Wynajem długoterminowy wychodzi na prostą
Frederick Lustig, prezes zarządu Carefleet
09.06.2021

Wynajem długoterminowy wychodzi na prostą

Rozmowa z Frederickiem Lustigiem, prezesem zarządu Carefleet – jednej z czołowych firm na polskim rynku specjalizujących się w finansowaniu i obsłudze flot.


Redakcja - Od wybuchu pandemii minął już ponad rok, w międzyczasie pojawiła się szczepionka na koronawirusa, a rząd znosi kolejne obostrzenia… Czy ożywienie widać też w branży wynajmu długoterminowego, która w ubiegłym roku, podobnie jak cały rynek motoryzacyjny, zanotowała znaczące spadki sprzedaży?

Frederic Lustig - Rzeczywiście, ubiegły rok dał się nam wszystkim we znaki.
W gospodarce odczuły to przede wszystkim mniejsze firmy, które są o wiele bardziej podatne na zawirowania rynku niż duże organizacje. Wszystko wskazuje jednak na to,
że przedsiębiorcy oswoili się już nieco z sytuacją, czego przejawem są chociażby ich działania w zakresie utrzymania mobilności biznesu, co pozytywnie odbija się też na statystykach sprzedaży firm Car Fleet Management(CFM).

Jak wynika z najnowszych danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), branża wynajmu długoterminowego zakupiła w pierwszym kwartale 2021 r. o 10 proc. więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem, dzięki czemu powróciła do poziomu rejestracji nowych samochodów sprzed pandemii, a nawet nieznacznie go przewyższyła. To bardzo dobra wiadomość i wszyscy mamy nadzieję, że wzrostowa dynamika się utrzyma.

Podobny trend możemy obserwować zresztą w branży leasingowej, której motorem napędowym ma być segment aut osobowych, a także większe inwestycje firm w segmencie pojazdów ciężkich i użytkowych. Według szacunków Europejskiego Funduszu Leasingowego ta część rynku może w tym roku odnotować wzrost na poziomie 17 proc.

Pomimo niesprzyjających warunków do rozwoju biznesu firmie Carefleet udało się zrealizować w czasie pandemii kilka wyróżniających się na rynku kontraktów. W styczniu głośno było chociażby o współpracy z firmą DPD, która wprowadziła do swojej floty samochodów dostawczych pierwsze pojazdy elektryczne. Na początku roku finalizowaliśmy z firmą DPD kontrakt, w ramach którego sfinansowaliśmy w formie wynajmu długoterminowego 50 elektrycznych samochodów marki MAN. Było to jedno z większych zamówień na bezemisyjne pojazdy dostawcze zrealizowane dotychczas w naszym kraju.

Z kolei w maju, za pośrednictwem Carefleet, do floty DPD trafiło 50 w pełni elektrycznych Mercedesów-Benz eVito. To kolejny krok na drodze do realizacji globalnej strategii DPDgroup, która zakłada, że do 2025 roku w 225 miastach Europy przesyłki będą dostarczane w sposób neutralny dla środowiska. Elektryczne Mercedesy sfinansowane przez Carefleet będą wspierać pracę kurierów pieszych oraz kurierów, którzy przemieszczają się na rowerach elektrycznych.

Jestem dumny z zaufania, jakim po raz kolejny obdarzyła nas firma DPD. Jednocześnie cieszę się, że możemy wspierać naszych klientów w tego rodzaju inicjatywach, tym bardziej, iż podobnie jak wszystkie podmioty Grupy Crédit Agricole, promujemy czystą i odpowiedzialną politykę inwestycyjną. Tego typu kontrakty to również doskonała okazja, aby jeszcze bardziej rozbudowywać nasze firmowe know-how w obszarze elektromobilności.

Bezemisyjne samochody dostawcze do swojej floty wprowadził już InPost i DHL,
a elektrycznymi osobówkami jeżdżą pracownicy m.in. Energi czy Hochlanda.
Czy możemy mówić już o trendzie na elektromobilność w polskim biznesie?

