auto1
Tunel trasy S2 z odcinkowym pomiarem prędkości
Za odcinkowy pomiar prędkości odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego (Foto: GITD)
20.12.2021

Tunel trasy S2 z odcinkowym pomiarem prędkości

12 kamer sprawdza czy kierowcy nie przekraczają dozwolonej prędkości podczas jazdy najdłuższym tunelem w Polsce. W tunelu na warszawskim odcinku S2 obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Kierowcy, którzy nie będą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości, muszą się liczyć z konsekwencjami. Od 1 stycznia 2022 roku minimalny mandat za przekroczenie prędkości o 30 km/godz według nowego taryfikatora będzie wynosił 800 zł.


Kontrole z wykorzystaniem urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości są prowadzone na trzech pasach ruchu w obu kierunkach. 12 kamer systemu opp zamontowano na wjazdach i wyjazdach z tunelu. Automatyczną kontrolą prędkości objęto 2,5 km odcinek drogi. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. System wylicza średnią prędkość pojazdu na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka.

GITD
Wjazd do tunelu na S2 w Warszawie z widocznymi urządzeniami OPP (Foto: GITD)


Urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości zostały zamontowane w tunelu w ubiegłym tygodniu. Do ich montażu wykorzystano istniejącą infrastrukturę, jak bramownice i portale tunelu. Przeprowadzono wzorcowanie odcinka, legalizację urządzeń, odbiory techniczne oraz testy obejmujące weryfikację prawidłowości przesyłu zarejestrowanych naruszeń.

Kierowcy, którzy nie będą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości, muszą się liczyć z konsekwencjami. Warto wziąć pod uwagę, że od 1 stycznia 2022 roku będzie obowiązywał nowy taryfikator mandatów. Przynajmniej 800 zł mandatu będzie kosztowało przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/godz. Dodatkowo, przekroczenie prędkości o każde kolejne 10 km/godz będzie kosztowało następne 800 zł. Stawka zostanie podwojona w przypadku kierowcy, który w ciągu ostatnich 2 lat został ukarany za to lub podobne wykroczenie.

GITD
Sytuację w tunelu monitoruje 134 specjalnie zamontowanych kamer (Foto: GITD)


Wprowadzenie automatycznej kontroli prędkości ma zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego. Ze względu na zasięg oddziaływania urządzeń, kierujący muszą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanej trasy. Na odcinkach dróg, które CANARD GITD objął kontrolą z wykorzystaniem urządzeń opp, obserwowane jest uspokojenie ruchu i wyhamowanie prędkości, co wpływa pozytywnie na stan bezpieczeństwa poprzez minimalizowanie ryzyka wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych. (ww)