BP Advertisement
e-petrol.pl: prognozy „w kierunku 7 zł/l”?
10.11.2023

e-petrol.pl: prognozy „w kierunku 7 zł/l”?

W najbliższym czasie koszty tankowania będą jeszcze na polskich stacjach rosły, co wiązać się może z „odpracowywaniem” okresu niskich cen w ostatnich tygodniach. Wyłamie się z tej tendencji jedynie autogaz, cechujący się dużą stabilnością. Czy zatem siedem złotych za litr to nasza rzeczywistość już za chwilę?



Wprawdzie na okres między 13 i 19 listopada jednoznacznie przewidywać można zmianę zwyżkową dla benzyn i diesla, jednak 7 zł jeszcze na stacjach nie zobaczymy. Tak dynamiczna podwyżka na razie wydaje się mało prawdopodobna, zważywszy, że sytuacja na rynku międzynarodowym wpływa hamująco na ceny ropy i paliw. Dla benzyny 98-oktanowej w tym tygodniu przewidujemy średnią cenę z przedziału 7,14-7,26 zł/l. W przypadku benzyny Pb95 przedział cen w kolejnym tygodniu będzie wynosił 6,50-6,63 zł. Wyraźnie w górę pójść mogą ceny oleju napędowego, który na większości stacji kosztować będzie między 6,69 i 6,84 zł/l. Nie spodziewamy się natomiast większych zmian w przypadku autogazu, który będzie nadal sprzedawany w cenach 3,06-3,12 zł/l.

Średnie ceny detaliczne paliw w Polsce

Aktualizacja

2023-11-08

Pb 98

7,14

Pb 95

6,54

ON

6,69

LPG

3,09

PLN brutto/l Źródło: e-petrol.pl

Kolejny tydzień spadków na rynku naftowym

W opinii analityków e-petrol.pl na rynku naftowym obserwujemy odreagowanie napięcia związanego z wydarzeniami na Bliskim Wschodzie. Obawy o destabilizację tego regionu, ważnego z punktu widzenia bezpieczeństwa globalnych dostaw ropy, nie zmaterializowały się i konflikt izraelsko-palestyński pozostaje ograniczony do Strefy Gazy. W tej sytuacji maleje premia za ryzyko, która pojawiła się w notowaniach surowca po ataku bojowników z Hamasu na terytorium Izraela.

Prognoza cen paliw w sprzedaży detalicznej

W okresie

13-19 listopada 2023

Pb98

7,14-7,26

Pb95

6,50-6,63

ON

6,69-6,84

LPG

3,06-3,12

PLN brutto/l Źródło: e-petrol.pl


Dodatkowych argumentów za przeceną na rynku naftowym dostarczają pogarszające się perspektywy popytu na surowiec w końcówce roku. Rozczarowują dane z Chin, spadają prognozy popytu na paliwa w Stanach, a rafinerie na świecie, po okresie intensywnego przerobu i w obliczu spadku marż, redukują wykorzystanie swoich mocy produkcyjnych. (ww)