auto1
W czasach Covid-19 nie zapominajmy o zdrowym rozsądku
Leszek Pomorski
01.12.2020

W czasach Covid-19 nie zapominajmy o zdrowym rozsądku

Od prawie roku żyjemy w czasach pandemii na niespotykaną do tej pory skalę, zamykania gospodarki, całkowite bądź częściowe, rosnącej niepewności co do przyszłości i to tej w krótkiej perspektywie jak i dalszej. Wydaje się, że powrót do dawnego prosperity nieprędko nastąpi. Ale przecież nic nie trwa wiecznie, pandemia w końcu przeminie, a w międzyczasie nauczymy się z nią żyć.

Na pewno nie wszystkie gałęzie gospodarki wrócą do dawnej świetności. Np. lotnictwo pasażerskie na pewno czeka długi okres rekonwalescencji i pewnie zmiana modelu biznesowego na rzecz tańszych, wakacyjnych przewozów z jednoczesnym ograniczeniem podróży służbowych. Jedno jest pewne - biznes będzie się rozwijał, a czy wyjście z recesji będzie miało kształt litery V , W czy U (byle nie L) to zależy od wielu czynników i rodzajów gospodarek w poszczególnych regionach świata.
Jeśli zaś chodzi o rynek car fleet managementu (CFM) i klasycznego leasingu perspektywy szybszego powrotu do normalności są bardzo realne. Firmy posiadające floty samochodowe będą musiały dostosować się do nowych warunków, wsłuchiwać bardziej w glosy klientów. Prawdziwe partnerstwo i otwartość w relacjach z klientami to jest wymóg chwili. Elastyczne podejście do biznesu zwiększa oczywiście ryzyko, klient nie zawsze chce się nim proporcjonalnie dzielić starając się przerzucić większą część ryzyka na firmę CFM bądź leasingowa. Marże są coraz niższe i trudno nimi pokryć zwiększone ryzyko, ekonomia skali tak ważna szczególnie przy CFM, też nie jest już wartością dodaną. Zatem należy zmienić model współpracy z klientami, szczególnie z coraz bardzie rosnącym segmentem MSP, tzw. system „open books„ powinien być znacznie szerzej stosowany, oczywiście tam gdzie to możliwe. Dodatkową ochroną zarówno dla firm CFM jak i klientów może być coraz szerszy zakres ubezpieczeń proponowany przez wszystkich poważnych graczy na rynku.
Dobrze dobrany zakres i forma ubezpieczenia może być dobrym katalizatorem rozwoju biznesu flotowego. Ale nie tylko.. Oprócz złych wiadomości dla branży są i te lepsze. Rynek samochodów używanych, którego boom zaczął się w Ameryce Północnej, jest bardzo widoczny w Europie Zachodniej a także - powoli - w Polsce. Wygląda na to , że okres ostatnich 3-4 lat zmagania się z niskimi cenami aut używanych, które nijak się miały do zakładanych wartości rezydualnych przy jednoczesnym braku ograniczeń na import używanych pojazdów (głównie z Niemiec) powoli mija, a co najmniej się poprawia. To dobra perspektywa dla CFM, bo i wyniki i cyfry mogą zmienić kolor z czerwonych na czarne (bądź chociaż różowe), marże nie będą takie wyśrubowane, a przy utrzymującym się trendzie ceny wynajmu mogą być bardziej atrakcyjne.
Reasumujac należy oczekiwać po stronie potencjalnych klientów zmiany struktury inwestycyjnej , bardziej rozważnego rozwijania i planowania biznesu , zmniejszenia zainteresowania biznesem branż ,które najbardziej ucierpiały np. HoReCa i eventy.
A po stronie firm CFM i leasingowych partnerstwo, większa otwartość w relacjach z klientem, oferowanie nowoczesnych produktów z atrakcyjnymi formami zabezpieczenia czy ubezpieczenia biznesu i stopniowe zwiększanie w ofercie samochodów z alternatywnymi źródłami napędu czyli elektrycznymi i hybrydami plug in.
I nie zapominajmy w ferworze planowania i ofertowania o jednej ważnej sprawie : „zdrowym rozsądku”.