Trzy pytania do dr Jakuba Boguckiego, analityka rynku paliw e-Petrol
dr Jakub Bogucki
08.12.2023

Trzy pytania do dr Jakuba Boguckiego, analityka rynku paliw e-Petrol

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce sukcesywnie wprowadzane będzie nowe paliwo - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Co to oznacza dla użytkowników aut benzynowych – wyjaśnia dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-Petrol.

 

Redakcja: Czy nowe paliwo E10 dostępne w Polsce od 1 stycznia 2024 roku jest krokiem w kierunku zmniejszania emisji spalin?

dr Jakub Bogucki: Auta zasilane będą benzyną o zwiększonej zawartości biokomponentu, co budzi zapewne obawy u użytkowników, jednak doświadczenie kilkunastu krajów UE, w których zrealizowano już takie rozwiązanie nastraja optymistycznie. Nie odnotowały one lawinowej zwyżki usterkowości samochodów, a paliwo to jest sprzedawane jako normalna benzyna silnikowa, spełniająca unijne wymogi odnośnie zmniejszania emisyjności paliw kopalnych.

Czy wszystkie pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Jak można to sprawdzić?

Tutaj wysiłek wzięło na siebie Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowało wyszukiwarkę dla większości modeli aut. Można w niej sprawdzić, jak wyglądają rekomendacje producenckie dla poszczególnych typów i roczników pojazdów i na tej podstawie można podjąć decyzję dot. tankowania paliwa z wyższą zawartością etanolu. Dodatkowo, przystosowanie silnika do zasilania benzyną silnikową E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub w autoryzowanym salonie czy producenta pojazdu.

Jak przebiega wprowadzanie benzyny E10 w innych krajach UE i na świecie?

Polska jest bodajże 18 krajem Unii w którym wprowadzana jest E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii. W wielu krajach pojawiały się też obawy o jej bezpieczeństwo dla silników, ale nie szły one w parze ze zwiększeniem ilości uszkodzonych aut – a mówimy tu nie tylko o krajach z nowoczesnym parkiem motoryzacyjnym, ale także o państwach z podobnym przekrojem rynku motoryzacyjnego (choćby Litwa czy Słowacja). Wydaje się, że to może stanowić powód do optymizmu dla polskich kierowców w nowym roku.

Dziękuję za rozmowę.

______________________________________

dr Jakub Bogucki jest analitykiem rynku paliw, od 2010 roku związanym z portalem
e-petrol.pl. Redaguje także e-kwartalnik "Na Stacji Paliw", adresowany do operatorów stacji benzynowych i podejmujących tematykę zmian w otoczeniu rynku detalu paliwowego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego.