Seria ciężarówek MAN z napędem wodorowym planowana na 2025 r.
Ciężarówki napędzane wodorowymi silnikami spalinowymi są przydatnym dodatkiem do specjalnych zastosowań i rynków
23.04.2024

Seria ciężarówek MAN z napędem wodorowym planowana na 2025 r.

MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym. Na początek, już w 2025 roku, planowane jest dostarczenie około 200 pojazdów klientom w Niemczech, Holandii, Norwegii, Islandii i wybranych krajach pozaeuropejskich.

 

 

Pojazd, który będzie nosił nazwę "MAN hTGX", oferuje alternatywny wariant napędu bezemisyjnego do specjalnych zastosowań, na przykład do transportu ciężkich towarów, przykładowo na placach budów, do transportu cystern lub transportu drewna.

Nowy samochód ciężarowy z napędem wodorowym bazuje na sprawdzonej serii pojazdów TG (Foto:. mat. prasowe/ MAN)

MAN hTGX może stanowić przyjazną dla środowiska alternatywę dla ciężarówek z napędem akumulatorowo-elektrycznym do użytku na obszarach bez wystarczającej infrastruktury ładowania lub na rynkach, na których dostępna jest wystarczająca ilość wodoru. MAN dostarczy hTGX pierwszym klientom w 2024 r., zaś od roku 2025 skala dostaw zostanie zwiększona. Od 2023 roku MAN jest liderem rynku elektrycznych autobusów miejskich w Europie.

 


Napęd wodorowy szczególnie dobrze sprawdza się w specjalistycznych zadaniach transportowych, które wymagają nietypowej konfiguracji osi lub w przypadkach, gdy na ramie nie ma miejsca na akumulator z powodu wymagań związanych z konstrukcją nadwozia ciężarówki. MAN hTGX oferuje dużą ładowność i maksymalny zasięg do 600 kilometrów w początkowo oferowanych wariantach osi 6x2 i 6x4. Zastosowany wodorowy silnik spalinowy H45 ma moc 383 kW lub 520 KM i moment obrotowy 2500 Nm przy 900-1300 obr. Bezpośredni wtrysk wodoru do silnika zapewnia wyjątkowo szybkie dostarczanie mocy. Dzięki wodorowi sprężonemu do 700 barów (CG H2) i zbiornikowi o pojemności 56 kg, pojazd można zatankować w czasie krótszym niż 15 minut. Przy emisji CO2 poniżej 1 g/tkm MAN hTGX będzie spełniał kryteria "pojazdu bezemisyjnego" zgodnie z planowanymi przepisami UE dotyczącymi emisji CO2. (ww)