Nowe etykiety UE na oponach
Od 1 maja 2021 roku wprowadzone zostają nowe etykiety i oznaczenia na oponach
27.04.2021

Nowe etykiety UE na oponach

W oparciu o wymogi europejskie, od 1 maja 2021 roku wprowadzone zostają nowe etykiety i oznaczenia na oponach. Dotyczy to opon do wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Nowe etykiety mają być bardziej czytelne i zachęcać  do zakupu opon bezpiecznych i paliwooszczędnych.


Zgodnie z unijnymi przepisami od 1 maja 2021 r. w życie wejdą nowe wymagania europejskie dotyczące etykiet, które mają zapewnić wyczerpujące informacje na temat wybranych właściwości ogumienia. Nabywcy nowych opon otrzymają dane o emisji hałasu, drodze hamowania i oporach toczenia.

Nowa etykieta zawiera trzy te same klasyfikacje, co poprzednia, a dotyczą one efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Nowa skala obejmuje jedynie pięć klas (od A do E), natomiast klasę hałasu uzależnioną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, stosując litery od A do C – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce.
Dodatkowo, skanując kod QR, klienci będą mogli uzyskać dostęp do informacji zawartych w Europejskiej Bazie Danych o Produktach (EPREL). Celem zmian jest ułatwienie konsumentom dokonania wyboru opon paliwooszczędnych z odpowiednim przeznaczeniem.

Przyczyny zmian

Dzięki danym zawartym na nowych etykietach, użytkownik ma uzyskać wiarygodne i porównywalne informacje na temat opony przekazane w intuicyjny sposób (nowa, bardziej czytelna i przejrzysta szata graficzna). Jak zapewniają unijni prawodawcy, cel przyświecający zmianom na etykietach był prosty. Informacje mają spowodować, aby konsument wybrał ogumienie paliwooszczędne (zmniejszenie emisji CO²) i o krótkiej drodze hamowania, co ma przełożyć się na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ochrony środowiska i efektywności ekonomicznej transportu. Na oficjalnej stronie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego czytamy, że „etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego”. Etykiety dotyczą opon do wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Nowe klasy oceny opony

Nowa etykieta zawiera zawężoną liczbę pięciu klas: od A do E, zamiast poprzednich siedmiu.
Na oznaczeniach znajdują się te same trzy klasyfikacje co poprzednio – efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu (A, B i C). Dotychczasowa kategoria D znika, kategoria E zmienia się w D, a F i G zostają wpisane do nowej klasy E. W założeniach etykieta ma być jaśniejsza i łatwiejsza do odczytania i interpretacji.

Przy wyborze ogumienia należy pamiętać, że bardzo trudno jest stworzyć produkt opisany najwyższymi kategoriami. Opony charakteryzuje szereg wzajemnie powiązanych parametrów. Ulepszenie jednego z nich może mieć negatywny wpływ na pozostałe. Na przykład chcąc zoptymalizować przyczepność na mokrej nawierzchni, możemy wpłynąć negatywnie na emisję hałasu. Warto mieć świadomość, że nie można mieć wszystkiego i dobrze stawiać na zoptymalizowane parametry – uważa Artur Posłuszny z Yokohamy.

Emisja hałasu

Sporo zmian zaszło w zakresie opisu hałasu emitowanego przez oponę. Klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C. Jednocześnie podany będzie poziom głośności wyrażony w dB. Najcichsze ogumienie ma klasę A, najgłośniejsze C. Różnica wynosi dokładnie 3 dB (A) i w praktyce jest ona mocno odczuwalna. Co ważne, poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku. Poprzednio producenci ogumienia stosowali na etykietach znak fali dźwiękowej.

Nowe symbole

Na nowych etykietach pojawią się dodatkowe piktogramy, które informują o właściwościach ogumienia zimowego. To największa zmiana w stosunku do poprzednich etykiet. Wśród oznaczeń mogą znaleźć się symbol płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów i podobny, tylko z soplami lodu. Pierwszy z nich jest równoznaczny z oznaczeniem 3PMSF, które było umieszczane na boku opon zimowych spełniających odpowiednie normy homologacji. Drugi, oznaczający przyczepność na lodzie zgodnie z nową normą ISO, wygląda jak górski szczyt, ale bez płatka śniegu.

Symbol przyczepności na lodzie dotyczy opon przeznaczonych na rynki skandynawskie oraz fiński. Ogumienie to charakteryzuje się dużo bardziej miękką mieszanką niż w europejskich oponach zimowych. Jest to spowodowane, panującymi w tych północnych krajach, niskimi temperaturami, zalegającym lodem i śniegiem na drogach – tłumaczy Artur Posłuszny.

Kod QR – baza wiedzy

Konsumenci na nowych etykietach znajdą też kod QR, który można zeskanować, aby uzyskać bezpośredni dostęp do Europejskiej Bazy Danych o Produktach (EPREL). Klient znajdzie tam dodatkowe informacje o właściwościach wybranej przez siebie opony, zamieszczone w karcie informacyjnej produktu. To wymóg dla nowego typu tzw. unijnych etykiet energetycznych, identycznych jak w przypadku sprzętu AGD. (oprac. ww)