Łagodzenie skutków zimy
Tegoroczna zima nie szczędzi zmotoryzowanym śniegu i mrozu. Ponad 20 tys. - tyle kilometrów dróg znajduje się w zimowym utrzymaniu GDDKiA. Jest to zaledwie 5 proc. z ponad 420 tys. km wszystkich dróg publicznych na terenie naszego kraju. Oprócz dróg krajowych, na terenie Polski są również drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne, które są utrzymywane i odśnieżane przez podległe władzom samorządowym zarządy dróg.
Z niskimi temperaturami i śniegiem utrudniającym jazdę da się walczyć. Jeśli poruszamy się bocznymi drogami lub w górach, warto pamiętać o zabraniu łańcuchów na koła i łopaty do odgarniania śniegu. A na drogach sól. Do zimowego utrzymania dróg krajowych w tym sezonie zimowym GDDKIA wykorzystała już 300 tys. ton soli drogowej, czyli chlorku sodu, który najwyższą skuteczność wykazuje w temperaturach do -6°C. Dla niższych temperatur lepiej sprawdza się chlorek wapnia lub chlorek magnezu. Są to jednak rozwiązania kilkakrotnie droższe niż sól drogowa, a także wymagające specjalnego przechowywania w szczelnie zamkniętych opakowaniach. Podobnie jak chlorek sodu nie są to substancje toksyczne. Dla temperatur do -15°C skutecznym rozwiązaniem jest również mieszanina chlorku sodu z chlorkiem wapnia. Zawarty w niej chlorek wapnia szybko wchłania wilgoć, co ułatwia chlorkowi sodu rozpoczęcie procesu topienia.
Gdy trwają intensywne opady śniegu, to nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem. Na prawym pasie (na jezdniach z większą liczbą pasów ruchu) nawierzchnia dłużej pozostaje czarna niż na lewym. Jest to efektem przeważnie większej liczby samochodów na prawym pasie, które przenoszą znajdującą się na drodze sól, co przyspiesza jej działanie.
Jeżeli wyruszymy w trasę pojazdem, który nie będzie odpowiednio przygotowany do warunków zimowych, to służby drogowe niewiele będą mogły pomóc. Odpowiednie opony na kołach, sprawny i w całości odśnieżony pojazd, włączone odpowiednie oświetlenie zewnętrzne, uzupełniony płyn do spryskiwaczy - to warunki niezbędne, aby bezpiecznie ruszać w zimową trasę. (ww)