Truck assistance – bezpieczeństwo floty ciężkiej
Truck assistance to ochrona kompleksowa. Z jednej strony ogranicza koszty przewoźników, a z drugiej minimalizuje ryzyko zakłócenia płynności dostaw
22.06.2021

Truck assistance – bezpieczeństwo floty ciężkiej

Polski transport ciężarowy i autobusowy to prawdziwa potęga w Europie, a nasze pojazdy kursują praktycznie po wszystkich autostradach i drogach Starego Kontynentu. Taka mobilność wymaga kompleksowego ubezpieczenia w interesie zarówno kierowcy, jak i właściciela pojazdów. Dlatego Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU) wprowadził nowe ubezpieczenie assistance dla ciężarówek, ciągników siodłowych i autobusów.

Transport ciężki to bardzo ważna gałąź polskiej i unijnej gospodarki. Z danych Eurostatu i GUS wynika, że Polska jest na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej jeśli chodzi o transport samochodowy. Mamy ok 35 tys. przewoźników, którzy posiadają ponad 200 tys. samochodów transportowych. Coraz częściej właściciele i zarządzający tymi flotami dostrzegają problem wynikający z nieprzewidzianych sytuacji drogowych oraz niebezpiecznych zachowań kierowców floty firmowej. W dyskusji na temat zabezpieczenia floty i tym samym przedsiębiorstwa przed negatywnymi konsekwencjami nieprzewidzianych zdarzeń na drodze, wskazują oni na dwie ważne kwestie. Pierwsza to aspekt ekonomiczny – inwestycja w ubezpieczenie musi być niższa niż potencjalne koszty poniesione w przypadku zdarzenia. Druga to minimalizacja dezorganizacji usługi transportowej, którą przewoźnik realizuje, ponieważ priorytetem dla niego jest dostarczenie towaru na czas.

PZU pracując nad produktem truck assistance kierował się wartościami istotnymi z perspektywy klienta. W przypadku assistance najważniejsza jest niezwłoczna i profesjonalna pomoc w trakcie zdarzenia na drodze w trybie 24/7 - tu i teraz. Istotne również jest ograniczenie nieprzewidzianych i zwykle wysokich kosztów związanych z wypadkiem lub awarią. Z danych ubezpieczyciela wynika, że zdecydowanie częściej zdarzają się awarie niż wypadki. W przypadku awarii aż połowa dotyczy uszkodzenia ogumienia, co w samochodzie ciężarowym jest dosyć poważną sprawą i kierowca nie zawsze jest w stanie wymienić koło samodzielnie – potrzebna jest pomoc. Naprawa takiej awarii: holowanie czy korzystanie z dźwigu to koszty sięgające od kilku do nawet kilkunastu tysięcy euro.


PZU

Truck assistance to ochrona kompleksowa. Z jednej strony ogranicza koszty przewoźników, a z drugiej minimalizuje ryzyko zakłócenia płynności dostaw. W zależności od wybranego wariantu, PZU zapewni szybką pomoc w drodze, podstawi zastępczy pojazd, pomoże w wymianie ogumienia, zorganizuje holowanie, dźwig oraz - gdy będzie to potrzebne - zorganizuje przeładunek towaru lub nocleg dla kierowcy na czas naprawy pojazdu, a w razie choroby lub uszkodzenia ciała przewiezie go do szpitala i zorganizuje podróż zmiennika. Ubezpieczenie to także wsparcie w przypadku rozładowania akumulatora, braku paliwa czy zatrzaśnięcia kluczyków. Zakres terytorialny assistance zależy od wykupionego wariantu. Mamy do wyboru dwa: Komfort Truck i Super Truck. Pierwszy obejmuje tylko Polskę, drugi całą Europę.

- Konsekwentnie rozbudowujemy naszą ofertę dla branży transportowej. W 2020 r. uruchomiliśmy PZU Auto Ochrona Prawna – pomoc dla kierowcy na miejscu zdarzenia oraz w kwestiach prawnych. Nasi specjaliści wspierają telefonicznie kierowcę na miejscu zdarzenia za granicą - pomagają wezwać właściwe służby, asystują w rozmowach z nimi oraz doradzają jak zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Truck Assistance to kolejny element pomocy od PZU – dodaje Konrad Owsiński.

PZU dba również o poprawę bezpieczeństwa na drodze. Eksperci z Zespołu Zarządzania Ryzykiem Flot pomagają firmom przewozowym zidentyfikować i wyeliminować przyczyny szkód.
PZU rozwija także bezpłatne programy prewencyjne dla klientów. W ramach „PZU Bezpieczna Flota” kierowcy doskonalą swoje umiejętności, uczą się właściwych reakcji na drodze oraz ecodrivingu. Z kolei eksperci programu „Audax” pokazują jak zwiększyć bezpieczeństwo korzystając z nowoczesnej technologii, np. telematyki, kamer monitorujących otoczenie pojazdu albo tzw. gwizdków ultradźwiękowych odstraszających leśną zwierzynę. (oprac. ww)