Czego oczekują szefowie flot samochodowych
Większość badanych zamierza utrzymać obecną wielkość floty
17.05.2024

Czego oczekują szefowie flot samochodowych

To nie wysokość raty okazała się najważniejsza przy ocenie zadowolenia z usług zarządzania flotą. Wyniki badania Volkswagen Financial Services (VWFS) pokazały, że klienci flotowi najbardziej doceniają elastyczność oferty i jakość obsługi klienta.

 


VWFS przeprowadziła wśród swoich klientów flotowych badanie na temat satysfakcji z oferty i usług. Wynika z niej, że ogólny poziom zadowolenia wzrósł w porównaniu do poprzedniego roku o 10 p.p. i w 2023 r. wyniósł 86 proc.



Możliwość dopasowania oferty

Wydawać by się mogło, że dla zarządców parków aut jednym z najważniejszych lub nawet najważniejszym czynnikiem przy ocenie zadowolenia z firmy, która obsługuje ich flotę, będzie wysokość miesięcznej raty. Wyniki badania pokazały jednak co innego.

Okazuje się, że największy wpływ na zadowolenie i lojalność klientów ma elastyczność oferty wraz z możliwością jej personalizacji i dopasowywania do własnych, firmowych potrzeb.


Opiekunowie klienta

Pierwszą osobą, z którą korzystający z usług danej firmy mają styczność, jest opiekun klienta. Jego główne zadanie to zapewnienie kompleksowego wsparcia w zarządzaniu flotą pojazdów, aby spełniała wszystkie potrzeby i oczekiwania. Badanie pokazało, że wśród klientów czynnikami o największym wpływie na ogólne zadowolenie ze współpracy z opiekunem są: dostępność i łatwy kontakt, zrozumienie potrzeb oraz wsparcie i doradztwo.

Klienci VWFS w ogromnej większości wysoko oceniają swoich opiekunów. Aż 91 proc. badanych jest zadowolonych ze współpracy.

Plusy współpracy

Badanie jasno pokazało, jak klienci flotowi oceniają poszczególne obszary współpracy z firmą. Za największą zaletę VWFS uznali kompleksowość oferty i szeroki wachlarz usług (86 proc. badanych). Jako kolejny plus wskazano wybór wchodzących w skład oferty modeli aut (84 proc.), a podium zamyka obsługa umowy, czyli faktury, rozliczenia, wyjazdy zagraniczne czy cesja (83 proc.).

Wielu menedżerów flot zdecydowało się na skorzystanie w ramach obsługi floty z dodatkowych produktów. Najpopularniejszym jest serwis mechaniczny (korzysta z niego 78 proc. klientów flotowych). Na kolejnym miejscu znalazło się ubezpieczenie assistance (71 proc.), a niewiele mniej osób (bo 70 proc.) postanowiło dobrać do swojej umowy samochód zastępczy.

Plany

Zapytano też o plany przyszłość. Ponad połowa klientów planuje zakup nowego pojazdu do floty jeszcze w 2024 roku. Większość zamierza utrzymać obecną wielkość floty, a zwiększenie liczby aut ma w planach 31 proc. osób biorących udział w wywiadach.

Już 42 proc. biorących udział w badaniu stwierdziło, że planuje przejście na samochody elektryczne. Co ciekawe, częściej takie zamiary deklarują zarządzający większymi flotami (aż 52 proc. zarządzających ponad 51 autami). Klienci przy okazji wskazują na potrzebę wsparcia ze strony ekspertów od elektromobilności. (ms)

--------------------------------


Źródło: telefoniczne badanie klientów flotowych VW FS, N=200, Ipsos, grudzień 2023 r.