Raport ACEA: dostawcze diesle nadal dominują na unijnym rynku
W 2022 roku sprzedaż samochodów dostawczych z silnikiem Diesla zmniejszyła się w całej Unii Europejskiej o 21,9%
03.03.2023

Raport ACEA: dostawcze diesle nadal dominują na unijnym rynku

W 2022 r. napędy diesla nadal dominowały na unijnym rynku samochodów dostawczych z udziałem 86,0% w rejestracjach tego typu pojazdów, tracąc jednak nieznacznie udział w rynku w porównaniu do 2021 r. (90,2%) - wynika z raportu ACEA, który opublikował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.


Samochody dostawcze podwoiły swój udział w rynku z 3% w 2021 roku do 5,3% w 2022 roku.

Na olej napędowy i benzynę

W 2022 roku sprzedaż samochodów dostawczych z silnikiem Diesla zmniejszyła się w całej Unii Europejskiej o 21,9%, do 1,1 mln sztuk, jako że ogólny spadek na rynku samochodów dostawczych dotknął głównie segment pojazdów na olej napędowy. Wszystkie cztery największe rynki UE wykazały dwucyfrowe spadki: Francja (-23,5%), Hiszpania (-23,5%), Włochy (-19,4%) i Niemcy (-17,0%).




Z drugiej strony, liczba zarejestrowanych benzynowych samochodów dostawczych wzrosła w ubiegłym roku do 64 585 sztuk, co oznacza wzrost o 9,2%. W efekcie napędy benzynowe zwiększyły swój udział w rynku, stanowiąc 5,0% całości rynku (wzrost o 1,3 % wobec 2021 roku). Spośród czterech kluczowych krajów UE tylko w Niemczech nastąpił spadek liczby samochodów dostawczych z silnikami benzynowymi (-4,8%), natomiast rezultaty trzech pozostałych krajów pozytywnie wpłynęły na wyniki regionu. Najsilniejszy wzrost zanotowały Włochy i Hiszpania, z dwucyfrowymi wzrostami (odpowiednio +57,1% i +25,0%), podczas gdy Francja uplasowała się za nimi ze skromniejszym wzrostem (+6,0%).


Należy dodać, że w Polsce - według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów -najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w  2023r. jest dotychczas Renault Master (1 764 szt.; -13,40% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (887 szt.; -1,33%), na trzeciej Fiat Ducato (843 szt.; +255,70% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (695 szt.; +3,42%). Pierwszą piątkę zamyka Fiat Doblo (526 szt.; +292,54%).

Z napędem alternatywnym (APV)

W 2022 roku rejestracje samochodów dostawczych zasilanych energią elektryczną w UE zwiększyły się o 42,5%, co przełożyło się na ich wzrost udziału w rynku (z 3,0% do 5,3% łącznej sprzedaży). Wszystkie główne rynki w regionie dwukrotnie zwiększyły sprzedaż, przy czym prym wiodła Hiszpania (+57,3%), a za nią Niemcy (+41,3%), Francja (+33,0%) i Włochy (+20,5%).

Hybrydowe elektryczne samochody dostawcze również zanotowały wzrost o 23,9% w 2022 roku, obejmując 2,5% unijnego rynku samochodów dostawczych (wzrost z 1,7% w 2021 roku). Włochy, które są największym unijnym rynkiem dla hybrydowych samochodów dostawczych, odpowiedzialnym za 54% wszystkich rejestracji, odnotowały najwyższy wzrost (+43,0%). Francja (+13,3%) i Niemcy (+3,1%) również zwiększyły sprzedaż, choć w mniejszym stopniu, natomiast Hiszpania zaliczyła lekki spadek (-0,8%).

Sprzedaż samochodów dostawczych zasilanych paliwami alternatywnymi obniżyła się o 28,7%, do 15 221 sztuk, odpowiadając jedynie za 1,2% wszystkich rejestracji lekkich samochodów dostawczych. Francja była jedynym spośród kluczowych rynków UE, który zwiększył sprzedaż samochodów dostawczych z napędami alternatywnymi (+2,1%), natomiast Hiszpania odnotowała spektakularny spadek (-84,4%). (ms)