Tankowanie HVO dostępne w sieci DKV Mobility
HVO może być stosowany w olejach napędowych jako domieszka (Foto: DKV)
22.11.2023

Tankowanie HVO dostępne w sieci DKV Mobility

Już na blisko 650 stacjach w Europie, w tym 50 w Niemczech, przewoźnicy mogą tankować HVO, czyli olej napędowy o obniżonej emisji CO2, przy użyciu karty DKV. Jest to kolejny ważny krok w kierunku ekologii branży TSL.


DKV Mobility, dostawca usług B2B dla rozwiązań płatniczych w trasie, stale rozszerza swoją ofertę paliw alternatywnych. Już dziś klienci operatora mogą kupować olej napędowy HVO o obniżonej emisji CO2 (w różnych mieszankach - do HVO100) na około 650 stacjach paliw w Europie. Z paliwa tego mogą korzystać wszystkie pojazdy z silnikiem diesla z homologacją producenta.

Uwodorniony olej roślinny HVO to wysokiej jakości produkt diesla, wykonany w całości z odpadów odnawialnych. Jest produkowany z olejów roślinnych, w tym oleju rzepakowego lub palmowego oraz ich pochodnych, a nawet ze zużytych olejów spożywczych (roślinnych i zwierzęcych).

Ponieważ surowce do produkcji HVO można łatwo odzyskać, paliwo to zalicza się do ekologicznych olejów napędowych, które mogą odegrać ważną rolę w realizacji celów klimatycznych.

Obniżona szkodliwość paliwa wynika z faktu, że spalanie HVO powoduje mniejszą emisję gazów cieplarnianych, takich jak dwutlenek węgla (CO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Dokładny stopień redukcji emisji zależy od źródła surowca, metody produkcji i konkretnej formy mieszanki paliwa HVO. HVO może być stosowany w olejach napędowych jako domieszka - np. HVO20 lub HVO30 lub też jako czyste paliwo HVO100. Jest to idealne rozwiązanie dla pracujących dziś flot pojazdów, ponieważ jest zgodne z normą DIN 590 dla olejów napędowych (z wyjątkiem gęstości) i w przypadku większości pojazdów nie wymaga żadnych modyfikacji silnika ani specjalnego systemu dystrybucji. HVO100 i inne czyste paliwa parafinowe zgodne z normą DIN EN 15940 mogą być zatem bez wahania stosowane w nowszych silnikach wysokoprężnych - zarówno w samochodach ciężarowych, jak i dostawczych i osobowych. Warunkiem wstępnym jest jednak zatwierdzenie HVO przez producenta pojazdu. (oprac. ww)