Prywatny jako służbowy - projekt zmian w stawkach za kilometr
rozporządzenie ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia

Prywatny jako służbowy - projekt zmian w stawkach za kilometr

W październiku bieżącego roku minęło 15 lat od przyjęcia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu prywatnego do celów służbowych. Pomimo, że w ostatnich latach pojawiło się na rynku wiele pojazdów z napędem alternatywnym, w przygotowywanym projekcie zmian nie ma o nich mowy.


Petycje i monity ze strony posłów, Związków Zawodowych Listonoszy Poczty Polskiej, Związku Zawodowego Leśników RP i obywateli, uzasadnione wzrastającymi kosztami eksploatacji pojazdów przyniosły skutki w postaci projektu zmieniającego rozporządzenie ministra infrastruktury. Zmiana wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu prywatnego do celów służbowych została przygotowana na podstawie szacowania Instytutu Transportu Samochodowego w 2019 roku, a następnie zwaloryzowana.

Jak podano w uzasadnieniu Ministerstwa Infrastruktury, wzrost kosztów eksploatacji pojazdów, w tym kosztów paliwa, obecnie nie gwarantuje pracownikom zwrotu kosztów
za używanie prywatnego pojazdu do celów służbowych.

W projekcie zaproponowano następujące stawki:

1. Dla samochodu osobowego:

a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - z 0,5214 zł na 0,89 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - z 0,8358 zł na 1,038 zł.

1. Dla motocykla - z 0,2302 zł na 0,69 zł.

2. Dla motoroweru - z 0,1382 zł na 0,42 zł.

Ostatnia zmiana w tym zakresie miała miejsce 23 października 2007 roku. Wówczas minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 936,00 zł, a obecnie wynosi 3010,00 zł.

W projekcie nie zostały ujęte pojazdy nisko i zeroemisyjne. Jednak upomniało się o nie m.in. Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Sprawiedliwości, mające na celu usunięcie luki prawnej, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponując stawkę za 1 km w wysokości tej samej, którą zaproponowano dla pojemości silnika spalinowego o pojemności do 900 cm3, uzasadniając znaczącym wzrostem udziału pojazdów zeroemisyjnych.

Odpowiedź na te postulaty - obecnie nie może to zostać uwzględnione ze względu na konieczność objęcia zmianą ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym, niemniej zostały wpisane do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Uwagi przekazały także inne podmioty, tym samym nie wiadomo kiedy i w jakim kształcie przyjęte zostanie rozporządzenie zmieniające dotychczasowe przepisy.

Wiadomo jedynie, że owe rozporządzenie ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.