Coraz trudniejsza sytuacja na rynku caravaningowym
W pierwszych dwóch kwartałach 2022 r. odnotowano spadek ilości pierwszych rejestracji zarówno w zakresie nowych jak i używanych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -22,7% r/r. W pierwszym sześciu miesiącach roku zarejestrowano 1 041 szt. (-306 szt.).
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022.
Top 10 marek
Pozycja | Marka | I-VI 2022 | I-VI 2021 | zmiana % r/r |
1 | VOLKSWAGEN | 282 | 322 | -12,4% |
2 | ROLLER TEAM | 176 | 198 | -11,1% |
3 | BENIMAR | 108 | 186 | -41,9% |
4 | CI | 62 | 89 | -30,3% |
5 | RIMOR | 53 | 25 | 112,0% |
6 | CHAUSSON | 50 | 65 | -23,1% |
7 | WESTFALIA | 30 | 26 | 15,4% |
8 | MERCEDES-BENZ | 24 | 11 | 118,2% |
9 | LAIKA | 23 | 16 | 43,8% |
| ADRIA | 23 | 40 | -42,5% |
Pozostałe | 210 | 369 | -43,1% | |
Ogółem | 1041 | 1347 | -22,7% | |
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych dwóch kwartałach
673 szt. co przełożyło się na spadek o 0,9 % (- 6 szt.).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022. Top 10 marek
Pozycja | Marka | I-VI 2022 | I-VI 2021 | zmiana % r/r |
1 | DETHLEFFS | 147 | 156 | -5,8% |
2 | HOBBY | 145 | 215 | -32,6% |
3 | NIEWIADÓW | 95 | 70 | 35,7% |
4 | KNAUS | 52 | 62 | -16,1% |
5 | FENDT CARAVAN | 40 | 39 | 2,6% |
| ADRIA | 40 | 39 | 2,6% |
| WEINSBERG | 40 | 29 | 37,9% |
8 | STERCKEMAN | 22 | 18 | 22,2% |
9 | TABBERT | 14 | 16 | -12,5% |
| BUERSTNER | 14 | 3 | 366,7% |
Pozostałe | 64 | 32 | 100,0% | |
Ogółem | 673 | 679 | -0,9% | |
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W pierwszych dwóch kwartałach w 2022 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju
964 używane samochody kempingowe. Daje to spadek dynamiki do poziomu -18,0 % (-212 szt.).
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022. Top 10 marek
Pozycja | Marka | I-VI 2022 | I-VI 2021 | zmiana % r/r |
1 | FIAT | 347 | 430 | -19,3% |
2 | FORD | 74 | 97 | -23,7% |
3 | VOLKSWAGEN | 66 | 75 | -12,0% |
4 | CITROEN | 45 | 47 | -4,3% |
5 | MERCEDES-BENZ | 42 | 62 | -32,3% |
| PEUGEOT | 42 | 63 | -33,3% |
7 | HYMER | 32 | 31 | 3,2% |
8 | RENAULT | 19 | 37 | -48,6% |
9 | CHALLENGER | 15 | 11 | 36,4% |
10 | BUERSTNER | 14 | 30 | -53,3% |
Pozostałe | 268 | 293 | -8,5% | |
Ogółem | 964 | 1176 | -18,0% | |
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 13,5% r/r do poziomu 3916 szt. (- 610 szt.).
