Badanie IBRiS: oczekiwania MŚP wobec samochodu służbowego
Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród najmniejszych przedsiębiorców (Foto: Dominik Kalamus)
31.08.2023

Badanie IBRiS: oczekiwania MŚP wobec samochodu służbowego

Przedstawiciele mikro i małych firm w Polsce, stoją obecnie przed trudnymi decyzjami dotyczącymi finansów i rozwoju. Inflacja, decyzje Rady Polityki Pieniężnej czy sytuacja geopolityczna bezpośrednio wpływają na kondycję najmniejszych podmiotów gospodarczych oraz ich zdolność prowadzenia biznesu. W tych okolicznościach, również wybór formy finansowania samochodu służbowego, będzie jednym z ważniejszych dla najmniejszych przedsiębiorców. Na czym im najbardziej zależy jeśli chodzi o auta firmowe i co wpływa na ich decyzje odnośnie wyboru pojazdu?

 

 

Według badania przeprowadzonego przez IBRiS wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że coraz częściej są oni otwarci na inne formy umożliwiające finansowanie samochodu służbowego niż klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę. Świadomość oferty wynajmu długoterminowego wzrosła o 7% w porównaniu do poprzedniego badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 roku.

Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród najmniejszych przedsiębiorców – z 17%2 do 23%1 zwiększyła się liczba respondentów, którzy zdecydowaliby się na taką formę finansowania.

Grafika:PZWLP


Najnowsze badanie wykazało, że przy wyborze samochodu służbowego, najmniejsi przedsiębiorcy częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią (koszty eksploatacji i spalanie) niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością. Do najczęściej branych pod uwagę czynników należą cena auta (44%), ekonomia spalania, koszty eksploatacji (37%) oraz niezawodność (36%). Powyższe wyniki potwierdzają, że dla przedstawicieli małych biznesów, kwestie finansowe oraz funkcjonalność mają największe znaczenie. Na kolejnych miejscach znalazły się takie cechy jak wielkość samochodu (23%), wysokość miesięcznej raty (21%) oraz parametry techniczne takie jak moc silnika (19%).

Jak wynika z badania IBRiS, charakterystyka branży jest także mocno skorelowana z oczekiwaniami wobec samochodu służbowego – na przykład dla przedsiębiorców z branży budowlanej ważna będzie też wielkość auta i pojemność bagażnika, co wskazują jako najważniejsze cechy zaraz po cenie, ekonomii spalania i kosztach eksploatacji. W branży beauty największą wagę (poza również wskazaną priorytetowo ekonomią spalania, kosztami eksploatacji i niezawodnością), przywiązuje się na równi do ceny oraz dodatkowych udogodnień poprawiających komfort jazdy.




Badanie wykazało również, że preferencje dotyczące klasy i rodzaju samochodu różnią się w zależności od profilu działalności, a także wielkości przedsiębiorstwa. Małe firmy (10-49 pracowników) najczęściej decydują się na auta dostawcze (56%) oraz małe miejskie samochody (segment A lub B), który wskazało 18% badanych. Osoby prowadzące jednoosobowe działalności wybierają (30%) najczęściej segment D (limuzyny, kombi, hatchback klasy średniej) oraz duże SUVy (26%).

Niezależnie od preferencji i wymagań wobec samochodu służbowego, zarówno mali, mikro i jednoosobowi przedstawiciele biznesu powinni rozważyć różne formy finansowania i zdecydować się na tę, która zapewnia im bezpieczeństwo oraz stabilność w prowadzeniu firmy. Niewątpliwie wzrost zainteresowania wynajem długoterminowym, który do niedawna był przede wszystkim kojarzony z dużymi flotami pojazdów, świadczy o tym, że stabilność i przewidywalność kosztów, które gwarantuje, są coraz bardziej cenione przez małych przedsiębiorców. (ww)