Mercedes Citan Tourer – kombivan w klasie premium
Konstrukcja Citana Tourer, zwłaszcza linia nadwozia nawiązuje do modeli osobowych
24.10.2021

Mercedes Citan Tourer – kombivan w klasie premium

Szeroką gamę samochodów marki Mercedes-Benz uzupełnia kompaktowy model Citan Tourer, który jest efektem współpracy z koncernem Renault. Drugiej generacji Citan w wersji osobowej Tourer wyróżnia się przestronną i funkcjonalną kabiną pasażerską oraz szeregiem nowych technologii zaczerpniętych z osobowych modeli Mercedesa.

Konstrukcja Citana Tourer, zwłaszcza linia nadwozia nawiązuje do modeli osobowych, które korzystają z najnowszego nurtu stylistycznego Mercedesa. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to mix Klasy B i Sprintera doposażony m.in. w światła do jazdy dziennej LED. Mercedes Citan, jak przystało na rodowód marki klasy premium został doskonale doposażony w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa a wnętrze wykonano na wysokim poziomie.

NowoczesnaFlota


Solidny charakter kombivana Mercedesa podkreśla muskularna linia nadwozia z charakterystyczną trójramienną gwiazdą zamocowaną na atrapie chłodnicy. Warto podkreślić, że dla kompleksowej ochrony przed korozją, nadwozie nowego Citana wykonano wyłącznie z blach w pełni ocynkowanych. Producent przygotował dwie opcje wyposażenia: BASE i PRO.

NowoczesnaFlota


Mercedes Citan Tourer jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Citan Tourer o długości 4,50 m oferuje dużo miejsca dla pasażerów i ich bagażu.

NowoczesnaFlota


Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 517 l, maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej
2 390 l zaś ładowność 539 kg. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. W wersji osobowej tylne drzwi są z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.

NowoczesnaFlota


Podczas pierwszej jazdy nowym Mercedesem Citan Tourer uwagę zwracało wyciszenie kabiny. We wnętrzu pasażerowie mogli poczuć się jak w typowej osobówce. Ergonomiczne ukształtowanie siedzeń, a zwłaszcza ich oparć, zapewnia dobre trzymanie boczne, a przy tym wygodę i bezpieczeństwo. Siedzenia przednie można przesuwać do przodu i do tyłu. Ponadto można regulować nachylenie oparć. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji stoliki zamocowane w oparciu przednich foteli, co podkreśla osobowy charakter auta. Wielofunkcyjna kierownica ma regulowaną wysokość i nie zasłania wskaźników. Kierowca ma do dyspozycji analogowy prędkościomierz z kolorowym wyświetlaczem po środku zaś w centralnej części kokpitu uwagę przykuwał dotykowy 7 calowy wyświetlacz wraz z system multimedialnym MBUX z nawigacją oraz ładowarką indukcyjną, jakże funkcjonalny gadżet dla zapominalskich, którzy nie pamiętali aby doładować telefon przed podróżą.

NowoczesnaFlota


Konstruktorzy Mercedesa zadbali także aby w Citanie Tourer nie zabrakło najnowszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy m.in. w standardzie oferowanych jest pięć systemów wspomagających kierowcę i siedem poduszek powietrznych tj. system wykrywania senności, system ostrzegania o martwym polu, a także hamowanie awaryjne, utrzymywanie pasa ruchu i asystenta bocznego wiatru. Jazdy testowe w okolicach Hamburga potwierdziły, że nowy Citan Tourer jak typowy Mercedes-Benz wykazuje się komfortowymi właściwościami jezdnymi, do jakich przyzwyczajeni są kierowcy samochodów Sprinter i Vito.

NowoczesnaFlota

W momencie wprowadzenia do sprzedaży gama silników nowego Citana składaa się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Ich wspólnymi atutami są dobre właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomiczność. Czterocylindrowy diesel ma pojemność 1,5 litra i jest dostępny z mocami 75, 95 i 116 KM. Z kolei 1,3-litrowy silnik benzynowy jest dostępny z mocą 102 lub 131 KM. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, dla mocniejszych modeli wysokoprężnych i benzynowych dostępna będzie również dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa skrzynia biegów.

NowoczesnaFlota


Citan BASE

CITAN, Tourer, 110, 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów, Napęd na przednie koła
Moc silnika 75 kW (102 KM)
Średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
Średnia emisja CO₂ 154 g/km
Długość pojazdu 4,50 m
Wysokość pojazdu 1,81 m
Siedzenia (seria / maks. liczba) 5 / 5
Ładowność 499 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2,1 t

Cena całkowita brutto od113 775 zł


Mercedes zapowiada, że w drugiej połowie 2022 roku pojawi się na rynku wersja w pełni elektryczna eCitan o mocy 102 KM i 245 Nm silnik elektryczny oraz 44 kWh akumulatora, co pozwoli uzyskać zasięg około 285 kilometrów. Mercedes Vans zapowiada odejscie od silników spalinowych. Kolejne konstrukcje tego typu aut będą już tylko w pełni elektryczne.