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022. Top 10 marek
Pozycja | Marka | I-VI 2022 | I-VI 2021 | zmiana % r/r |
1 | HOBBY | 719 | 868 | -17,2% |
2 | KNAUS | 257 | 266 | -3,4% |
3 | ADRIA | 238 | 284 | -16,2% |
4 | BUERSTNER | 227 | 222 | 2,3% |
5 | DETHLEFFS | 210 | 203 | 3,4% |
6 | FENDT CARAVAN | 178 | 242 | -26,4% |
7 | TABBERT | 153 | 226 | -32,3% |
8 | LMC CARAVAN | 130 | 140 | -7,1% |
9 | SWIFT | 127 | 178 | -28,7% |
10 | BAILEY | 119 | 200 | -40,5% |
Pozostałe | 1558 | 1697 | -8,2% | |
Ogółem | 3916 | 4526 | -13,5% | |
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (403 szt.) oraz Francja (229 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (53 szt.) oraz Belgia (51 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych
w okresie sty-cze 2022
Pozycja | Marka | I-VI 2022 | I-VI 2021 | zmiana % r/r |
1 | Niemcy | 403 | 445 | -9,4% |
2 | Francja | 229 | 294 | -22,1% |
3 | Holandia | 53 | 76 | -30,3% |
4 | Belgia | 51 | 80 | -36,3% |
5 | Szwajcaria | 48 | 52 | -7,7% |
Pozostałe | 180 | 229 | -21,4% | |
Ogółem | 964 | 1176 | -18,0% | |
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu utrzymała się Dania (868 szt.), na drugim i trzecim miejscu nastąpiła zamiana miejsc pomiędzy Wielką Brytanią (811 szt.) oraz Holandia (762 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych
w okresie sty-cze 2022
Pozycja | Marka | I-VI 2022 | I-VI 2021 | zmiana % r/r |
1 | Dania | 868 | 889 | -2,4% |
2 | Wielka Brytania | 811 | 1484 | -45,4% |
3 | Holandia | 762 | 810 | -5,9% |
4 | Niemcy | 678 | 587 | 15,5% |
5 | Francja | 323 | 499 | -35,3% |
Pozostałe | 474 | 257 | 84,4% | |
Ogółem | 3916 | 4526 | -13,5% | |
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego komentuje:
Niestety, najnowsze wyniki wskazują spadek ilości rejestracji zarówno nowych jak i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych. Niewątpliwie, oprócz kłopotów z podwoziami do pojazdów dostawczych spowodowanych m.in. kryzysem półprzewodnikowym, duże znaczenie odgrywa ogólna sytuacja polityczna i ekonomiczna. Kamper czy przyczepa kempingowa są sporą inwestycją i wiele osób, które chciałyby w ten sposób spędzić wakacje jednak wstrzymują się z zakupem. Dotyczy to także wypożyczalni, które w ostatnich latach rozwijały się bardzo dynamicznie, a teraz i dla nich przyszedł czas na lekkie przyhamowanie.
Nie bez znaczenia jest też fakt, że - jak wynika z badań – sporo osób w ogóle wstrzymało się z wydawaniem pieniędzy na wyjazdy wakacyjne. Nie należy więc oczekiwać, że sytuacja znacznie się polepszy w najbliższych miesiącach czy kwartałach, bo też nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miała poprawić się sytuacja polityczna i gospodarcza.
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning:
Sytuacja na rynku caravaningowym jest coraz trudniejsza. Do problemów z poprzednich miesięcy dołączają zwiększające się trudności z dostawami pojazdów bazowych Fiata i niepokoje powodowane zmianami w gospodarce gazowej w całej Europie. To wszystko ma ogromny wpływ na produkcję pojazdów kempingowych. Fabryki redukują duże zamówienia składane przez dilerów co z kolei powoduje niedobory podaży. W niektórych producentów zdarzają się przypadki ograniczeń zamówień na poziomie nawet 60-70%. Nasz rynek nie jest w tym odosobniony.
Najbardziej widoczny jest spadek rejestracji nowych kamperów o 22%, na szczęście dużo lepiej wyglądają wyniki rejestracji nowych przyczep, gdzie spadek to zaledwie 0,9%. Tu także warto zwrócić uwagę na zmianę lidera w tej kategorii. Po wielu latach triumfu producenta HOBBY na czoło wysunęła się nieznacznie marka Dethleffs. Na uwagę zasługuje również wzmacniająca trzecią pozycję rodzima marka Niewiadów z rejestracjami na poziomie 95 przyczep i wzrostem rok do roku. Gratulujemy, 35,7% to świetny wynik!
W rejestracji pojazdów używanych utrzymuje się trend obecny w I kwartale tego roku. Wśród kamperów obserwujemy spadek o 18%, a wśród przyczep o 13,5%. Ta tendencja powinna się utrzymywać przez dłuższy czas podtrzymywana problemami z dostępnością nowych pojazdów.
Podsumowując, pozostaje mieć nadzieję, że kolejne kwartały przyczynią się do utrzymania zeszłorocznej sprzedaży. (oprac. ww)