154 g/km |
Długość pojazdu | 4,50 m |
Wysokość pojazdu | 1,81 m |
Siedzenia (seria / maks. liczba) | 5 / 5 |
Ładowność | 499 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2,1 t |
Cena całkowita brutto od113 775 zł
Mercedes zapowiada, że w drugiej połowie 2022 roku pojawi się na rynku wersja w pełni elektryczna eCitan o mocy 102 KM i 245 Nm silnik elektryczny oraz 44 kWh akumulatora, co pozwoli uzyskać zasięg około 285 kilometrów. Mercedes Vans zapowiada odejscie od silników spalinowych. Kolejne konstrukcje tego typu aut będą już tylko w pełni elektryczne.