auto1
Nowe parkingi i miejsca postojowe przy sieci dróg szybkiego ruchu
GDDKiA ma już zaplanowane pierwsze przetargi na 2022 rok. Na liście na razie znajdują się postępowania przetargowe na budowę 11 MOP-ów (Foto: GDDKiA)
18.10.2021

Nowe parkingi i miejsca postojowe przy sieci dróg szybkiego ruchu

Obecnie działa 230 Miejsc Obsługi Podróżnych przy sieci dróg szybkiego ruchu gdzie w trakcie podróży możemy na nich zaplanować niezbędną przerwę i odpoczynek, zatankować paliwo, zjeść posiłek, a na niektórych nawet przenocować w hotelu. GDDKiA przedstawiła plan przetargów na dzierżawę kolejnych Miejsc Obsługi Podróżnych.


W ramach dotychczasowych przetargów rozstrzygnięto już trzy na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7 i S8. W efekcie tych postępowań podpisano łącznie 35 umów na budowę 55 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na MOP-ach kat. I. Pierwsze stacje są już oddane do użytku kierowców.

Oceniając zgłoszone propozycje operatorów GDDKiA ocenia m.in. czy zachowano odpowiednie rozmieszczenie MOP-ów oraz czy uwzględniono wszystkie niezbędne elementy infrastruktury i ich usytuowanie, m.in. liczbę miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne, miejsca kontroli pojazdów, również tych z ładunkiem niebezpiecznym.

GDDKiA


W tej chwili GDDKiA zarządza 127 MOP-ami kat. I, a pozostałe 104 MOP-y kat. II i III zarządzane jest przez dzierżawców wyłonionych w konkurencyjnych przetargach. GDDKiA zarządza MOP-ami podstawowymi, czyli kategorii I z parkingami i toaletami. MOP-y kategorii II i III realizowane są przez partnerów prywatnych, którzy w oparciu o własny rachunek ekonomiczny podejmują decyzję o realizacji inwestycji.

Zgodnie z przyjętymi standardami - istniejące już stacje paliw mogą być skomunikowane z drogami ekspresowymi, ale tylko po spełnieniu konkretnych wymogów dotyczących jakości usług i bezpieczeństwa ich użytkowników.

GDDKiA określa trzy kategorie MOP-ów:

I - o funkcji wypoczynkowej: wyposażone w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie; dopuszcza się wyposażenie w obiekty małej gastronomii,
II - o funkcji wypoczynkowo-usługowej: wyposażone w obiekty znane z MOP kat. I oraz w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, punkty informacji turystycznej,
III - o funkcji wypoczynkowej i usługowej: wyposażone w obiekty dla MOP kat II oraz obiekty noclegowe. W zależności od potrzeb także w agendy poczty, banku, biur turystycznych, biur ubezpieczeniowych.

GDDKiA


Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej odległość między sąsiednimi MOP-ami na drodze klasy A powinna być nie mniejsza niż 15 km, a odległość MOP-u od przejścia granicznego - nie mniejsza niż 3 km. Z kolei odległość między sąsiednimi MOP-ami na drodze klasy S powinna być nie mniejsza niż 10 km, a odległość MOP-u od przejścia granicznego - nie mniejsza niż 1,5 km.

GDDKiA ma już zaplanowane pierwsze przetargi na 2022 rok. Na liście na razie znajdują się postępowania przetargowe na budowę 11 MOP-ów, które powstaną przy autostradzie A1 (pięć MOP-ów) oraz przy drogach ekspresowych S19 (dwa MOP-y) i S61 (cztery MOP-y). (ww)