auto1
Problemy menedżera floty
18.01.2023

Problemy menedżera floty

W pracy menedżera floty występują rozmaite problemy, z rozwiązaniem których boryka się na co dzień. Przezwyciężenie ich zajmuje sporo czasu i wymaga wysiłku. W kolejnym odcinku z cyklu „Vademecum Fleet Managera” członkowie SKFS odnoszą się do bieżących zadań i wyzwań przed jakimi stoją kierownicy i administratorzy flot samochodowych.



Specyfika pracy fleet managera polega przede wszystkim na różnorodności codziennych zadań, problemach i przeszkodach, z którymi musi się on mierzyć. Praca jest pełna wyzwań, ale dzięki temu ciekawa i przynosząca dużo satysfakcji. W ostatnich latach wiele czynników wpłynęło na zmiany, do których każdy administrator floty musi się przystosować.

Jako menedżerowie floty codzienne w naszej pracy spotykamy się z najróżniejszymi problemami i trudnościami. Jest ich tak wiele i są tak różnorodne, że nie sposób choćby pobieżnie wymienić wszystkie, nie wspominając nawet o poradniku, opisującym ich możliwe rozwiązywania. Każdy z nas musi być jednocześnie księgowym, prawnikiem, mechanikiem, logistykiem, a nieraz psychologiem i negocjatorem ale niestety nie jesteśmy wynagradzani za mnogość tych etatów.
Spróbujmy wobec tego wymienić chociaż kilka najbardziej powszechnych obszarów spotykanych trudności w naszej pracy.

Przeszkody formalno-prawne

Częste zmiany regulacji prawnych i fiskalnych, w szczególności w zakresie dotyczącym samochodów służbowych w firmie, wymagają ciągłego ich śledzenia i dostosowywania rozwiązań flotowych w przedsiębiorstwie do obowiązującego prawa. Mając na uwadze rosnący fiskalizm państwa, konieczne są zmiany o charakterze optymalizacji podatkowej, które najbardziej wpływają na wybór sposobów finansowania floty, pozyskiwania pojazdów i zasad ich użytkowania do celów prywatnych.

Aby sprawnie rozwiązywać wyzwania o takim charakterze, menedżer floty powinien nie tylko na bieżąco śledzić zmiany regulacji prawnych, ale także blisko współpracować z działami: księgowości, prawnym i HR w firmie. Należy także mieć na uwadze szybko zmieniające się wymagania dotyczące emisyjności pojazdów, co wymusza przekształcanie floty i gotowość na zmiany w sposobie użytkowania samochodów a też myślenia o zapewnieniu mobilności pracownikom. Patrząc perspektywicznie, należy już teraz rozpatrywać lokalizację firmy pod kątem możliwości instalacji punktów ładowania flotowych samochodów elektrycznych.

NowoczesnaFlota


Przeszkody wewnętrzne

Zazwyczaj napotykamy bardzo obszerny zakres różnych trudności, poczynając od braku świadomości szybko zmieniających się uwarunkowań na rynku motoryzacyjnym u przełożonych, a kończąc na krnąbrnych i niewspółpracujących użytkownikach. Bardzo często wśród przełożonych fleet managerów, wskutek natłoku codziennych obowiązków i zadań, wiedza o motoryzacji, prowadzeniu floty i uwarunkowaniach rynku motoryzacyjnego jest, niestety, powierzchowna i nie w pełni aktualna. Wskutek tego wszelkie kluczowe decyzje dotyczące samochodów służbowych i floty w firmie wymagają dużego nakładu pracy w celu ich przejrzystego i rzetelnego uzasadnienia, tak aby osoby odpowiedzialne dysponowały wszystkimi informacjami niezbędnymi do dokonania racjonalnych wyborów. Podstawowym czynnikiem jest regularna i obszerna komunikacja, np. w postaci okresowych spotkań lub szkoleń dla kadry zarządzającej, obejmujących swoim zakresem bieżącą sytuację na rynku motoryzacyjnym.

Użytkownicy samochodów służbowych to osobny, bardzo obszerny temat. Jednak poruszając kwestię problemów, z jakimi muszą się borykać administratorzy flot, nie sposób o nich nie wspomnieć. Rozwiązaniem większości problemów stwarzanych przez użytkowników mogą być specjalnie dla nich przeznaczone szkolenia: poczynając od ogólnej wiedzy teoretycznej i poprawy ich kultury motoryzacyjnej, a kończąc na praktycznych szkoleniach obejmujących doskonalenie techniki jazdy.

Uwarunkowania rynku

W efekcie pandemii i wojny w Ukrainie w ostatnich latach rynek motoryzacyjny uległ ogromnym zmianom. Zerwane zostały łańcuchy dostaw, brakuje wielu komponentów do produkcji samochodów. Producenci bardzo ograniczyli wybór wersji silnikowych i wyposażenia pojazdów, przestali gwarantować ich ceny, a nawet zgodność samochodu z zamówieniem. W sytuacji konieczności pozyskania nowych samochodów do floty, nie mamy już takiego wyboru jak jeszcze kilkanaście miesięcy temu. Stajemy przed koniecznością zaakceptowania tego, co proponują producenci, po cenach często niemal dwukrotnie wyższych niż kilka lat wcześniej. Taka sytuacja często wymusza zmiany w zakresie polityki flotowej i jej dostosowanie do realiów i rzeczywistych możliwości.

Powyższe rozważania jednie powierzchownie poruszają nieliczne zagadnienia związane z wieloma codziennymi trudnościami, z którymi musi się mierzyć fleet manager. Są to jednak zagadnienia obecnie najistotniejsze i stwarzające najwięcej problemów. Wspólnymi siłami, wymieniając nasze doświadczenia, będziemy w stanie je przezwyciężyć.