Przepisy o tachografach do poprawy
W celu równego traktowania kierowców, zmiany dotyczyć mają zarówno kierowców, którym wydano prawo jazdy w Polsce, jak i poza (Foto: GITD)

Przepisy o tachografach do poprawy

Zgodnie z projektem zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, rząd chce zaostrzyć kary, gdyż obecne nie odstraszają.


Od 01 grudnia br., jeżeli wejdą w życie nowe przepisy, wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf przez kierowcę nieposiadającego ważnej karty kierowcy, wykresówki, posługiwanie się nie swoją kartą kierowcy lub wykresówką, a także używanie kilku kart lub wykresówek, korzystanie z urządzenia powodującego podrabianie danych rejestrowanych przez tachograf będzie wiązać się z zatrzymaniem prawa jazdy z uprawnieniem do kierowania przez 24 godziny od chwili zatrzymania na okres 3 miesięcy.

W celu równego traktowania kierowców, zmiany dotyczyć mają zarówno kierowców, którym wydano prawo jazdy w Polsce, jak i poza. Tak więc, w przypadku zatrzymania prawa jazdy wydanego przez inne Państwo niż Rzeczpospolita Polska od chwili zatrzymania kierowca mógł będzie prowadzić pojazd maksymalnie przez 72 godziny.

GITD
Jedna osoba zginęła w zderzeniu z udziałem samochodu ciężarowego na DK 23. Zachodniopomorscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zostali wezwani na miejsce tragedii. Wydobyli tachograf z rozbitej ciężarówki i przekazali urządzenie śledczym, którzy badają okoliczności zdarzenia (Foto: GITD)

Według European Truck Accident Causation – ETAC, opierając się na badaniu 624 kolizji, przyczyną wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, zmęczenie było przyczyną 6%, ale za to 37% z nich miało skutek śmiertelny. Stąd też przestrzeganie przez kierowców prowadzących samochody ciężarowe czasu jazdy, odpoczynku, przerw jest istotne.

Z danych Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że w 2019 roku stwierdzono
339 przypadków podłączenia do tachografu niedozwolonego urządzenia fałszującego dane. Natomiast 357 przypadków posługiwania się przez kierowcę nie swoją kartą kierowcy.

Z racji częstego występowania wykroczeń fałszowania zapisów tachografu, zaproponowano zmiany, które mają na celu nadanie uprawnień Policji, tożsamych z Inspekcją Transportu Drogowego. W praktyce oznacza to, że w momencie ujawnienia przewinienia „na gorącym uczynku” funkcjonariusz Policji będzie mógł zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem.

Tachografy bez legalizacji

Skontrolowany przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego pojazd nie rejestrował swojego czasu pracy ponieważ był uszkodzony tachograf. Stwierdzono również, że już wcześniej pracował bez okresowej legalizacji. Za ujawnione nieprawidłowości przedsiębiorcy grozi 3 tys. 150 zł kary. Także 500 -złotowa kara grozi osobie zarządzającej transportem w firmie.


Tachograf_GITD

Również nieprawidłowo swój czas pracy rejestrował kierowca zatrzymany do kontroli przez inspektorów ITD z Konina, a tachograf zamontowany w prowadzonym przez niego ciągniku siodłowym od ponad miesiąca pracował bez okresowej legalizacji. Szofer został ukarany dwoma mandatami karnymi. Przewoźnik opłacił kaucję na poczet przyszłej kary.