Coraz trudniejsza sytuacja na rynku caravaningowym
Najnowsze wyniki wskazują spadek ilości rejestracji zarówno nowych jak i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych
14.07.2022

Coraz trudniejsza sytuacja na rynku caravaningowym

W pierwszych dwóch kwartałach 2022 r. odnotowano spadek ilości pierwszych rejestracji zarówno w zakresie nowych jak i używanych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -22,7% r/r. W pierwszym sześciu miesiącach roku zarejestrowano 1 041 szt. (-306 szt.).


Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022.
Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-VI 2022

I-VI 2021

zmiana % r/r

1

VOLKSWAGEN

282

322

-12,4%

2

ROLLER TEAM

176

198

-11,1%

3

BENIMAR

108

186

-41,9%

4

CI

62

89

-30,3%

5

RIMOR

53

25

112,0%

6

CHAUSSON

50

65

-23,1%

7

WESTFALIA

30

26

15,4%

8

MERCEDES-BENZ

24

11

118,2%

9

LAIKA

23

16

43,8%

 

ADRIA

23

40

-42,5%

Pozostałe

210

369

-43,1%

Ogółem

1041

1347

-22,7%

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych dwóch kwartałach
673 szt. co przełożyło się na spadek o 0,9 % (- 6 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-VI 2022

I-VI 2021

zmiana % r/r

1

DETHLEFFS

147

156

-5,8%

2

HOBBY

145

215

-32,6%

3

NIEWIADÓW

95

70

35,7%

4

KNAUS

52

62

-16,1%

5

FENDT CARAVAN

40

39

2,6%

 

ADRIA

40

39

2,6%

 

WEINSBERG

40

29

37,9%

8

STERCKEMAN

22

18

22,2%

9

TABBERT

14

16

-12,5%

 

BUERSTNER

14

3

366,7%

Pozostałe

64

32

100,0%

Ogółem

673

679

-0,9%

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


W pierwszych dwóch kwartałach w 2022 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju
964 używane samochody kempingowe. Daje to spadek dynamiki do poziomu -18,0 % (-212 szt.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-VI 2022

I-VI 2021

zmiana % r/r

1

FIAT

347

430

-19,3%

2

FORD

74

97

-23,7%

3

VOLKSWAGEN

66

75

-12,0%

4

CITROEN

45

47

-4,3%

5

MERCEDES-BENZ

42

62

-32,3%

 

PEUGEOT

42

63

-33,3%

7

HYMER

32

31

3,2%

8

RENAULT

19

37

-48,6%

9

CHALLENGER

15

11

36,4%

10

BUERSTNER

14

30

-53,3%

Pozostałe

268

293

-8,5%

Ogółem

964

1176

-18,0%

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 13,5% r/r do poziomu 3916 szt. (- 610 szt.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2022. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-VI 2022

I-VI 2021

zmiana % r/r

1

HOBBY

719

868

-17,2%

2

KNAUS

257

266

-3,4%

3

ADRIA

238

284

-16,2%

4

BUERSTNER

227

222

2,3%

5

DETHLEFFS

210

203

3,4%

6

FENDT CARAVAN

178

242

-26,4%

7

TABBERT

153

226

-32,3%

8

LMC CARAVAN

130

140

-7,1%

9

SWIFT

127

178

-28,7%

10

BAILEY

119

200

-40,5%

Pozostałe

1558

1697

-8,2%

Ogółem

3916

4526

-13,5%

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (403 szt.) oraz Francja (229 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (53 szt.) oraz Belgia (51 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych
w okresie sty-cze 2022

Pozycja

Marka

I-VI 2022

I-VI 2021

zmiana % r/r

1

Niemcy

403

445

-9,4%

2

Francja

229

294

-22,1%

3

Holandia

53

76

-30,3%

4

Belgia

51

80

-36,3%

5

Szwajcaria

48

52

-7,7%

Pozostałe

180

229

-21,4%

Ogółem

964

1176

-18,0%

źródło: PZPM na podstawie CEP

   


W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu utrzymała się Dania (868 szt.), na drugim i trzecim miejscu nastąpiła zamiana miejsc pomiędzy Wielką Brytanią (811 szt.) oraz Holandia (762 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych
w okresie sty-cze 2022

Pozycja

Marka

I-VI 2022

I-VI 2021

zmiana % r/r

1

Dania

868

889

-2,4%

2

Wielka Brytania

811

1484

-45,4%

3

Holandia

762

810

-5,9%

4

Niemcy

678

587

15,5%

5

Francja

323

499

-35,3%

Pozostałe

474

257

84,4%

Ogółem

3916

4526

-13,5%

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego komentuje:

Niestety, najnowsze wyniki wskazują spadek ilości rejestracji zarówno nowych jak i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych. Niewątpliwie, oprócz kłopotów z podwoziami do pojazdów dostawczych spowodowanych m.in. kryzysem półprzewodnikowym, duże znaczenie odgrywa ogólna sytuacja polityczna i ekonomiczna. Kamper czy przyczepa kempingowa są sporą inwestycją i wiele osób, które chciałyby w ten sposób spędzić wakacje jednak wstrzymują się z zakupem. Dotyczy to także wypożyczalni, które w ostatnich latach rozwijały się bardzo dynamicznie, a teraz i dla nich przyszedł czas na lekkie przyhamowanie.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że - jak wynika z badań – sporo osób w ogóle wstrzymało się z wydawaniem pieniędzy na wyjazdy wakacyjne. Nie należy więc oczekiwać, że sytuacja znacznie się polepszy w najbliższych miesiącach czy kwartałach, bo też nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miała poprawić się sytuacja polityczna i gospodarcza
.

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning:

Sytuacja na rynku caravaningowym jest coraz trudniejsza. Do problemów z poprzednich miesięcy dołączają zwiększające się trudności z dostawami pojazdów bazowych Fiata i niepokoje powodowane zmianami w gospodarce gazowej w całej Europie. To wszystko ma ogromny wpływ na produkcję pojazdów kempingowych. Fabryki redukują duże zamówienia składane przez dilerów co z kolei powoduje niedobory podaży. W niektórych producentów zdarzają się przypadki ograniczeń zamówień na poziomie nawet 60-70%. Nasz rynek nie jest w tym odosobniony.
Najbardziej widoczny jest spadek rejestracji nowych kamperów o 22%, na szczęście dużo lepiej wyglądają wyniki rejestracji nowych przyczep, gdzie spadek to zaledwie 0,9%. Tu także warto zwrócić uwagę na zmianę lidera w tej kategorii. Po wielu latach triumfu producenta HOBBY na czoło wysunęła się nieznacznie marka Dethleffs. Na uwagę zasługuje również wzmacniająca trzecią pozycję rodzima marka Niewiadów z rejestracjami na poziomie 95 przyczep i wzrostem rok do roku. Gratulujemy, 35,7% to świetny wynik!

W rejestracji pojazdów używanych utrzymuje się trend obecny w I kwartale tego roku. Wśród kamperów obserwujemy spadek o 18%, a wśród przyczep o 13,5%. Ta tendencja powinna się utrzymywać przez dłuższy czas podtrzymywana problemami z dostępnością nowych pojazdów.
Podsumowując, pozostaje mieć nadzieję, że kolejne kwartały przyczynią się do utrzymania zeszłorocznej sprzedaży. (oprac. ww)