Rynek opon w Polsce i w Europie: zapowiedź wyzwań
Rosnące koszty surowców i logistyki przekładają się na podwyżki cen opon
04.04.2022

Rynek opon w Polsce i w Europie: zapowiedź wyzwań

W 2021 roku sprzedaż opon osobowych i dostawczych wzrosła we wszystkich segmentach w porównaniu do roku 2020. W Europie wzrost wszystkich kategorii łącznie osiągnął poziom 16,1 proc, w Polsce 30,4 proc. W kategorii opon zimowych dynamika wzrostu w Europie wyniosła 12,6 proc., podczas gdy w Polsce aż 41,4 proc. Dla opon letnich dynamika osiągnęła poziom 12,6 proc. w Europie i 15 proc. w Polsce, a dla całorocznych odpowiednio 37,1 proc i 40,7 proc.

W ocenie ekspertów Continental Polska w całym 2021 roku branża oponiarska była w bardzo szybkim trendzie wzrostu, wynikającym z dużego popytu rynkowego – rynek odbudowywał się po trudnym roku, w którym skutki pandemii istotnie wpłynęły na sytuację branży.

- W Polsce wzrost był bardziej dynamiczny niż średnia dla krajów europejskich, szczególnie w kategorii opon zimowych. Bardzo dobrze sprzedawały się opony klasy UHP o średnicy osadzenia 18 cali i większej, w przypadku których dynamika sprzedaży wyniosła w Polsce aż 45,1 proc. i należy do najwyższych w Europie – komentuje Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska.

NowoczesnaFlota
Analizę rynku oponiarskiego w Polsce i Europie przedstawili Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska oraz Paweł Skrobisz, kierownik Działu Technicznego Continental Opony Polska

2022: pierwsze miesiące wzrostu, wyzwania przed branżą

W pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku trend wzrostowy na rynku opon utrzymywał się, osiągając w ujęciu rocznym poziom 12,7 proc. w Europie i 29,4 proc. w Polsce.

- W ostatnich miesiącach trendem, który dostrzegamy, jest znacząco większe zainteresowanie oponami klasy budżetowej – kategoria ta rośnie wyraźnie szybciej, ze względu na ograniczony import opon z Chin, na co wpływa przede wszystkim wzrost stawek za transport kontenerowy – wyjaśnia Dariusz Wójcik

Chociaż pierwsze miesiące tego roku wykazują dalszą tendencję wzrostową na rynku opon, to branża musi się obecnie mierzyć z szeregiem poważnych wyzwań. Ze względu na wzrost kosztów surowców do produkcji opon, producenci i dystrybutorzy zmuszeni są podnosić ceny.

NowoczesnaFlota

Nowości rynkowe

Continental zaprezentował szereg nowości na sezon 2022. Na uwagę zasługuje nowa opona Continental UltraContact, która jest oponą letnią o bardzo długiej żywotności, wytrzymałości i niskim poziomie hałasu, dostosowaną do potrzeb flot i użytkowników indywidualnych, bardzo dobrze przystosowaną do pojazdów z napędem elektrycznym. Konstruktorzy przeprojektowali mieszankę i bieżnik, aby połączyć maksymalną żywotność z bezpieczną charakterystyką prowadzenia, niskimi oporami toczenia i niską emisją hałasu. Świadczą o tym również klasyfikacje na etykiecie UE: opona uzyskała najwyższą klasę „A” za drogę hamowania na mokrej nawierzchni oraz klasę „B” za opory toczenia. Pod względem emisji hałasu jest klasyfikowana jako „A” lub „B”, w zależności od rozmiaru.

Opona UltraContact jest już dostępna od wiosny 2022 roku w ponad 100 rozmiarach. Nowa opona jest produkowana na felgi o średnicy osadzenia od 14 do 20 cali, w szerokościach od 155 do 245 milimetrów i profilu od 80 do 40 procent. W zależności od rozmiaru indeksy prędkości sięgają do 300 km/h. Będzie występować również w wersji z podwyższonym indeksem nośności. Continental

Continental Opony Polska oferuje 7 lat gwarancji od daty zakupu na opony do aut osobowych i dostawczych. Wydłużona gwarancja obejmuje także opony osobowe z grupy Continental, m.in. Uniroyal, Barum, Semperit, Viking. (ww)