Bambus, włókna agawy, mniszek lekarski – auta Forda bardziej ekologiczne
Ford był pierwszą firmą motoryzacyjną, która wprowadziła na rynek piankę sojową
26.11.2021

Bambus, włókna agawy, mniszek lekarski – auta Forda bardziej ekologiczne

Chroniąc środowisko Ford dąży do wykorzystywania w swoich produktach wyłącznie odnawialnych materiałów lub tych pochodzących z recyklingu. Pod warunkiem oczywiście, że zapewniają one odpowiedni wygląd, a przede wszystkim jakość i wydajność.


Co warto wiedzieć o takim podejściu do produkcji w Fordzie?

Zrównoważone materiały

Samochody należą do najczęściej poddawanych recyklingowi produktów konsumenckich na świecie. W Europie i Ameryce Północnej ponad 85 procent części i materiałów pojazdów marki jest poddawanych recyklingowi i ponownie wykorzystywanych po zakończeniu ich eksploatacji. Ford używa zrównoważonych materiałów przy projektowaniu pojazdów, odpowiedzialnie pozyskuje materiały od dostawców oraz ogranicza skutki wycofania samochodu z eksploatacji. Najlepszym przykładem są tutaj metalowe części pojazdu, które poddaje się recyklingowi w wysokim stopniu.

Ford idzie o krok dalej i przetwarza także tworzywa sztuczne – poprzez dodanie w projektach pojazdów nie tylko materiałów pochodzących z recyklingu, ale także tych odnawialnych. Krótkoterminową wizją Forda jest wykorzystywanie w pojazdach aż 20% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i odnawialnych. Marka chce osiągnąć ten cel do 2025 roku.

Materiały z recyklingu

Ford planuje nadal rozwijać procesy recyklingu, dzięki którym nie tylko ograniczy produkcję materiałów sztucznych, ale także zmniejszy ilość już powstałych odpadów. Wraz z niemiecką firmą chemiczną BASF trwa pilotażowe badanie, które potencjalnie może doprowadzić do wykorzystywania wycofanych z eksploatacji tworzyw sztucznych do tworzenia nowych materiałów o takich samych parametrach (jakość, wytrzymałość) jak pierwotne tworzywa. Do tej pory z powodzeniem przetestowano już poliamid wzmocniony włóknem szklanym i zastosowano go we wzmocnieniu osłony chłodnicy w Mustangu.

Materiały odnawialne

Dzięki badaniom, Ford odkrył nowe, wytrzymałe elementy wzmocnione włóknem naturalnym, które zmniejszają zużycie paliwa, ponieważ są lżejsze. Materiały te pochłaniają również węgiel, zmniejszając wpływ globalnego ocieplenia i wymagają mniej energii do przetworzenia.

Naukowcy Forda od 2000 roku badają sposoby wykorzystania materiałów pochodzenia roślinnego zamiast tworzyw sztucznych na bazie ropy naftowej. Ford był pierwszą firmą motoryzacyjną, która wprowadziła na rynek piankę sojową w 2007 roku i od tego czasu kolejno wprowadza do swoich pojazdów nowe kompozyty, w tym olej rycynowy, kenaf, słomę pszenną, łuski ryżowe oraz włókna kokosowe i drzewne.

Marka cały czas kontynuuje badania, wykorzystując nowe materiały w laboratorium. To m.in. konopie, bambus, włókno agawy (z której produkuje się Tequilę), korzeń mniszka lekarskiego czy algi. Naukowcy Forda testują również, czy kompozyty celulozowe na bazie drzew, które są już zawarte w konsolach Lincolna Continentala, mogą być używane w inny sposób. Ford rozpoczął także testy nowych zastosowań dla łupin migdałów i włókien konopnych.

Ford
W ramach niedawnej współpracy z McDonald's w USA, Ford wykorzystał spalone odpady kawowe do wytwarzania części samochodowych. Przysłużyły się one do stworzenia trwałego materiału do wzmocnienia obudów reflektorów w samochodach Lincoln Continental

Zmniejszanie skutków wycofania z eksploatacji

Ford stara się odzyskać jak najwięcej części i elementów poprzez dobór materiałów i współpracę z osobami zajmującymi się demontażem pojazdów. W ramach dobrowolnego programu zrównoważonego rozwoju „Go Green Dealer” wiele amerykańskich centrów serwisowych odbiera reflektory, zderzaki i silniki wycieraczek przedniej szyby, które następnie są czyszczone i regenerowane albo poddawane recyklingowi w celu wykorzystania w nowych zastosowaniach. (oprac. ms)