Mocne odbicie w branży leasingu
04.08.2023

Mocne odbicie w branży leasingu

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) opublikował wyniki branży leasingowej po pierwszym półroczu 2023 r. Prognozowany przez ekspertów związku stabilny i wyraźny wzrost osiągnął niemal 15 proc. w porównaniu z okresem sprzed roku.



ZPL co kwartał prezentuje podsumowanie wyników branży leasingowej. Dane pochodzą ze

sprawozdań firm członkowskich oraz organizacji współpracujących, dzięki temu łącznie z doszacowaniem raporty związku obejmują 100 proc. polskiego rynku.

Oczekiwanie na boom

- Rok 2023 jest okresem stabilnego, ale wyraźnego odbicia dla branży leasingowej. Wyniki po I połowie roku wskazują na wzrost inwestycji przedsiębiorców w środki trwałe, szczególnie w grupach aktywów, które po okresie spowolnienia wracają na najwyższe podium. Grupa pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony DMC, zanotowała wzrost r/r o 27 proc., a pojazdów ciężkich o 16 proc. – uważa Monika Constant, prezes zarządu ZPL.

Koniec 2022 roku przyniósł co prawda wzrosty w branży leasingu, ale bazowały one głównie na wartości (czyli cenie) leasingowanych aktywów. Przy dużej inflacji, wzrost cen mógł mieć pewien wpływ na wyniki branży.




Rok 2023 wydaje się okresem przejściowym, ze względu na trwającą niepewność gospodarczą, inflację i związane z nią zmiany stóp procentowych, a także wojnę za naszą wschodnią granicą.

- W 2024 roku, a szczególnie w jego drugiej połowie, oczekujemy wzrostu, który może być spowodowany znaczącą normalizacją dostępu do aktywów – mówi Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.

Leasing rośnie razem przedsiębiorcami

Wyniki branży leasingu po pierwszym półroczu 2023 roku napawają optymizmem. Wyniosły one 47 miliardów 828 milionów zł, co oznacza wzrost o dokładnie 14,9 proc. w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku.



Jak kształtowała się struktura finansowania przedmiotów leasingu? Zgodnie z przewidywaniami, siłą napędową polskiej branży leasingowej było finansowanie pojazdów lekkich – 46,9 proc. – co razem z ciężarowymi dało łącznie 72 proc. Maszyny i inne urządzenia objęły nieco ponad ¼ wartości umów (25,2 proc.), a inne transakcje zmieściły się w 5 proc.




W ciągu ostatniego roku zmieniła się więc struktura rynku. Zyskało finansowanie pojazdów lekkich i ciężkich, kosztem maszyn i innych urządzeń. Pozostałe aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,3 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości co roku niezmiennie osiągają 0,6 proc.

Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów. Ich wartość na koniec czerwca 2023 r. wynosi 41,8 mld zł. Znacznie rzadziej zawierane są umowy pożyczki: 6 mld zł, to ich łączna wartość w I połowie 2023 r.

Najchętniej korzystają małe i mikro firmy

Największą (52,1 proc.) grupą klientów są mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł). Po krótkim zawahaniu pod koniec 2022 r., kiedy ich udział spadł nawet do 48,7 proc., nastąpiło odbicie, o 3,4 proc.

- Mniejsze podmioty zaczęły inwestycje w środki trwałe, a obecnie widać już powolny wzrost w MMŚP, który będzie trwałą tendencją w najbliższych kwartałach. Klienci więksi, o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią dziś 20 proc., a 26,7 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł – wylicza Paweł Pach.

Leasing motorem gospodarki

Leasing jest dla firm najbardziej opłacalnym, a więc i istotnym instrumentem finansowym, wspierającym inwestycje przedsiębiorstw. Portfel aktywnych umów branży leasingowej dotyczących finansowana ruchomości, był wyższy po I półroczu 2023 r. od salda kredytów udzielonych firmom przez banki (również w obszarze finansowania ruchomości): 192 mld zł dla leasingu vs 167,1 mld zł dla kredytów.

Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej na koniec I połowy 2023 r. wyniosła 196,3 mld zł, co oznacza 13,7 proc. wzrost r/r.

Trendy w poszczególnych grupach finansowanych aktywów potwierdzają bardzo dobrą dynamikę rozwoju rynku leasingu. Pojazdy lekkie czyli samochody osobowe oraz pojazdy dostawcze o DMC do 3,5 t zyskały w ciągu roku 26,5 proc., a pojazdy ciężarowe w analogicznym okresie zyskały 15,8 proc. W strukturze pojazdów ciężarowych 53 proc. stanowiły ciągniki siodłowe, 23 proc. przyczepy i naczepy, 19 proc. pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, a jedynie 5 proc. autobusy. Grupą aktywów, która nieco straciła patrząc na jej dynamikę rozwoju są maszyny i urządzenia które straciły niemal 2 proc.



- Leasing nie funkcjonuje bez otoczenia makroekonomicznego. W przypadku głównej grupy finansowanych aktywów, czyli szeroko rozumianych pojazdów odnotowujemy skrócenie czasów dostaw w europejskim przemyśle, dzięki czemu wyraźnie zwiększyła się dostępność komponentów, a więc i pojazdów w Europie – informuje Paweł Pach.

W pierwszym półroczu 2023 roku w Niemczech wyprodukowano o niemal 33 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Firmy motoryzacyjne deklarują również, że w 2023 roku wyprodukują 86 milionów aut, o 4,5 proc. więcej, niż w ubiegłym roku.

Jakie są prognozy branży leasingu do końca 2023 roku? Optymistyczne. Pomijając nieruchomości, które są ciągle na minusie, łącznie aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe na koniec roku mogą wynieść nawet 101-102 miliardy złotych (wobec 87,5 mld na koniec 2022 r.). (ww)