Kia e-Niro: nowy wymiar mobilności
Polacy są coraz bardziej zainteresowani elektromobilnością
18.05.2021

Kia e-Niro: nowy wymiar mobilności

Z roku na rok zwiększa się rynkowy udział sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi i zmniejsza udział diesli. Kompaktowy crossover Kia e-Niro doskonale wpisuje się w rozwój rynku samochodów w pełni elektrycznych.


Elektryfikacja parku samochodowego dokonuje się na naszych oczach. Według danych z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA wynika, że do końca kwietnia 2021 r.,
w Polsce było zarejestrowanych łącznie 23 834 samochodów osobowych z napędem elektrycznym
. Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 5 098 sztuk, tj. o 137% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. W sumie po polskich drogach jeździły 23 834 elektryczne samochody osobowe. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49,68% (11 841 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (50,32% udziału) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 11 993 szt. Zdaniem wielu ekspertów wyniki rynkowe potwierdzają, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani elektromobilnością. Jednak mimo to liczby bezwzględne nadal są zbyt niskie, żebyśmy mieli szansę dogonić europejskich liderów zrównoważonego transportu.

KIA e-Niro
204 konny silnik elektryczny oferuje ponadprzeciętne osiągi


Kia e-Niro ( krewniak Hyundaia Kona), to efekt popularności rynkowej samochodów łączących w sobie napęd elektryczny z aspiracjami auta nawet na szutrowe drogi. Wielkością lokuje się pomiędzy modelem Sportage i Cee’d.

W przypadku koreańskiej konstrukcji to potencjał 204 – konnego silnika elektrycznego zintegrowanego z akumulatorem (64 kWh). W ofercie KIA jest również nieco słabsza wersja e-Niro z napędem 136 KM (39,2 kWh). Podstawowym atutem e-Niko jak i pozostałych aut elektrycznych jest wysoki moment obrotowy (395 obr/min), co przekłada się na szybka reakcję
po naciśnięciu pedału gazu. Auto startuje jak rakieta a przy tym brak hałasu. Przyjemność jazdy elektrykiem to także rekuperacja. e-Niro zdecydowanie wytraca prędkość po odpuszczeniu pedału gazu. Dopiero przy ok. 20 km/godz regeneracja wyłącza się i w celu zatrzymania samochodu należy wcisnąć pedał hamulca. Zasięg na jednym ładowaniu wg. producenta do 455 km.
W trakcie testu nie jeździliśmy „o kropelce” dlatego po przejechaniu 300 km samochód był zawsze doładowywany na maxa. Odjeżdżając ze stacji ładowania komputer wskazywał zasięg 355 km przy 97 % naładowania. Wyjaśnić należy, że temperatura powietrza wynosiła nieco ponad 3 st C.

KIA e-Niro
Zasięg na jednym ładowaniu wg. producenta do 455 km


Konstrukcja podwozia wykorzystuje z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami dolnymi. Wszystko to sprawia, że auto świetnie się prowadzi. Pozycja
za kierownicą wyjątkowo wygodna zaś wewnątrz przestronnie i cicho. Elegancka deska rozdzielcza z subtelnymi chromowanymi detalami kryje w sobie 7-calowy, kolorowy zestaw zegarów typu Supervision oraz wygodny, centralny ekran dotykowy systemu nawigacji i multimediów o przekątnej 10,25 cala.

KIA e-Niro
Funkcjonalny i przejrzysty kokpit z ekranem dotykowym systemu nawigacji i multimediów o przekątnej 10,25 cala


Podstawowa Kia e-Niro w wersji M kosztuje 146 990 zł. Auto seryjnie posiada m.in.: 7 poduszek powietrznych, system Kia Lane Keep Assist, pakiet bezpieczeństwa ABS + BAS + ESS + ESC + HAC + VSM, czujniki ciśnienia powietrza w oponach, automatyczną i dwustrefową klimatyzację. Warto pamiętać, że wszystkie nowe samochody marki Kia objęte są gwarancją na 7 lat lub 150 000 km (do 3 lat: bez ograniczeń przebiegu, powyżej 4 lat: do 150 000 km).