Alfa Romeso Giulia GTA: legenda powraca na drogi
Nowy model łączy w sobie styl i sportowy, drapieżny charakter

Alfa Romeso Giulia GTA: legenda powraca na drogi

Marka Alfa Romeo zaprezentowała ostatnio Giulię GTA oraz jej „ekstremalną”, 2-miejscową odmianę GTAm, stanowiącą hołd dla jednej z legend motoryzacji i kamienia milowego w historii marki, jakim była Giulia GTA z 1965 roku. Jest to zatem autentyczny powrót do korzeni marki powstałej ponad 111 lat temu, której DNA jest głęboko osadzony w świecie osiągów oraz wyścigów samochodowych.

Nowy model łączy w sobie styl i sportowy, drapieżny charakter. Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA nawet o 100 kg (GTAm) w porównaniu do regularnej topowej wersji Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o jeszcze większej mocy wynoszącej 540 KM w porównaniu do 510 KM z wersji Quadrifoglio oraz najlepszym w swojej klasie stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/1 litr.

Alfa Romeo
Imponujący i potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o jeszcze większej mocy wynoszącej 540 KM został wykonany z aluminium

Lepsza aerodynamika...

Inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych. Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Zawiera ona w sobie wiedzę techniczną, pochodzącą bezpośrednio ze świata Formuły 1, a konkretnie z Sauber Engineering. Należy tutaj wspomnieć o aerodynamicznych wlotach powietrza, nowym tylnym spojlerze regulowanym manualnie w 4 pozycjach w wersji GTAm oraz wysuwanym przednim spoilerze aerodynamicznym (aerosplitter), który w wersji GTAm można dodatkowo wydłużyć nawet o 40 mm, podczas użytkowania samochodu na torze. Kolejne dedykowane elementy to centralny układ wydechowy firmy Akrapovič, wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, oraz 20-calowe felgi aluminiowe z centralną śrubą (po raz pierwszy oferowane w sedanie) zestawione ze specjalnie wybranymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. Podczas prac w tunelu aerodynamicznym nie ograniczono się do aerodynamicznych dodatków, ale skupiono się również na zoptymalizowaniu podwozia pod kątem aerodynamicznym.

Alfa Romeo
Giulia w wersji GTAm imponuje nowym, tylnym spojlerem regulowanym manualnie w 4 pozycjach

Giulia GTA i GTAm korzystają z unikatowego przelotu powietrza pod nadwoziem, który zwiększa docisk tylnych kół do nawierzchni, gwarantując w ten sposób doskonałą przyczepność samochodu przy dużych prędkościach. W szczególności, zastosowane w Giulii GTAm zmiany w nadwoziu pozwalają na wytworzenie trzykrotnie wyższego docisku aerodynamicznego w zestawieniu z Giulią Quadrifoglio, która już poprzednio stanowiła punkt odniesienia w swojej klasie.

Właściwości jezdne

Modyfikacje wprowadzono również w układzie jezdnym, w porównaniu do wersji Quadrifoglio, zwiększając o 25 mm rozstaw kół przednich i o 50 mm rozstaw kół tylnych, a także opracowano specjalną konfigurację zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i niezależny schemat zawieszenia multilink z tyłu). Modyfikacje w układzie kierowniczym zapewniają większą prędkość w zakrętach oraz poprawę stabilności bez uszczerbku dla komfortu niezależnie od warunków drogowych.
Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i generujący moc 510 KM w wersji Quadrifoglio, w Giulii GTA ma 540 KM, dzięki regulacjom i ulepszeniom wprowadzonym przez inżynierów włoskiej marki, którzy zweryfikowali przepływ chłodzenia tłoków i konstrukcję korbowodów. Zwiększono również cyrkulację powietrza w obwodach chłodzenia silnika i przekładni.

Alfa Romeo
Kokpit dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Rozrusznik, tradycyjnie umieszczony z lewej strony kierownicy

Akcesoria z zestawem odzieży wyścigowej

Dla tak ekskluzywnego modelu GTA marka stworzyła szeroką gamę akcesoriów mających na celu podkreślenie wyjątkowych doświadczeń, związanych z tym supersamochodem. Nowy właściciel auta otrzyma spersonalizowany pakiet powitalny „Experience Pack, zawierający kask w kolorze nadwozia z numerem seryjnym, pokrowiec na samochód Goodwool i dedykowane usługi. Przyszli posiadacze GTAm mogą liczyć również na zestaw odzieży wyścigowej frimy Alpinestars.

W Polsce ceny wersji Giulia GTA i GTAm zaczynają się odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro bez podatku VAT.