Wzrost rejestracji nowych samochodów w Europie
W maju 2021 roku rejestracje samochodów osobowych w Unii Europejskiej wzrosły o 53,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym osiągając łącznie poziom 891 665 sztuk. Niemniej, wynik z ubiegłego miesiąca jest nadal znacznie niższy niż rezultat 1,2 mln samochodów, które zostały sprzedane w maju 2019 roku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podaje, że rynki krajowe wykazały silne wzrosty ilościowe - Hiszpania z najwyższym wynikiem (+177,8%). Trzy pozostałe kluczowe rynki samochodowe UE również dobrze poradziły sobie w maju: Francja +46,4%, Włochy +43,0% i Niemcy +37,2%.
Od stycznia do maja 2021 roku popyt na nowe samochody w UE wzrósł o 29,5%, osiągając łącznie wynik 4,3 mln zarejestrowanych sztuk.
Gwałtowne spadki w pierwszych dwóch miesiącach 2021 roku zostały zniwelowane przez wzrosty w marcu, kwietniu i maju. Jak dotąd każdy z czterech głównych rynków odnotował w tym roku dwucyfrowe wzrosty procentowe: Włochy (+62,8%), Francja (+50,1%), Hiszpania (+40,0%) i Niemcy (+12,8%).
W Polsce
W maju 2021r. liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych w Polsce zwiększyła się 1,9 razy (+94,9%; +23 263 szt.). Jest to ciągle przede wszystkim efekt niskiej bazy sprzed roku, kiedy sprzedaż raptownie załamała się po wprowadzeniu lockdownu związanego z pandemią Covid-19. Łączny rezultat w ostatnim miesiącu w całej grupie wyniósł 47 993 sztuki i był nieco wyższy niż rezultat w analogicznym miesiącu 2018r. kiedy wydano 47 724 szt. ale dużo poniżej (-9,9%) rekordowego 2019r. kiedy zarejestrowano w maju 53 247 szt. Od początku 2021r. przybyło 230 993 szt.
Nowe samochody osobowe
W grupie samochodów osobowych w maju 2021 r. zarejestrowano 41 388 szt. czyli więcej o 20 239 szt. (+95,7%) niż rok wcześniej i więcej o 1 239 szt. (+3,1%) niż w kwietniu br.
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I DOSTAWCZYCH DO 3,5T PZPM na podstawie danych CEP |
||||||
|
2021 |
2020 |
% zmiana r/r |
2021 |
2020 |
% zmiana r/r |
SAMOCHODY OSOBOWE |
41 388 |
21 149 |
95,7% |
199 402 |
144 024 |
38,5% |
SAMOCHODY DOSTAWCZE - RAZEM |
6 605 |
3 480 |
89,8% |
31 597 |
19 495 |
62,1% |
samochody ciężarowe o DMC<=3,5t |
6 265 |
3 311 |
89,2% |
30 296 |
18 942 |
59,9% |
samochody specjalne o DMC<=3,5t |
340 |
169 |
101,2% |
1 301 |
553 |
135,3% |
RAZEM SAMOCHODY OSOBOWE I DOSTAWCZE |
47 993 |
24 629 |
94,9% |
230 999 |
163 519 |
41,3% |
* w tym minibusy zarejestrowane jako samochody osobowe |
|
|
|
|
|
Rejestracje według rodzaju paliwa
- w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w maju br. 4 531 klasycznych hybryd (ozn. HEV) 2,6 razy więcej niż rok wcześniej (+157,6% r/r) i 6036 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (5x więcej). Wśród 1 374 szt. z napędem elektrycznym (+254,1%) znalazło się 442 szt. (+138,9%) samochodów bateryjnych (BEV) zasilanych energią elektryczną i 886 (+335,6%) hybryd plug-in (PHEV). W ostatnim miesiącu zarejestrowano po raz pierwszy tak liczną grupę 46 szt. samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV). W tej grupie obok Toyoty Mirai są Hyundaie Nexo. Samochody z napędem benzynowym (22 886 szt. +68,7%) zajęły 55,3% rynku ze stratą udziału r/r o 8,8 pkt. proc. Diesle stanowiły 13,5% (5 571 szt. +43,5%) podczas, gdy rok wcześniej miały udział 18,4%. (ww)