auto1
Diesel i benzyna w autach wynajmu długoterminowego
Sukcesywnie rośnie w branży CFM odsetek tzw. „aut ekologicznych”
23.02.2022

Diesel i benzyna w autach wynajmu długoterminowego

Najnowsze dane PZWLP na koniec 2021 roku pokazują ważną metamorfozę, jeśli chodzi o napędy stosowane w samochodach służbowych w wynajmie długoterminowym. Rynek zbliża się do kolejnej psychologicznej granicy.



Wybór silnika to zagadnienie, z którym mierzy się każdy nabywca lub najemca samochodu, ale szczególne znaczenie ma ono w przypadku aut wykorzystywanych przez klientów instytucjonalnych. Raport roczny PZWLP wskazuje, że udział aut napędzanych silnikami dieslowskimi – niegdyś bezsprzecznie dominującymi – jest już obecnie niemalże taki sam jak w przypadku samochodów z napędami benzynowymi. Pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne stanowiły na koniec grudnia 2021 r. 47,5% i było ich aż o 5,6 punktu procentowego mniej niż rok wcześniej. Z kolei auta benzynowe reprezentowały 45% ogółu pojazdów i ich udział zwiększył się w ciągu roku o 4 punkty procentowe.

PZWLP


Sukcesywnie rośnie również odsetek tzw. „aut ekologicznych” (wszelkiego typu hybryd i w pełni elektrycznych) – na koniec 2021 samochody tego typu stanowiły 7,5% łącznej floty, co oznacza że ich udział urósł w ciągu roku o 1,6 punktu procentowego. Jeśli zaś chodzi o auta w pełni elektryczne, to ich ilość stanowiła 0,5% ogółu. Niemniej udział elektryków po raz pierwszy od dłuższego czasu zwiększył się o 0,1 punktu procentowego. Zdaniem ekspertów PZWLP, istnieje duże prawdopodobieństwo, że liczba aut w pełni elektrycznych zacznie w najbliższym czasie szybko rosnąć, głównie pod wpływem uruchomionego pod koniec roku 2021 programu publicznych dopłat do samochodów elektrycznych „Mój Elektryk”, który obejmuje również pojazdy finansowane w ramach wynajmu długoterminowego.

PZWLP

Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w czwartym kwartale 2021 roku była o 1,4% i 1,8 g/km niższa niż rok wcześniej i wyniosła 130 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 129,2 g/km i była niższa aż o 16,7% i 25,9 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2020. Tak duże jednorazowe zmniejszenie poziomu emisji dwutlenku węgla jest efektem dostarczenia przez branżę w czwartym kwartale 2021 roku większej partii elektrycznych samochodów dostawczych w ramach realizowanych kontraktów. (ww)