auto1
"Domy na kółkach" nadal popularne
Trend podróżowania z własnym „domem na kółkach” nadal się utrzyma i w perspektywie najbliższych kwartałów
22.04.2022

"Domy na kółkach" nadal popularne

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiły raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W ocenie ekspertów pierwszy kwartał 2022 r. zakończył się wzrostami rejestracji zarówno nowych samochodów kempingowych jak i nowych przyczep kempingowych. Jeśli jednak chodzi o sytuację używanych kamperów i przyczep kempingowych – tu po raz pierwszy pojawiły się wyraźne spadki.

W pierwszym kwartale 2022 r. utrzymał się dalszy trend wzrostowy na rynku caravaningowym
w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł +4,1% r/r,
co pokazuje utrzymującą się popularność dziedziny. W pierwszym kwartale zarejestrowano 432 szt. (+17 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w okresie sty-mar 2022. Top 10 marek

 
 

Marka

I-III 2022

I-III 2021

zmiana % r/r

 

 

VOLKSWAGEN

118

90

31,1%

 

 

ROLLER TEAM

54

77

-29,9%

 

 

BENIMAR

45

42

7,1%

 

 

CI

25

35

-28,6%

 

 

CHAUSSON

24

21

14,3%

 

 

RIMOR

23

6

283,3%

 

 

MERCEDES-BENZ

17

0

 

 

 

WESTFALIA

14

11

27,3%

 

 

RANDGER

11

7

57,1%

 

 

ADRIA

10

12

-16,7%

 

 

Pozostałe

91

114

-20,2%

 

Ogółem

432

415

4,1%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszym kwartale 250 szt.
co przełożyło się na wzrost o 15,2 % (+33 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-mar 2022. Top 10 marek

 
 

Marka

I-III 2022

I-III 2021

zmiana % r/r

 

 

HOBBY

66

88

-25,0%

 

 

DETHLEFFS

47

37

27,0%

 

 

NIEWIADÓW

39

30

30,0%

 

 

FENDT CARAVAN

21

15

40,0%

 

 

KNAUS

18

13

38,5%

 

 

WEINSBERG

17

4

325,0%

 

 

ADRIA

11

11

0,0%

 

 

STERCKEMAN

7

7

0,0%

 

 

BAILEY

6

2

200,0%

 

 

TABBERT

3

3

0,0%

 

 

Pozostałe

15

7

114,3%

 

Ogółem

250

217

15,2%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Pierwszy raz od początku powstawania raportów rejestracji nowych i używanych kamperów
i przyczep kempingowych autorstwa PZPM oraz PGC odnotowano ujemną dynamikę w zakresie pierwszych rejestracji w Polsce używanych pojazdów i przyczep.

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2022. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2022

I-III 2021

zmiana % r/r

 

1

FIAT

121

178

-32,0%

 

2

FORD

24

42

-42,9%

 

3

MERCEDES-BENZ

22

18

22,2%

 

4

CITROEN

20

12

66,7%

 

 

VOLKSWAGEN

20

35

-42,9%

 

6

PEUGEOT

17

20

-15,0%

 

7

HYMER

12

15

-20,0%

 

8

CHALLENGER

9

6

50,0%

 

9

RIMOR

7

8

-12,5%

 

 

RENAULT

7

19

-63,2%

 

Pozostałe

115

137

-16,1%

 

Ogółem

374

490

-23,7%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 14,7% r/r do poziomu 1544 szt. (-267 szt.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2022. Top 10 marek

 
 

Marka

I-III 2022

I-III 2021

zmiana % r/r

 

 

HOBBY

322

358

-10,1%

 

 

KNAUS

96

97

-1,0%

 

 

ADRIA

92

97

-5,2%

 

 

BUERSTNER

90

94

-4,3%

 

 

DETHLEFFS

78

63

23,8%

 

 

FENDT CARAVAN

70

101

-30,7%

 

 

TABBERT

57

95

-40,0%

 

 

LMC CARAVAN

50

51

-2,0%

 

 

BAILEY

48

82

-41,5%

 

 

SWIFT

47

77

-39,0%

 

 

Pozostałe

594

696

-14,7%

 

Ogółem

1544

1811

-14,7%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (158 szt.) oraz Francja (76 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (24 szt.) oraz Włochy (21 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-mar 2022.

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2022

I-III 2021

zmiana % r/r

 

1

Niemcy

158

184

-14,1%

 

2

Francja

76

126

-39,7%

 

3

Holandia

24

41

-41,5%

 

4

Włochy

21

23

-8,7%

 

5

Szwajcaria

18

23

-21,7%

 

Pozostałe

77

93

-17,2%

 

Ogółem

374

490

-23,7%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejsce weszła Dania (350 szt.), drugie bez zmian Holandia (322 szt.), a podium zamyka spadająca
z pierwszego miejsca Wielka Brytania (289 szt.)

 

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-mar 2022.

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2022

I-III 2021

 

1

Dania

350

369

 

2

Holandia

322

306

 

3

Wielka Brytania

289

650

 

4

Niemcy

286

202

 

5

Francja

131

198

 

Pozostałe

166

86

 

Ogółem

1544

1811

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

 


Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego podsumował:

Pierwszy kwartał b.r. zakończył się wzrostami rejestracji zarówno nowych samochodów kempingowych jak i nowych przyczep kempingowych. Jeśli jednak chodzi o sytuację używanych kamperów i przyczep kempingowych – tu po raz pierwszy pojawiły się wyraźne spadki. Chociaż obecne okoliczności nie sprzyjają robieniu dalekosiężnych planów urlopowych, to można mieć nadzieję, że w drugim kwartale roku sytuacja się poprawi. Problemem ciągle pozostają trudności w dostawie nowych samochodów, co może niestety mieć przełożyć się na ograniczenie dostaw podwozi do zabudowy kamperów. Wydaje się jednak, że trend podróżowania z własnym „domem na kółkach” nadal się utrzyma i w perspektywie najbliższych kwartałów, czy lat ten segment rynku motoryzacyjnego będzie się rozwijał bardzo dynamicznie.

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, skomentował:

Zeszłoroczne problemy związane z przerwaniem łańcuchów dostaw są nadal aktualne. Do tego dochodzi sytuacja wojny w Ukrainie i przerwanie dostaw wiązek elektrycznych z tamtejszych fabryk. Nie sprzyja to dużym wzrostom. Jednak tendencja została utrzymana zarówno w dziedzinie nowych przyczep jak i kamperów. Zastanawiający jest wyraźny spadek wśród kilku producentów.
Na szczęście zainteresowanie caravaningiem nie stygnie i z pewnością przesunięcia terminów
z początku roku zostaną nadrobione przez kolejne kwartały. Inaczej sytuacja wygląda z używanymi pojazdami. W pierwszym kwartale dają się zauważyć wyraźne spadki, które są konsekwencją ogólnoeuropejskiego niedoboru nowych pojazdów. Przed nami z pewnością kolejne, dużo lepsze miesiące. (oprac. ww)