"Domy na kółkach" nadal popularne
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiły raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W ocenie ekspertów pierwszy kwartał 2022 r. zakończył się wzrostami rejestracji zarówno nowych samochodów kempingowych jak i nowych przyczep kempingowych. Jeśli jednak chodzi o sytuację używanych kamperów i przyczep kempingowych – tu po raz pierwszy pojawiły się wyraźne spadki.
W pierwszym kwartale 2022 r. utrzymał się dalszy trend wzrostowy na rynku caravaningowym
w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł +4,1% r/r,
co pokazuje utrzymującą się popularność dziedziny. W pierwszym kwartale zarejestrowano 432 szt. (+17 szt.).
Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych | ||||||||
Marka | I-III 2022 | I-III 2021 | zmiana % r/r |
| ||||
VOLKSWAGEN | 118 | 90 | 31,1% |
| ||||
ROLLER TEAM | 54 | 77 | -29,9% |
| ||||
BENIMAR | 45 | 42 | 7,1% |
| ||||
CI | 25 | 35 | -28,6% |
| ||||
CHAUSSON | 24 | 21 | 14,3% |
| ||||
RIMOR | 23 | 6 | 283,3% |
| ||||
MERCEDES-BENZ | 17 | 0 |
|
| ||||
WESTFALIA | 14 | 11 | 27,3% |
| ||||
RANDGER | 11 | 7 | 57,1% |
| ||||
ADRIA | 10 | 12 | -16,7% |
| ||||
Pozostałe | 91 | 114 | -20,2% | |||||
Ogółem | 432 | 415 | 4,1% | |||||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszym kwartale 250 szt.
co przełożyło się na wzrost o 15,2 % (+33 szt.).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych | |||||||||
Marka | I-III 2022 | I-III 2021 | zmiana % r/r |
| |||||
HOBBY | 66 | 88 | -25,0% |
| |||||
DETHLEFFS | 47 | 37 | 27,0% |
| |||||
NIEWIADÓW | 39 | 30 | 30,0% |
| |||||
FENDT CARAVAN | 21 | 15 | 40,0% |
| |||||
KNAUS | 18 | 13 | 38,5% |
| |||||
WEINSBERG | 17 | 4 | 325,0% |
| |||||
ADRIA | 11 | 11 | 0,0% |
| |||||
STERCKEMAN | 7 | 7 | 0,0% |
| |||||
BAILEY | 6 | 2 | 200,0% |
| |||||
TABBERT | 3 | 3 | 0,0% |
| |||||
Pozostałe | 15 | 7 | 114,3% | ||||||
Ogółem | 250 | 217 | 15,2% | ||||||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Pierwszy raz od początku powstawania raportów rejestracji nowych i używanych kamperów
i przyczep kempingowych autorstwa PZPM oraz PGC odnotowano ujemną dynamikę w zakresie pierwszych rejestracji w Polsce używanych pojazdów i przyczep.
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2022. Top 10 marek | |||||
Pozycja | Marka | I-III 2022 | I-III 2021 | zmiana % r/r | |
1 | FIAT | 121 | 178 | -32,0% | |
2 | FORD | 24 | 42 | -42,9% | |
3 | MERCEDES-BENZ | 22 | 18 | 22,2% | |
4 | CITROEN | 20 | 12 | 66,7% | |
| VOLKSWAGEN | 20 | 35 | -42,9% | |
6 | PEUGEOT | 17 | 20 | -15,0% | |
7 | HYMER | 12 | 15 | -20,0% | |
8 | CHALLENGER | 9 | 6 | 50,0% | |
9 | RIMOR | 7 | 8 | -12,5% | |
| RENAULT | 7 | 19 | -63,2% | |
Pozostałe | 115 | 137 | -16,1% | ||
Ogółem | 374 | 490 | -23,7% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 14,7% r/r do poziomu 1544 szt. (-267 szt.).