Myślę, że na to jeszcze trochę za wcześnie. Pamiętajmy, iż samochodów elektrycznych
w Polsce wciąż jest bardzo mało – z informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że pod koniec kwietnia tego roku w naszym kraju zarejestrowanych było 25 438 aut „z wtyczką”, w tym 11 761 samochodów elektrycznych i 13 677 hybryd plug-in.

Barierą dynamicznego rozwoju elektromobilności jest ciągle zbyt mało punktów ładowania. Na przykład w Amsterdamie jest ich kilka razy więcej niż w całej Polsce. Są jednak firmy, którym to nie przeszkadza, ponieważ mają bardzo dobrze zaplanowaną logistykę ładowania lub wykorzystują samochody elektryczne tylko na niewielkim terenie, np. w centrach miast, pokonując dziennie 100–150 kilometrów. Wiadomo jednak, że na taki wybór na razie nie zdecydują się przedsiębiorstwa, których pracownicy jeżdżą w bardzo długie trasy po całym kraju.

Co natomiast znamienne, cena zakupu pojazdów elektrycznych przestaje być istotną barierą dla przedsiębiorców. Coraz częściej zwracają oni bowiem uwagę na TCO, czyli całkowite koszty użytkowania samochodu, a te w przypadku „elektryków” i samochodów z napędami tradycyjnymi są bardzo podobne. Ponadto z analiz Bloomberg New Energy Finance wynika, że do 2027 roku koszty produkcji elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych będą niższe
w porównaniu z autami spalinowymi.

Jeśli dodatkowo pojawiłoby się realne wsparcie systemowe dla firm inwestujących w bezemisyjne floty, to moglibyśmy mówić o początku elektrycznej rewolucji – tym bardziej, że jak wynika z badań przeprowadzonych w Polsce, niemal połowa przedsiębiorców rozważa zakup tego rodzaju samochodów w perspektywie kolejnych trzech lat. To dobrze wróży na przyszłość.

W ubiegłym roku często mówiło się o tym, że jedną z przyczyn znacznego spadku sprzedaży nowych samochodów w Polsce było wstrzymanie decyzji zakupowych przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Czy sądzi Pan, że w tym roku małe i średnie firmy będą starały się nadrobić zaległości w tym zakresie?

Sądzę, że w dużej mierze tak, co potwierdzają zresztą dane z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet. Wynika z nich, że 27,2 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce zamierza w 2021 roku zainwestować w firmową flotę.
To o niemal 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, czyli tuż przed wybuchem pandemii. Jeśli przedsiębiorcy zrealizują swoje deklaracje, do flot sektora MŚP trafi ponad 1,1 miliona samochodów.

Nastrój sprzyjający inwestycjom potwierdzają też badania Barometr COVID-19, zrealizowanego pod koniec ubiegłego roku przez Europejski Fundusz Leasingowy. Wynika z nich, że 34,5 proc. mikro, małych i średnich firm ocenia, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy kondycja w ich branży poprawi się. Przewidujemy, że zwiększony popyt na samochody w połączeniu z wciąż niepewną sytuacją rynkową może zaowocować wzrostem zainteresowania wynajmem długoterminowym i leasingiem, a także pojazdami używanymi.

Boom na wtórnym rynku motoryzacyjnym widać już od początku roku. W pierwszym kwartale zarejestrowano w Polsce ponad 321,5 tys. samochodów osobowych, z czego 63 proc. to pojazdy „z drugiej ręki”, sprowadzone z zagranicy. Carefleet w swojej ofercie również posiada auta używane. Czym różnią się one od tych importowanych z Zachodu?

