Auta benzynowe to już ponad połowa samochodów w branży CFM
W przypadku wynajmu długoterminowego silniki wysokoprężne nie są już najliczniej reprezentowane
20.02.2023

Auta benzynowe to już ponad połowa samochodów w branży CFM

W firmach branży wynajmu długoterminowego dominują samochody z napędami benzynowymi, które na koniec minionego roku stanowiły 53 proc. ogółu i ich udział zwiększył się w ciągu roku aż o 8 proc. Odsetek aut dieslowskich wyniósł 39,3 proc. i zmniejszył się o 8,2 proc. r/r. Szybko rośnie udział samochodów hybrydowych i elektrycznych.



Jeszcze kilka lat temu takie stwierdzenie było zgodne prawdą. Jednakże, rozgrywająca się na naszych oczach transformacja napędów stosowanych w samochodach, stymulowana względami ekologicznymi, spowodowała w 2022 roku, że obecnie nie ma już odzwierciedlenia w rzeczywistości. Zgodnie z opublikowanymi danymi PZWLP, w przypadku wynajmu długoterminowego silniki wysokoprężne nie są już najliczniej reprezentowane. Dominują samochody z napędami benzynowymi, które na koniec minionego roku stanowiły 53% ogółu i ich udział zwiększył się w ciągu roku aż o 8 p.p. Odsetek aut dieslowskich wyniósł 39,3% i zmniejszył się o 8,2% r/r. Samochody z ekologicznymi napędami, a więc wszelkiego typu hybrydy i w pełni elektryczne reprezentowały już 7,7% ogółu, a ich udział urósł o 0,2 p.p. w ciągu roku.




Udział aut w pełni elektrycznych wynosił 1,2% i powiększył się zaledwie w czasie jednego roku ok.
2,5-krotnie (z poziomu 0,5% na koniec 2021 r.). Szybki wzrost liczby samochodów elektrycznych to zdaniem ekspertów PZWLP zasługa przede wszystkim publicznych dopłat do tego typu pojazdów w ramach programu „Mój Elektryk”. Dotacja z programu pozwala na zniwelowanie jednej z największych barier rozwoju elektromobilności w Polsce, a więc ceny auta elektrycznego.

Dzięki uruchomionemu w wynajmie i leasingu ponad rok temu programowi „Mój Elektryk” rata za wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego w wielu przypadkach zaczyna się już zbliżać do poziomu analogicznego pojazdu z napędem spalinowym. Eksperci PZWLP podkreślają, że szybki przyrost elektryków w wynajmie długoterminowym będzie kontynuowany, ponieważ jest to bardzo atrakcyjna forma sfinansowania tego typu aut. Pozwala bowiem na rozwianie wielu wciąż istniejących obaw związanych z tego typu samochodami, w tym ryzyka wartości przy odsprzedaży takiego pojazdu na rynku wtórnym, co w całości pozostaje po stronie firmy wynajmującej. W miesięcznej racie za wynajem elektryka może być np. zawarty koszt ładowarki co rozwiązuje problem ładowania, a ponadto nie trzeba martwić się o naprawy.




Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w czwartym kwartale 2022 roku była wyższa o 2,9% i 3,7 g/km niż w analogicznym czasie rok wcześniej i wyniosła 132,7 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 110 g/km i była niższa o 14,7% i 19 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym okresie roku 2021. (ww)