auto1
Zaostrzenia badań technicznych pojazdów
Ma powstać centralny rejestr diagnostów, co ma umożliwić szybkie reagowanie w przypadku nieprawidłowości

Zaostrzenia badań technicznych pojazdów

Przepisy unijne (dyrektywa 2014/45/EU) nakładają obowiązek wprowadzenie w naszym kraju zmian dotyczących badań technicznych pojazdów. Ich celem jest podniesienie jakości tych badań, wyeliminowanie wykonywania badań pojazdów, których fizycznie na Stacji Kontroli Pojazdów nie widziano, a co za tym idzie podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.


To dostosowanie polskich przepisów do unijnych regulacji było jest co jakiś czas przekładane. Tym razem mają być one wdrożone od 1 stycznia 2023 roku.

Według projektu diagnosta podczas przeglądu technicznego będzie zobowiązany do wykonania dokumentacji zdjęciowej, na której znajdować się będzie data i godzina.

Zdjęcia mają być wykonane w momencie znajdowania się pojazdu na stanowisku kontrolnym. Dokumentacja ma być przechowywania przez okres 5 lat. Celem tej zmiany jest wyeliminowanie wykonywania fikcyjnych badań technicznych i sprawdzenie, czy rzeczywiście pojazd był na badaniu w SKP.

Nowością będzie również możliwość wykonania badania technicznego na 30 dni wcześniej przed wyznaczoną datą. Posiadacz pojazdu nie traci dotychczas wyznaczonego terminu.

Ma powstać centralny rejestr diagnostów, co ma umożliwić szybkie reagowanie w przypadku nieprawidłowości. System szkoleń dla nowych, a także doskonalenie zawodowe i obowiązkowe warsztaty co dwa lata dla diagnostów to również nowe rozwiązanie. Egzaminy dla diagnostów ma przeprowadzać Instytut Transportu Samochodowego.

Diagnostów ma kontrolować Transportowy Dozór Techniczny (TDT), natomiast przedsiębiorców jak dotychczas starości. Dodatkowo TDT w danym roku kalendarzowym zobowiązany ma być do przeprowadzenia nadzoru nad prawidłowością wykonywanych badań na co najmniej 0,3% wykonanych badań w danym roku kalendarzowym.

Zmiany wiążą się z dodatkowymi kosztami. Branża wskazuje, że najbardziej popularne badanie kosztuje 99 zł i nie wzrosło od 18 lat. Jednak na temat wzrostu cen, jak na razie nie ma mowy. Stawki regulowane rozporządzeniem może zmienić minister infrastruktury.
Według projektu podwojenie stawki za badanie techniczne pojazdu mają zapłacić osoby, które z przeglądem spóźniły się 30 dni.