auto1
Opona może być inteligentna
Yokohama Rubber będzie dążyć do połączenia danych o oponach z danymi mapowymi oraz danymi o natężeniu ruchu
05.03.2021

Opona może być inteligentna

Okazuje się, że opona może być inteligentna. Stanie się to za sprawą SensorTire, nowoczesnej technologii inteligentnych, podłączonych do Internetu, autonomicznych opon. Będzie ona przekazywać dane z opon wprost do kierowców, firm flotowych, czy też serwisów samochodowych.


Nad zaawansowanym czujnikiem zintegrowanym z oponami do samochodów osobowych pracują Yokohama Rubber Co. Ltd. wspólnie z Alps Alpine Co. Ltd. Inteligenta opona Yokohamy będzie działać w systemach CASE (połączony ze światem, autonomiczny, współdzielony z innymi użytkownikami, elektryczny) oraz IoT (internet rzeczy).

W pierwszym etapie Yokohama Rubber będzie testowała usługę generowania ostrzeżeń o ciśnieniu w oponach dla indywidualnych właścicieli samochodów i firm zarządzających flotami. Do 2023 r. dodana zostanie kolejna funkcja – wykrywanie zużycia bieżnika. Pozwoli to na wysyłanie powiadomień do kierowców o terminie rotacji opon, czy też terminie ich wymiany. Na użytek operatorów flotowych przedstawione zostaną propozycje efektywnych planów kontroli ogumienia obejmujące np. informacje dotyczące ciśnienia w oponach, zużycia bieżnika, przebiegu, itp. Yokohama Rubber będzie stopniowo rozbudowywać funkcje czujników oraz dostosowaną do nich technologię analizy danych i prognozowania, a także poszerzać zakres zastosowań poszczególnych funkcji zbierania danych.

W dłuższej perspektywie, Yokohama Rubber będzie dążyć do połączenia danych o oponach z danymi mapowymi oraz danymi o natężeniu ruchu, pogodzie i innymi danymi z pojazdów w obszarach docelowych, aby proponować bezpieczne trasy przejazdu, czy trasy z ominięciem korków. Dane z czujników będą mogły informować także np. o wymaganiach dotyczących zakładania łańcuchów na opony. Firma zamierza również zapewnić wsparcie dla bezpiecznego i komfortowego zarządzania eksploatacją pojazdów, np. w przypadku pojazdów autonomicznych i firm świadczących usługi związane z MaaS.

Uczestnicząca w projekcie firma Alps Alpine jest producentem komponentów elektronicznych i samochodowych systemów informacji i rozrywki. Przedsiębiorstwo opracowuje, wytwarza i sprzedaje komponenty informatyczne i komunikacyjne wykorzystywane w smartfonach i innych urządzeniach, samochodowym sprzęcie audio oraz urządzeniach informacyjnych i komunikacyjnych.

Z kolei firma Yokohama Rubber jako pierwszy producent opon w Japonii opracowała system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS – Tire Pressure Management System) dla samochodów osobowych. Sprzedaż systemu pod nazwą AIR watch rozpoczęła się w 2005 roku. Ponadto, od 2003 roku Yokohama Rubber sprzedaje swój system HiTES (system zarządzania pomiarem ciśnienia opon dla samochodów ciężarowych i busów) jako TPMS firmom transportowym, które wymagają precyzyjnego zarządzania oponami w celu poprawy bezpieczeństwa eksploatacji samochodów ciężarowych i autobusów wchodzących w skład ich floty, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności i obniżeniu zużyciu paliwa, co z kolei przyczynia się do ochrony środowiska. (oprac. ms)

Scenariusz rozwoju inteligentnej opony Yokohama

Poszerzenie funkcjonalności czujników Yokohama SensorTire

Koncepcja „inteligentnej opony podłączonej do internetu”

Pomiar ciśnienia w oponach

Wykrywanie zużycia bieżnika

Zbieranie danych o stanie nawierzchni drogi

Czujniki zintegrowane w oponach – internet rzeczy w służbie motoryzacji

Uzupełnienie o czujniki
z dodatkowymi funkcjami

Kompatybilność z innymi systemami informacyjnymi

Zarządzanie ciśnieniem powietrza w oponach

Wsparcie w zarządzaniu flotą poprzez monitorowanie zużycia bieżnika i przebiegu

Optymalne wyznaczanie tras, wsparcie utrzymania dróg

Funkcja wykrywania usterek

Automatyczne wysyłanie lawet, wysyłanie powiadomień do pojazdów znajdujących się w pobliżu