Lexus NX jako wierzchowiec, kierowca - jako jeździec
Lexus NX to pierwszy, ale nie ostatni model, w którym zastosowano koncepcję Tazuna
15.12.2021

Lexus NX jako wierzchowiec, kierowca - jako jeździec

Nowy NX to pierwszy model Lexusa o wnętrzu opracowanym zgodnie z koncepcją Tazuna. Nazwa pochodzi od japońskiego słowa oznaczającego sposób, w jaki jeździec przy pomocy lejców panuje nad wierzchowcem.



Porozumienie między wytrawnym jeźdźcem i wierzchowcem sprawia, że do komunikacji między nimi wystarczą drobne, precyzyjne ruchy lejcami. Ten rodzaj bezpośredniej, budzącej pozytywne emocje relacji został wpisany w kokpit kierowcy nowego luksusowego SUV-a Lexusa NX. Koncepcja ta nosi nazwę Tazuna – to japońskie słowo oznacza lejce w końskiej uprzęży. W nowym NX została zastosowana po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym.

Lexus

„Ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”

Podstawowym założeniem Tazuna jest, by pomóc kierowcy skupić się na prowadzeniu, zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”. To prosta zasada, ale aby ją zrealizować, trzeba harmonijnie połączyć ze sobą wiele różnych elementów, od pozycji kierowcy za kierownicą po kształt i położenie ekranów i przełączników oraz sposób przekazywania ważnych informacji dotyczących samochodu i jazdy.

Lexus

Wystarczy usiąść za kierownicą nowego NX, by natychmiast przekonać się, co oznacza koncepcja Tazuna. Twórcy wnętrza cały czas koncentrowali się na ludziach, którzy mają z tego samochodu korzystać. Tak pomyślany projekt wnętrza łączy drzwi, zestaw wskaźników i konsolę centralną w zunifikowany kokpit, który zapewnia intuicyjny dostęp do elementów kontrolnych i informacji przy minimalnym ruchu ręki i oka.

Intuicyjny dostęp

Główne źródła informacji — wskaźniki i wyświetlacz wielofunkcyjny na tablicy rozdzielczej, ekran multimedialny i wyświetlacz Head-up Display (HUD) na przedniej szybie są rozmieszczone tak, aby można je było odczytać na pierwszy rzut oka. Ich czytelność zwiększa grafika o wysokiej rozdzielczości. W nowym modelu jest teraz mniej fizycznych przełączników i są one pogrupowane według ich funkcji, przy czym kontrolki związane z prowadzeniem pojazdu znajdują się najbliżej.
Nowe przełączniki dotykowe na kierownicy można dostosować do obsługi preferowanych funkcji.

Lexus

Nie trzeba patrzeć w dół na kierownicę, aby znaleźć potrzebny przycisk – po dotknięciu jego działanie jest pokazywane na wyświetlaczu HUD lub ekranie wielofunkcyjnym na tablicy rozdzielczej.

Poczucie kontroli i łączności z samochodem jest wzmocnione przez uformowanie fotela kierowcy, a także kształt kierownicy, dźwigni zmiany biegów i pedałów. Każdy z tych elementów został zdefiniowany z niezwykłą dbałością o szczegóły. Na przykład boczne podparcia przednich siedzeń mają specjalne wycięcia, dzięki czemu oparcie fotela nie przeszkadza w obsłudze klimatyzacji, systemu multimedialnego i innych funkcji. Kształt i przekrój nowej kierownicy zostały precyzyjnie dopracowane przez mistrzów rzemiosła Takumi, aby zapewnić idealny chwyt. Dźwignia zmiany biegów również jest kompaktowa i nachylona pod optymalnym kątem.

Lexus

Lexus NX to pierwszy, ale nie ostatni model, w którym zastosowano koncepcję Tazuna. Kokpit skoncentrowany na kierowcy stanie się integralną częścią wnętrza także w kolejnych nowych samochodach w gamie marki, wzbogacając luksusowe doświadczenie jazdy autem Lexusa o jeszcze bardziej intuicyjną obsługę jego funkcji i bardziej bezpośrednie prowadzenie. (oprac. ms)