auto1
Auto nadal atrakcyjnym benefitem
Trudna sytuacja rynkowa wymusiła zmiany w podejściu działów HR do samochodów służbowych jako benefitu
10.08.2022

Auto nadal atrakcyjnym benefitem

Auto służbowe często ma decydujący wpływ na decyzję o podjęciu zatrudnienia w danej firmie. Badania polityki flotowej firm przeprowadzone przez LeasePlan, jedną z czołowych firm świadczących usługi Car-as-a-Service, dostarczają danych na temat dodatkowych benefitów dla pracowników korzystających z samochodów służbowych.



Okazuje się, że firmy wykorzystują swoje floty jako atrakcyjny benefit dla pracowników, co pozwala im „wygrać” w rekrutacji na wysoko wyspecjalizowanych pracowników. By wyróżnić się jako pracodawca, firmy często sięgają po niestandardowe rozwiązania.

Firmy bardziej elastyczne, floty bardziej zróżnicowane

Trudna sytuacja rynkowa wymusiła zmiany w podejściu działów HR do samochodów służbowych jako benefitu. Dostępność nowych aut jest na rynku ograniczona. Na nowy samochód czeka się nawet rok. Firmy nie mają na to czasu, więc biorą takie samochody, jakie są aktualnie na stanie. Żadna z badanych firm nie planuje zmniejszenia ilości aut we flocie, 40 proc. zakłada wzrost. Ich floty stały się bardziej zróżnicowane. Działy HR postanowiły przekuć tę zmianę w benefit. Firmy zaczęły udostępniać samochody pracownikom na warunkach i o standardzie bardziej zróżnicowanym.

- Zarządzanie flotą, w której jest kilka marek i szerokie spektrum modeli jest trudniejsze z uwagi na ilość dilerów i serwisów, z którymi firma musi współpracować. Jednak klient nie ma tego problemu, jeśli korzysta z wynajmu dugoterminowego. Firma wynajmująca jest dla niego jednym kontaktem i zajmuje się wszystkim, począwszy od pomocy w wyborze samochodu, wydanie, zakup po obsługę serwisową. Dzięki temu dla klienta nie ma różnicy, czy posiada jednolitą czy różnorodną flotę – wyjaśnia Paweł Kostrubiec, Head of Sales w LeasePlan.

Samochód do wszystkiego

- Z badań flotowych przeprowadzonych w firmach z branży farmaceutycznej dysponującymi blisko 5 000 samochodów wynika, że 100 proc. tych firm stwarza możliwość korzystania z auta służbowego w weekendy oraz w trakcie urlopu wypoczynkowego. Blisko połowa, 44 proc., pozostawia auta pracownikowi na czas urlopu rodzicielskiego, a co trzecia nawet w przypadku zwolnienia lekarskiego powyżej 3 miesięcy – mówi Michał Solak, Head of Account w LeasePlan.

Głównymi elementami wyposażenia, na które stawia branża farmaceutyczna, są elementy związane z bezpieczeństwem. 61 proc. firm oferuje swoim pracownikom udział w szkoleniach z techniki bezpiecznej jazdy. Zdecydowana większość respondentów jako niezbędne wyposażenie samochodu flotowego wymienia: czujniki parkowania, poduszki powietrzne, zestaw głośno mówiący. Istotnymi elementami wyposażenia są także system Android/Apple, kamera cofania oraz tempomat.

Pracownik wybiera auto i wyposażenie

W przypadku dużych firm z kapitałem zagranicznym o wyborze auta zwykle decyduje się globalnie. Pracownikom wysokiego szczebla przyznawane są samochody klasy premium. Odpowiednie do piastowanego stanowiska, co pozwala godnie reprezentować firmę – również w życiu prywatnym. To właśnie standard auta decyduje o tym, czy jest on odbierany jako dodatek/benefit czy narzędzie do pracy. Zarządy najczęściej mogą wybrać dowolne auto mieszczące się w limicie raty miesięcznej lub ceny zakupu. Co trzecia firma daje możliwość wyboru dowolnego auta również kadrze menedżerskiej. W wielu firmach pracownicy wyższego szczebla mają możliwość indywidualnej konfiguracji wyposażenia.

Wychodzenie naprzeciw pracownikom nie znaczy, że zwalnia się ich z odpowiedzialności za auto. W większości firm pracownik partycypuje w kosztach udziału własnego w szkodach komunikacyjnych oraz ponosi część kosztów ponadnormatywnych, tj. kosztów uszkodzeń na samochodzie, który zakończył umowę i został zwrócony, a które nie są związane z wiekiem i normalnym użytkowaniem. (ms)