auto1
W warsztatach ruch, ale jest drożej
Zdaniem większości mechaników kryzys dostępności półprzewodników nie wpływa na czas trwania naprawy uszkodzonego auta
22.07.2022

W warsztatach ruch, ale jest drożej

Rosnąca inflacja i zakłócenia na rynku motoryzacyjnym spowodowały, że również warsztaty samochodowe zostały zmuszone do podniesienia cen za swoje usługi. Eksperci z Yanosik Warsztaty przygotowali raport o sytuacji w usługach motoryzacyjnych na podstawie doświadczeń mechaników.


Mechanicy w warsztatach samochodowych nie narzekają na brak pracy i klientów - jest wręcz odwrotnie. Już w czasie pierwszej fali pandemii koronawirusa Polacy ruszyli naprawiać swoje samochody, korzystając z dodatkowego czasu, który zapewniła im konieczność pozostania w domach i ograniczenia mobilności. Tendencja utrzymuje się również do tej pory. Mechanicy z Yanosik Warsztaty spytani o liczbę kierowców, którzy odwiedzili dany warsztat w ciągu ostatnich 6 miesięcy wykazują, że jest ich zdecydowanie więcej, miesięcznie powyżej 50.

- Ciekawym jest fakt, że najpopularniejszymi rocznikami naprawianych pojazdów w ostatnim półroczu 2022 roku są te od 2010 do 2015 roku. Wcześniej znacznie częściej naprawiano samochody powyżej 15-letnie. Może to oznaczać, że to auta, które należą do drugiego właściciela, a więc zostały kupione nie tak dawno temu, może w czasie pandemii koronawirusa. Oczywiście wśród najpopularniejszych roczników naprawianych aut nie brakuje również takich, które sięgają połowy lat 90., jednak stanowią one mniejszość – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty.


Jego zdaniem wzrósł popyt na auta używane, a te przestały być sprowadzane z zagranicy, z powodu obostrzeń. Dilerzy i handlarze dwoili się i troili, aby zapełnić swoją ofertę samochodów używanych, a te sprzedawały się bardzo szybko. To zjawisko trwa również do dziś, jednakże ceny aut znacznie wzrosły, a wraz z nimi również ceny napraw w warsztacie.

Czy na naprawę auta czeka się dłużej?

Zdaniem większości mechaników kryzys dostępności półprzewodników nie wpływa na czas trwania naprawy uszkodzonego auta (65,2%). Z kolei 34,8% specjalistów przyznało, że faktycznie to powód dłuższego pobytu pojazdu w warsztacie. 71,8% ankietowanych przyznało, że w porównaniu z ubiegłym rokiem, czas naprawy nie jest obecnie dłuższy, a 28,2% nie zgodziło się z tym stwierdzeniem. Średnio trzeba czekać dłużej o tydzień na odbiór sprawnego auta.


Średnie ceny za naprawę - w górę

Wysoki poziom inflacji, wojna w Ukrainie, wzrost kosztów za energię i ograniczona dostępność półprzewodników – to między innymi powody, przez które mechanicy musieli podnieść stawki za naprawę samochodu. W ankiecie Yanosik Warsztaty aż 88,2% mechaników przyznało, że ceny za usługi wzrosły. 31,4% ankietowanych stwierdziło, że podniosło ceny o 10-15%, niecałe 30% podniosło ceny o 5-10%, a 20% respondentów poinformowało o wzroście kosztów naprawy o 20-25%.




W pytaniu o odczuwalność problemów z dostępnością części samochodowych, niezbędnych do przeprowadzenia naprawy, większość ankietowanych mechaników odpowiedziała, że ich nie odczuwają (66,7%). Dla 88,7% nie stanowi to również przyczyny odmówienia klientowi naprawy samochodu.


Jakie auta naprawiano najczęściej

Według danych z ankiety Yanosik Warsztaty do mechaników najczęściej na naprawy przyjeżdżali właściciele pojazdów marki Volkswagen, Skoda, Audi i Ford. Najpopularniejszymi rocznikami były 2010, 2012, 2014 oraz 2015.




Kierowcy najczęściej przyjeżdżali do warsztatu z powodu konieczności wykonania przeglądu technicznego, naprawy lub wymiany opon, serwisu klimatyzacji oraz wymiany oleju wraz z filtrami i przeprowadzenia napraw bieżących
. Znacznie rzadziej ze względu na poważniejsze awarie, takie jak remonty czy naprawy silników. (ms)