Ceny serwisowania auta wzrosły o prawie 40 proc.
Rosnące stawki serwisowe przekładają się na zwiększone zainteresowanie modelami finansowania i specjalnymi pakietami usług
08.03.2023

Ceny serwisowania auta wzrosły o prawie 40 proc.

W 2022 roku stawki za roboczogodzinę mechanika zwiększyły się o nawet 38 proc., ceny oleju silnikowego wzrosły o 25-44 proc., a części samochodowe podrożały o 15-25 proc. To wartości większe od wzrostu cen samych samochodów oraz inflacji – wynika z badań ekspertów z Automarket.pl, platformy zajmującej się sprzedażą samochodów nowych i używanych, należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.


Według danych IBRM Samar średnia wartość nowego auta osobowego była w listopadzie 2022 roku o ponad 14 proc. wyższa niż rok wcześniej. Tyle same wyniósł średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku 2022 wyliczony na podstawie danych GUS.

Jednocześnie...

- Koszty serwisu i napraw pojazdów zwiększyły się w ubiegłym roku o nawet 38 proc. Przewidujemy, że rok 2023 przyniesie kolejny wzrost. Główne przyczyny podwyżek w serwisach to zwiększenie kosztów pracy oraz rosnące ceny energii. Poza tym drożeją same komponenty. Według danych naszego Centrum Technicznego szczególnie wrażliwe na wzrosty cen są najczęściej wymieniane części eksploatacyjne, takie jak filtry czy klocki i tarcze hamulcowe. Nie bez znaczenia pozostają również zmiany kursu walut, ponieważ większość podzespołów sprzedawanych w Polsce jest importowana zza granicy. Dodatkowo, cały czas docierają do nas sygnały dialerów o niepewnej sytuacji na rynku części zamiennych. W najbliższej przyszłości trudno liczyć na stabilizację cen usług związanych z obsługą pojazdów - mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu w PKO Leasing odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

Leasing czy wynajem - lekarstwem

Rosnących kosztów serwisu nie muszą obawiać się kierowcy, korzystający z leasingu lub wynajmu długoterminowego z rozszerzonym pakietem obsługi. W innej sytuacji są ci, którzy zdecydowali się na posiadanie auta na własność. W przypadku kredytu czy zakupu gotówkowego kierowca musi samodzielnie zmierzyć się z kosztami serwisu. Decydując się na tradycyjną formę nabycia auta, obliczając jego całkowity koszt, należy więc wziąć pod uwagę nie tylko cenę samochodu, ale również rachunki za obsługę w ciągu kilku lat użytkowania. Rosnące stawki serwisowe przekładają się na zwiększone zainteresowanie modelami finansowania i specjalnymi pakietami usług, które pozwalają zabezpieczyć się przed wzrostem cen samochodów i samych napraw.

Serwis w racie samochodu jest tańszy i szybszy

Możliwość korzystania z tańszego i lepiej zorganizowanego serwisu auta w leasingu lub wynajmie jest rezultatem przewagi skali firm udzielających finansowanie, wynikającej z dużej liczby obsługiwanych pojazdów. Nie bez znaczenia pozostaje również doświadczenie i wiedza ekspertów, którzy potrafią przewidzieć zmiany cen. Te czynniki sprawiają, że firmy zajmujące się leasingiem lub wynajmem długoterminowym mogą liczyć na niższe ceny i priorytetową obsługę posiadanych samochodów w partnerskich serwisach. Decydując się na specjalny pakiet, użytkownik przekazuje więc opiekę nad autem specjalistom, którzy gwarantują terminową realizację i odpowiednią jakość serwisu.

Niższe koszty utrzymania auta i przyspieszona realizacja napraw to niejedyne korzyści płynące z wyboru leasingu lub wynajmu z dodatkowym pakietem serwisowym. Kierowca otrzymuje ponadto auto zastępcze na czas usunięcia usterki. Ma to olbrzymie znaczenie w przypadku utrudnionego dostępu do części, znacząco wydłużającego czas naprawy. (ms)