W naszej ofercie posiadamy szeroką gamę samochodów po zakończonych umowach wynajmu długoterminowego, czyli tzw. aut poleasingowych. Charakteryzują się one przede wszystkim tym, że są w 100 procentach wiarygodne. Wiadomo, że zakup auta „z drugiej ręki” w Polsce wciąż często przypomina grę na loterii. Na porządku dziennym są korygowane liczniki, powypadkowa przeszłość i różnego rodzaju problemy techniczne.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku aut poleasingowych Carefleet. Wszystkie samochody zostały zakupione przez nas od polskich dealerów i przez czas trwania umów wynajmu znajdowały się pod naszym bezpośrednim nadzorem. Oferujemy auta poleasingowe z różnych segmentów, roczników oraz z różnymi przebiegami, w tym luksusowe modele klasy premium.
Są one dostępne w naszych stacjonarnych punktach sprzedaży zlokalizowanych na terenie całego kraju, a także na nowo otwartym portalu poleasingowe.carefleet.pl.

Obecnie na stronie znajduje się niemal 600 samochodów większości marek dostępnych na polskim rynku. Wśród nich można znaleźć zarówno małe auta miejskie i kompakty, jak też SUV-y, vany czy samochody dostawcze o DMC do 3,5 tony. Naszą nadrzędną zasadą jest dostarczenie potencjalnym klientom maksimum informacji, umożliwiających szybki i bezpieczny zakup samochodu nawet bez wychodzenia z domu. Dlatego też każda oferta zawiera szczegółowe informacje na temat przebiegu, wyposażenia i stanu technicznego pojazdu, a także numer rejestracyjny i VIN oraz datę pierwszej rejestracji, dzięki czemu możliwe jest sprawdzenie historii auta na stronie historiapojazdu.gov.pl.

W 2021 roku Carefleet obchodzi jubileusz 17-lecia obecności na polskim rynku. Kim są dziś klienci firmy?

Jesteśmy wszechstronni. Naszym biznesowym corem jest obsługa przedsiębiorców posiadających średnie i duże floty pojazdów, ale współpracujemy również z małymi firmami, które posiadają kilka lub kilkanaście pojazdów służbowych. Klienci Carefleet wywodzą się niemal ze wszystkich branż i sektorów rynku, posiadamy również ofertę dla klientów indywidualnych.

Naszą flagową usługą jest wynajem długoterminowy samochodów, w ramach którego oferujemy przedsiębiorstwom finansowanie samochodów oraz szeroki pakiet usług dodatkowych, w tym m.in. serwisowanie, zarządzanie zakupem i wymianą ogumienia, karty paliwowe, monitoring GPS, door to door, a także ubezpieczenie, likwidację szkód komunikacyjnych oraz Assistance i samochody zastępcze. Wspieramy klientów tak naprawdę na każdym etapie współpracy, począwszy od wyboru samochodów, poprzez pomoc w tworzeniu efektywnej polityki flotowej, a skończywszy na szukaniu oszczędności tam, gdzie są one możliwe.

Na swoje barki bierzemy także pracochłonne i czasochłonne działania, takie jak sprzedaż samochodów po zakładanym okresie eksploatacji. Klient po prostu zdaje auta i podpisuje umowę na wynajem nowych, a po naszej stronie pozostaje cały zakres działań związanych ze sprzedażą pojazdów na rynku wtórnym. Warto dodać, że Carefleet należy do międzynarodowej grupy bankowej Crédit Agricole, co jest gwarancją długofalowej stabilności finansowej oraz umożliwia nam realizację nawet bardzo dużych, wielomilionowych kontraktów dla naszych klientów.

Dziękujemy za rozmowę.

_________________________________

Frederic Lustig karierę zawodową w Polsce rozpoczął w 1997 roku. Od ponad 15 lat związany z branżą Car Fleet Management. W 2006 roku objął stanowisko prezesa w Carefleet S.A., jednej z czołowych na polskim rynku firm specjalizujących się w finansowaniu i obsłudze flot dla dużych przedsiębiorstw oraz sektora MŚP. Carefleet należy do międzynarodowej Grupy Crédit Agricole i obecnie zarządza w Polsce flotą ponad 15 500 pojazdów.