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2022. Top 10 marek | ||||||||
Marka | I-III 2022 | I-III 2021 | zmiana % r/r |
| ||||
HOBBY | 322 | 358 | -10,1% |
| ||||
KNAUS | 96 | 97 | -1,0% |
| ||||
ADRIA | 92 | 97 | -5,2% |
| ||||
BUERSTNER | 90 | 94 | -4,3% |
| ||||
DETHLEFFS | 78 | 63 | 23,8% |
| ||||
FENDT CARAVAN | 70 | 101 | -30,7% |
| ||||
TABBERT | 57 | 95 | -40,0% |
| ||||
LMC CARAVAN | 50 | 51 | -2,0% |
| ||||
BAILEY | 48 | 82 | -41,5% |
| ||||
SWIFT | 47 | 77 | -39,0% |
| ||||
Pozostałe | 594 | 696 | -14,7% | |||||
Ogółem | 1544 | 1811 | -14,7% | |||||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (158 szt.) oraz Francja (76 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (24 szt.) oraz Włochy (21 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-mar 2022. | |||||
Pozycja | Marka | I-III 2022 | I-III 2021 | zmiana % r/r | |
1 | Niemcy | 158 | 184 | -14,1% | |
2 | Francja | 76 | 126 | -39,7% | |
3 | Holandia | 24 | 41 | -41,5% | |
4 | Włochy | 21 | 23 | -8,7% | |
5 | Szwajcaria | 18 | 23 | -21,7% | |
Pozostałe | 77 | 93 | -17,2% | ||
Ogółem | 374 | 490 | -23,7% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejsce weszła Dania (350 szt.), drugie bez zmian Holandia (322 szt.), a podium zamyka spadająca
z pierwszego miejsca Wielka Brytania (289 szt.)
Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-mar 2022. | ||||
Pozycja | Marka | I-III 2022 | I-III 2021 | |
1 | Dania | 350 | 369 | |
2 | Holandia | 322 | 306 | |
3 | Wielka Brytania | 289 | 650 | |
4 | Niemcy | 286 | 202 | |
5 | Francja | 131 | 198 | |
Pozostałe | 166 | 86 | ||
Ogółem | 1544 | 1811 | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego podsumował:
Pierwszy kwartał b.r. zakończył się wzrostami rejestracji zarówno nowych samochodów kempingowych jak i nowych przyczep kempingowych. Jeśli jednak chodzi o sytuację używanych kamperów i przyczep kempingowych – tu po raz pierwszy pojawiły się wyraźne spadki. Chociaż obecne okoliczności nie sprzyjają robieniu dalekosiężnych planów urlopowych, to można mieć nadzieję, że w drugim kwartale roku sytuacja się poprawi. Problemem ciągle pozostają trudności w dostawie nowych samochodów, co może niestety mieć przełożyć się na ograniczenie dostaw podwozi do zabudowy kamperów. Wydaje się jednak, że trend podróżowania z własnym „domem na kółkach” nadal się utrzyma i w perspektywie najbliższych kwartałów, czy lat ten segment rynku motoryzacyjnego będzie się rozwijał bardzo dynamicznie.
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, skomentował:
Zeszłoroczne problemy związane z przerwaniem łańcuchów dostaw są nadal aktualne. Do tego dochodzi sytuacja wojny w Ukrainie i przerwanie dostaw wiązek elektrycznych z tamtejszych fabryk. Nie sprzyja to dużym wzrostom. Jednak tendencja została utrzymana zarówno w dziedzinie nowych przyczep jak i kamperów. Zastanawiający jest wyraźny spadek wśród kilku producentów.
Na szczęście zainteresowanie caravaningiem nie stygnie i z pewnością przesunięcia terminów
z początku roku zostaną nadrobione przez kolejne kwartały. Inaczej sytuacja wygląda z używanymi pojazdami. W pierwszym kwartale dają się zauważyć wyraźne spadki, które są konsekwencją ogólnoeuropejskiego niedoboru nowych pojazdów. Przed nami z pewnością kolejne, dużo lepsze miesiące. (oprac. ww)