Program „Mój elektryk” zachęca do zakupu auta
29.09.2023

Program „Mój elektryk” zachęca do zakupu auta

26 proc. polskich kierowców deklaruje, że gdyby mieli obecnie kupić samochód zastanawiałoby się nad nabyciem auta elektrycznego, a 60 proc. nie rozważałoby takiej możliwości. Dziewięciu na dziesięciu badanych, którzy byliby zainteresowani posiadaniem samochodu „na prąd” przyznaje, że na ich decyzję miałby wpływ rządowy program „Mój elektryk” – wynika z badania Santander Consumer Multirent zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

 


Najbardziej skłonni do tego, by na co dzień korzystać z „elektryka” byli m.in. 30-latkowie (31 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast, takich jak Wrocław, Warszawa czy Gdańsk (33 proc.). Najmniej, seniorzy powyżej 70 roku życia (72 proc.) oraz osoby, których zarobki mieszczą się w przedziale od 6 000 do 7 499 złotych netto (69 proc.).

- Z naszego wcześniejszego raportu „Nadchodzi czas aut elektrycznych” wynika, że w 2022 roku 55 proc. polskich kierowców było negatywnie nastawionych do tego, by zasiąść za kierownicą „elektryka”, a 21 proc. nie miało na ten temat zdania. W relacji do tegorocznych danych widać więc, że zmniejszył się odsetek osób niezdecydowanych, a zwiększył tych, którzy nie rozważaliby obecnie kupna auta elektrycznego. Dobrym prognostykiem jest jednak fakt, że podobnie jak w roku ubiegłym kształtuje się odsetek osób, które rozważałyby kupno samochodu „na prąd” – w 2022 było to 24 proc. a obecnie 26 proc – mówi Piotr Półtorzycki, dyrektor Działu Sprzedaży i Współpracy z Importerami z Santander Consumer Multirent.

„Mój elektryk” stymuluje zainteresowanie

Wyniki badania Santander Consumer Multirent potwierdzają, że dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków „elektrykami”. Na pytanie o to, czy możliwość skorzystania z rządowego dofinansowania na zakup auta elektrycznego w ramach programu „Mój elektryk” zachęciłaby do zakupu takiego pojazdu 43 proc. polskich kierowców rozważających zakup auta elektrycznego odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 46 proc. „raczej tak”. Jedynie 3 proc. kierowców z tej grupy stwierdziło, że wsparcie państwa raczej nie zmobilizowałoby ich do nabycia samochodu elektrycznego, a podobny odsetek przyznał, że nie miałoby to dla nich jakiegokolwiek znaczenia.

Co trzeci kierowca nie wie, w jaki sposób miałby sfinansować zakup elektryka

Badani pytani o to, w jaki sposób sfinansowaliby zakup samochodu elektrycznego, najczęściej wskazywali środki własne – po gotówkę sięgnąłby jeden na czterech (24 proc.) ankietowanych. W dalszej kolejności respondenci wskazywali kredyt samochodowy oraz kredyt gotówkowy (odpowiednio 16 i 15 proc. wskazań). Co dziesiąty z kolei deklarował, że elektryka wziąłby w leasing. Najmniej, bo jedynie 2 proc. polskich kierowców, skorzystałoby w tym celu z pożyczki leasingowej. Oznacza to, że łącznie dwóch na pięciu kierowców (41 proc.) w celu sfinansowania zakupu samochodu elektrycznego skorzystałoby z produktów oferowanych przez banki i instytucje finansowe.

- Co ciekawe, co trzeci ankietowany nie potrafił odpowiedzieć na pytanie o preferowany sposób sfinansowania zakup auta elektrycznego. Najwięcej niezdecydowanych było wśród seniorów powyżej 70 roku życia (46 proc. wskazań), mieszkańców małych miast (40 proc.) oraz osób zarabiających poniżej 1 999 złotych na rękę (43 proc.) – mówi w podsumowaniu Piotr Półtorzycki. (ms)


-------------------------------------------------------------------------

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-23 sierpnia br. na osobach posiadających prawo jazdy na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.